چرا عملیات بزرگ نیروهای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی مهم است؟
چرا عملیات بزرگ نیروهای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی مهم است؟

اگر تا الان فلسطینی‌ها برای حفظ سرزمین‌های باقی‌مانده می‌جنگیدند، حالا برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته‌شان به میدان می‌آیند.

 

فلسطین، مسأله اول جهان اسلام و حتی مسأله اول جهان انسان‌ها، این روزها در حال عوض کردن صفحه‌های تاریخ و رقم زدن وقایعی شگفت است؛ وقایعی عظیم که نه‌فقط برگ جدیدی در کتاب تاریخ است که شاید بتوان ادعا کرد، صفحه پایانی یک فصل برای گشودن فصلی جدید است؛ فصلی که رهبر انقلاب اسلامی از آن با تعبیر نظم نوین جهانی یاد می‌کنند. اما چرا عملیات طوفان الاقصی تا این اندازه مهم است؟

پیشدستی نیرو‌های مقاومت فلسطینی

این اولین عملیات آفندی نیرو‌های مقاومت فلسطین ـــ به‌طور دقیق‌تر، حماس ـــ علیه رژیم غاصب صهیونیستی است. تا پیش از این، عملیات فلسطین ــ حماس، جهاد اسلامی یا گروه‌های دیگر ــ پدافندی یا در پاسخ به حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی بوده یا اگر عملیات آفندی بوده توسط ارتش کشور‌های دیگر مثل مصر، سوریه و اردن علیه اسرائیل انجام شده است.

حالا، اما از دل یک نوار باریک که سال‌ها تنها سلاحش، صبر و سنگ بوده، یک گروه کوچک مقاومت، جنگی با شدت علیه رژیم منحوس صهیونیستی رقم می‌زند. در اینجا حرف از لبنان، حزب‌ا…، عراق، سوریه و ارتش‌شان که با هر ضعف و قوتی، دولت و حکومتی پشت‌سر خود دارند، نیست بلکه سخن بر سر یک تشکیلات خودگردان و شاخه نظامی آن است که بعد از سال‌ها مقاومت، صبر و تلاش برای رشد و قوی شدن، حالا به جایی رسیده که می‌تواند با یک نقشه حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده، خواب راحت را از چشمان اسرائیلی‌ها برباید؛ رژیم اشغالگر صهیونیستی که خیال می‌کرد آخرین گام‌هایش را برای حذف فلسطین از تاریخ و جغرافیای جهان با عادی سازی روابط با کشور‌های مختلف برداشته است. نکته اصلی دیده شدن این رشد و قدرت گرفتن مردمی است که در معادلات بین‌المللی همیشه نادیده انگاشته می‌شدند.

پذیرش این اتفاق برای بسیاری از دولت‌ها به‌خصوص کشور‌های غربی بسیار دشوار است، چراکه عادت استکبار، زیردست‌پروری است. حال آن‌که تفاوت بزرگ جمهوری اسلامی با آن‌ها در این است که نه‌فقط سلوک مقاومت را به مستضعفان یاد می‌دهد، بلکه به آنان اعتماد به نفس ایستادن در برابر ظلم را هم هدیه می‌کند. به همین دلیل رهبر انقلاب می‌فرمایند: «البته ما از فلسطین دفاع می‌کنیم، ما از مبارزات دفاع می‌کنیم، ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را می‌بوسیم…، اما این کار، کار خود فلسطینی‌هاست؛ طراحان هوشمند، جوانان شجاع، فعالان ازجان‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءا… گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.» ۱۴۰۲.۰۷.۱۸

از بین بردن قدرت دروغین رژیم اشغالگر در حوزه بین‌الملل

ازسوی دیگر وقتی به این واقعه درظرف زمانی موجود نگاه می‌کنیم بیشتر به اهمیت آن پی می‌بریم، چراکه جز بحث عادی‌سازی روابط کشور‌ها با رژیم غاصب، شهرک‌سازی‌های بی حد و حصر صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی و در سال‌های اخیر نیز اذهان را آماده می‌کرد تا کم‌کم رژیم جعلی اسرائیل را به‌عنوان یک کشور جعلی مستقل به‌جای فلسطین به خاطر بسپارند.

در این میان، اما طوفان‌الاقصی ثابت کرد این خیالی بیش نیست. مقاومت فلسطین نه ضعیف شده و نه مردم آن از مبارزه دست کشیده‌اند. هرچند عملیات قبلی فلسطین، مانند سیف‌القدس نیز به‌خوبی نشان داده بود که «واکنش این ظلم‌ها سیلی سنگین‌تری بر رخسار زشت آنهاست.» ۱۴۰۲.۰۷.۱۸، اما عملیات اخیر، گامی جلوتر از توانایی دفاع گروه‌های مقاومت بود.

اگر تا الان فلسطینی‌ها برای حفظ سرزمین‌های باقی‌مانده می‌جنگیدند، حالا برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته‌شان به میدان می‌آیند. آن‌ها بار دیگر این پیام را به دنیا مخابره کردند که به‌زودی دوران اخراج صهیونیست‌ها از سرزمین فلسطین فرا خواهد رسید و حقا که برای اثبات ادعای‌شان، حماسه آفریدند. چه رشادتی و چه شجاعتی و چه فداکاری و غیرتی! مبارزان و مجاهدان غزه می‌دانند که با «فقط در سپر دفاعی باقی ماندن» نتیجه‌ای جز مرگ تدریجی حاصل نخواهد شد، پس باید ابتکار عمل را در دست گرفت و به میدان آمد.

حجم تبادل آتش و نحوه مبارزات صهیونیست‌ها

فلسطین سرزمین مقاومت است و نهال با‌شکوه صبر در قلب مردم آن رشد کرده و دیگر ترسی از پاسخ وحشیانه صهیونیست‌ها نخواهند داشت؛ کما این‌که غزه تا لحظات نگارش این متن، قریب به ۴۵۰۰ شهید داده که ۲۸۹۶ نفر از آن‌ها کودک و زن بوده و بیش از ۱۴ هزار و ۲۴۵ زخمی داشته است. غزه در بازه حدودا دو هفته‌ای، با وحشیانه‌ترین حملات اسرائیلی‌ها رو‌به‌رو شده است.

از بمباران با بمب‌های فسفری که سلاح کشتارجمعی است، تا بمباران بیمارستان‌ها و خانه‌های مسکونی. هنوز کفن شهدای بیمارستان المَعمدانی خشک نشده است. جایی‌که با جنایت جنگی اسرائیل – که البته بی‌سابقه نبوده – بیمارستانی که به‌عنوان نقطه امن اعلام شده، توسط این رژیم کودک‌کش بمباران می‌شود، صحنه‌های این حادثه چنان دلخراش و جانگداز است که توان توصیف آن نیست. اما این چه عزمی است که پس از این همه شهید و مجروح هنوز هم مادران فلسطینی سرپا ایستاده‌اند. هنوز مردان‌شان می‌جنگند.

این چه روحیه شهادت‌طلبانه‌ای است که در برابر چنین قساوتی قد خم نمی‌کند؟ امام خمینی رحمه‌ا… بحق گفتند که «بریزید خون‌ها را؛ زندگی ما دوام پیدا می‌کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود.» و بی‌شک این اُمت اسلام با هر قطره خون و با اشکِ هر کودک و آه هر مادری بیدارتر و آماده‌تر شده است. مردم غزه دست از ایستادگی و نیرو‌های مقاومت دست از پیشروی برنمی‌دارند و خسارت و تلفاتی فزاینده به اسرائیل تحمیل می‌کنند؛ به‌نحوی که تعداد کشته‌های این رژیم منحوس در این نبرد با تمام کشته‌های آن‌ها در درگیری‌های بعد از جنگ ۳۳ روزه برابری می‌کند. اتفاقی که بی‌سابقه است و به‌خوبی دارد به طرف مقابل هشدار می‌دهد که دیگر تمام هزینه‌های میدانی به کشتار فلسطینیان ختم نمی‌شود.

مظلوم‌نمایی رسانه‌ای اسرائیلی‌ها

از حجم بالای درگیری‌ها و تبادل آتش جدی می‌توان فهمید که به یقین صهیونیست‌ها انتظار این سطح از رویارویی متقابل را از جانب فلسطینی‌ها نداشته و غافلگیر شده‌اند. در این میان طرف صهیونیستی سعی زیادی کرد تا با استفاده از قدرت دفاعی فلسطینی‌ها، مظلوم‌نمایی کند، اما جنایات او چنان وحشیانه است که فریاد تمامی مردم آزاده در سراسر جهان را بلند کرده است. «این مظلوم‌نمایی، صد‌درصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیست‌ها، او مظلوم است؟ این رژیم غاصب هر چه هست، مظلوم نیست؛ ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوه‌گو هست، همه این‌ها هست، اما مظلوم نیست؛ ظالم است. هیچ‌کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت چهره یک مظلوم بسازد.» ۱۴۰۲.۰۷.۱۸

اسرای طرفین و شکست ابهت اسرائیل

در صدر همه اینها، اما بحث اسرا قرار دارد! رفتار اخلاقی مقاومت فلسطین با اسرای اسرائیلی، چون آبی بود بر تلاش‌های بیهوده اسرائیل برای دمیدن به آتش نفرت‌پراکنی بر علیه فلسطینیان. از طرف دیگر اسیر شدن بیش از ۲۰۰ اسرائیلی به‌دست نیرو‌های حماس که تعدادی از آنان نظامیان و افسران بلندپایه هستند، باعث شد تا هیمنه قدرت پوشالی نظامیان صهیونیستی در دفاع از رژیم جعلی اسرائیل تخریب شود.

تعداد زیادی از این اسرا در داخل خانه‌های‌شان دستگیر شده‌اند! تعداد زیادی در حال فرار و تعدادی هم در نبرد و درگیری. بار روانی این‌که فلسطینی‌ها این‌چنین تا خانه‌های اسرائیلی‌ها رسیده‌اند، از دیوار حائل رد شده‌اند، از آسمان و زمین و دریا گذشته‌اند، آبروی دستگاه امنیتی رژیم غاصب را برده است، چرا که نتوانسته‌اند متوجه تحرکاتی برای آماده‌سازی عملیاتی به این وسعت شوند.

فلسطینی‌ها اسرائیل را تحقیر کردند. آنچنان که بت غیرقابل‌شکست‌بودن آن را هزار تکه کردند و این شکست به‌سادگی قابل ترمیم نخواهد بود. به‌همین‌دلیل است که رهبر انقلاب نیز در دیدار با نخبگان و استعداد‌های برتر علمی برای بار دوم صریحا اشاره می‌کنند: «این یک واقعیتی است که وجود دارد. البته رژیم‌صهیونیستی هر کار هم بکند، جبران شکست مفتضحانه‌ای را که در این قضیه خورد نخواهد توانست بکند.» ۱۴۰۲.۰۷.۲۵

تمام این‌ها را بگذارید کنار این‌که روز شنبه برای آغاز عملیات انتخاب شد! روز جشن کیپور (آمرزش گناهان). این واقعیت که در پنجاهمین سالگرد جنگ «یوم کیپور»، همان روزی که در سال۱۹۷۳مصر و سوریه به اسرائیل حمله کردند تا سرزمین‌های خود را پس‌بگیرند، چنین عملیاتی از سوی مقاومت فلسطین آن‌هم به‌تن‌هایی طراحی و انجام شد، برای صهیونیست‌ها غیرقابل هضم است. فراموش نکنیم که برخلاف ادعا‌های دولت‌های اروپایی و آمریکایی، عملیات به دست خود مبارزان فلسطینی پیش‌می‌رود.

تصویر جهانی صهیونیست و امنیت شهروندان اسرائیلی.

اما پیروزی اصلی از آن جهت متعلق به فلسطینیان است که در پی این درگیری‌ها، سیل حمایت‌های مردمی در کشور‌های مختلف، از قلب آمریکا تا اروپا و آفریقا و آسیا برای همراهی با مردم مظلوم غزه یک‌بار دیگر به جریان افتاد. ترسی که در پس این بازخورد‌های بین‌المللی به دل دشمن صهیونیستی افتاده است، دیگر قابل حذف نخواهد بود. دشمن فهمید که دیگر هیچ کجا در امنیت نیست.

ماجرای حمله به گردشگران اسرائیلی در مصر و حمله به کارمند سفارت اسرائیل در پکن و خشم و نفرت جهانی مردم نسبت به شعب برند‌های اسرائیلی، آنچنان زمین را برای این غاصبان ناامن نشان می‌دهد که دیگر رویای آرامش را هم نتوانند در سر بپرورانند، چه رسد به ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر این‌که «اسرائیل سرزمین امن یهودیان خواهد شد» به واقعیت بپیوندد.

مقام ایمان و توکل

طبیعتا پذیرش این مسأله که ملتی چنین وحشیگری‌ای را ببیند، این همه شهید و مجروح دهد، از بدیهی‌ترین حقوق خود مثل آب و برق و گاز و دارو محروم شود، و بازهم دلیرانه ادامه دهد و نیروی مقاومتی مثل حماس چنین رشد کند، برای خیلی‌ها دشوار است. آن‌هایی که محاسبات‌شان، صرفا به عقل محاسبه‌گر متکی است فراموش می‌کنند جوششی که خون پاکان در قلب‌های آزاده رقم می‌زند را نمی‌توان با عدد و رقم سنجید، چه رسد به نقش دعا و توسل و توکل و ایمان.

از گهواره با آوازه مقاومت بزرگ‌شدن را در محاسبات مادی نمی‌توان گنجاند. در نظام محاسباتی‌ای که بدون مفهوم عزت و باور به خدا اتفاقات را می‌سنجد، فریاد‌های مادری که پیکر بی‌جان پسرش را بغل کرده و گریه می‌کند، اما از همسرش نمی‌خواهد که از جنگ برگردد و آه دختربچه‌ای که از تنهایی می‌ترسد، اما به پدرش نمی‌گوید که از جنگ برگردد، هرگز نمی‌گنجد. با محاسبه مادی نمی‌توان فهم کرد که چرا فلسطین هرچقدر هم شهید بدهد از راهش برنمی‌گردد. این نوع زندگی انتخاب آزادگان جهان است.

سرانجام کار

سرانجام این جنگ هرچه که باشد، تعداد اسرا و شهدا و مجروحان هرچقدر هم بالا برود، حتی اگر اراضی به‌کنترل‌درآمده توسط فلسطینی‌ها دوباره از دست‌شان خارج شود، نباید فراموش کرد که در عملیات طوفان الاقصی اسرائیل چنان ضربه سنگینی خورد که پنهان‌کردن آن ممکن نیست و فلسطین چنان به پیروزی دست‌یافت که موجب عزت و افتخار اسلام و نویدبخش آینده روشن نزدیک شد. قضایای روز‌های اخیر فلسطین به‌ویژه بمباران‌ها و شهادت زنان و کودکان و مردان، دل انسان را مجروح می‌کند، اما بخش دیگری از این قضایا نشان‌دهنده قدرت باورنکردنی اسلام در فلسطین است و با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد.

منبع : جام جم

+