سیاستمداران این موضوع را جدی نمی‌گیرند
سیاستمداران این موضوع را جدی نمی‌گیرند

ابوالقاسم قاسم زاده: این روزها اخبار تجاوز و کشتارهای رژیم صهیونیستی در غزه در صدر گزارش‌ها و نقد و تفسیرها قرار گرفته است. لاجرم گزارش‌ها و نقد و بررسی اخبار داخلی تا حدودی به حاشیه رفته است. به ویژه که برخی از عناوین خبرها به لحاظ اهمیت پی آمدهای ملی آن همچنان از مهم‌ترین و […]

- سیاستمداران این موضوع را جدی نمی‌گیرند

ابوالقاسم قاسم زاده: این روزها اخبار تجاوز و کشتارهای رژیم صهیونیستی در غزه در صدر گزارش‌ها و نقد و تفسیرها قرار گرفته است. لاجرم گزارش‌ها و نقد و بررسی اخبار داخلی تا حدودی به حاشیه رفته است.

به ویژه که برخی از عناوین خبرها به لحاظ اهمیت پی آمدهای ملی آن همچنان از مهم‌ترین و اساسی‌ترین در ساحت برنامه‌ریزی‌های ملی است که پی‌آمدهای آن همه کشور را در بر می‌گیرد. «تغییرات اقلیمی» در کشور را در سال‌های اخیر اغلب کارشناسان محیط زیست چه به صورت رسمی یا غیررسمی با ارائه نقد و تفسیرهای کارشناسانه هشدار داده‌اند.

اگرچه اینجا و آنجا در گستره جغرافیای وسیع و متنوع ایران از سوی دولت‌ها اقدام‌هایی صورت گرفته است. اما همچنان هم از مجامع علمی کشور و هم از سوی مسئولین و مدیران دولتی که خطرها و پیامدهای خسارت‌بار ناشی از تغییرات اقلیمی را رصد می‌کنند، هشدارهای ملی به لحاظ تغییرات اقلیمی تداوم دارد و در میدان اجرای برنامه‌ها، کاستی‌ها و ضعف‌های برنامه ریزی، قانونی و اجرایی آن دیده می شود.

اگر نیم نگاهی به برنامه ریزی هایی ملی اغلب کشورها، به ویژه در منطقه ما و علی‌الخصوص از سوی دولت‌های همسایه ما داشته باشید، در می‌یابید که «تغییرات اقلیمی» و پیشگیری از خسارت‌های آن در صدر اولویت‌های مدیریت کلان آنها قرار دارد.

همین دیروز، رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: «… روند چند دهه اخیر نشان داد که  هنوز سیاستگذاران موضوع تغییر اقلیم را جدی نگرفته‌اند.» رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست هشدار داد «… سیاستگذاران باید در تصمیم‌گیری‌های خود، جای، جای کشور را برای برخورداری از حداقل‌ها و زیست مناسب ببینند تا در آینده‌ای نزدیک، مهاجرت مهم‌ترین مسأله امنیتی کشور نباشد. باید از منابع به اندازه‌ای مصرف کنیم که کشور دچار خسران نشود.»

در سال‌های اخیر بسیاری درباره آشفتگی جابه‌جایی جمعیتی در کشور ناشی از از دو عامل اصلی، یکی تغییرات اقلیمی و پی‌آمدهای کم آبی و دوم بیکاری بررسی و بعضاً آمار ارائه داده اند. اما هنوز که هنوز است لایحه‌ای که دولت تصویب کرده و به مجلس تحویل داده است. در مجلس به تصویب نرسیده است!

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار روزنامه اطلاعات می‌گوید:«.. روز به روز با بحران‌ها و پیامدهای تازه‌ای مانند سیلاب‌ها و خشک شدن تالاب ها از ابعاد تغییرات اقلیم مواجهیم به همین دلیل، تدوین لایحه تغییرات اقلیمی را پیرو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست در دستور کار قرار دادیم. این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده و امیدوارم که نمایندگان مجلس به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.» وی افزود: به باور من توجه به تغییر اقلیم، بزرگترین خدمت به کشور است چون اگر از این موضوع غافل شویم، تمام موضوعات و قوانین مندرج در برنامه هفتم توسعه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کشور باید در برابر پیامدهای تغییر اقلیم، راهکار نشان دهد تا آسیب‌پذیری ما کاهش یابد. تغییر اقلیم ادامه‌دار است و تنها کار ما افزایش تاب‌آوری و سازگاری زیر ساخت‌های کشور با پیامدهای تغییر اقلیم است.

اکنون در برابر هشدارهای تغییر اقلیم در کشور، مهاجرت و جابه جایی جمعیتی ناشی از آن و گسترش مشاغل موقت و «کاذب» که بحران های گوناگون را رقم زده است را باید دید. براین بحران، ثروت اندوزی کاذب و البته غیرتولیدی و فاقد ارزش افزوده ملی برای کشور را باید افزود. در یک کلام، تغییرات بافت جمعیتی در کشور و استان‌های آن چه به لحاظ تغییرات اقلیمی باشد و یا ناشی از بیکاری و یا تضاد و شکاف «فقر و ثروت» و رواج شغل های کاذب و موقت و غیرتولیدی و… هشدارهای ویرانگر برای کیان ملی ایران است.

منبع: اطلاعات انلاین