کریدور ریلی شرق به غرب از چین تا ایران ساخته می‌شود
کریدور ریلی شرق به غرب از چین تا ایران ساخته می‌شود

«مهرداد بذرپاش» افزود: یکی از نکات مورد توافق با نخست وزیر قرقیزستان، ساخت مراکز لجستیک در هر دو کشور است. وی بیان‌داشت: به همین منظور، در بندرعباس یک مرکز لجستیک ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان بتوانند کالا به ایران صادر کنند و برعکس برای طرف ایرانی نیز در قرقیستان یک مرکز لجستیک برای صادرات تولیدات […]

- کریدور ریلی شرق به غرب از چین تا ایران ساخته می‌شود

«مهرداد بذرپاش» افزود: یکی از نکات مورد توافق با نخست وزیر قرقیزستان، ساخت مراکز لجستیک در هر دو کشور است.

وی بیان‌داشت: به همین منظور، در بندرعباس یک مرکز لجستیک ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان بتوانند کالا به ایران صادر کنند و برعکس برای طرف ایرانی نیز در قرقیستان یک مرکز لجستیک برای صادرات تولیدات ایجاد خواهد شد.

بذرپاش ادامه‌داد: یکی از نکات دیگری که بسیار مهم بود، مسیر ریلی است که از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران  متصل می شود.

وی افزود : این، یک شبکه ریلی بسیار مهم در راستای تکمیل زنجیره کردیدورهای شرق به غرب منطقه است که تصمیم گرفته شد کارگروه مشترک در همه کشورها در این زمینه تشکیل شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: نکته دیگر، افزایش تعداد پروازها به‌منظور تردد بهتر تجار بود که این مهم نیز با توافق همراه شد.

وی تاکید کرد: محور بعدی، درباره استفاده از ارزهای مشترک ملی دو کشور بود که در این زمینه هم تصمیمات خوبی گرفته شد.

بذرپاش گفت: همچنین همه پروژه‌های مشترک مهم با روسیه بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در زمینه مشکل کامیون‌های روسی که به ایران سفر می‌کنند یا برعکس که از مرز جمهوری آذربایجان می‌گذرند، گفت‌وگوهایی انجام شد و قرار شد وزرای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان درهماهنگی با یکدیگرمشکلات را رفع کنند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی و حمل و نقلی هم در این نشست‌ها مطرح شد.

وزیر راه وشهرسازی همچنین درحاشیه نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای، درگفت‌وگو با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان ضمن توافق برای راه‌اندازی مسیر ریلی از این کشور تا ایران، خواستار تکمیل مسیرهای ترانزیتی، تسهیل مقررات و توسعه امکانات پشتیبانی بین اعضای پیمان شانگهای شد.

«مهرداد بذرپاش» دراین دیدار درباره ابتکار عمل برای توسعه باکیفیت و پایدار خطوط ریلی حمل و نقل بین‌المللی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: توسعه خطوط ریلی در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو پیمان شانگهای به شمار می‌رود و در این خصوص ایران فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مزایای سرزمینی بسیاری دارد که می‌تواند در این ابتکار عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون کشورهای عضو این آمادگی را دارند تا با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال خطوط کشورها بتوان به این ایده جامه عمل پوشاند.

بذرپاش تصریح‌کرد: برای توسعه روابط اقتصادی میان کشورهای عضو نیازمند تکمیل مسیرهای ترانزیتی میان کشورها، تسهیل مقررات و بسترسازی برای راه‌اندازی گمرک سبز هستیم و از همین رو کاهش تعرفه‌های گمرکی و ترانزیتی یکی از موضوعات اصلی است که در دستور کار قرار دارد.

منبع: اطلاعات انلاین