ساعت ۲۳:۰۵ امشب ماه گرفتگی آغاز می‌شود/ این آیه نماز واجب دارد
ساعت ۲۳:۰۵ امشب ماه گرفتگی آغاز می‌شود/ این آیه نماز واجب دارد

امشب ۶ آبان ۱۴۰۲، ماه گرفتگی جزئی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه شروع خواهد شد و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به حداکثر مقدار خود می‌رسد و ساعت ۲۲ دقیقه بامداد به پایان می‌رسد.

به گزارش زیرنویس،ماه گرفتگی یا خسوف یک پدیده زیبای نجومی است که زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد و مانع تابش نور خورشید به سطح ماه می‌شود؛ ماه‌گرفتگی جزئی زمانی رخ می‌دهد که تنها بخشی از قرص ماه وارد سایه اصلیِ زمین شود. در این‌صورت، بُریدگی تاریکی در بخشی از سطح ماه ظاهر می‌شود که همان سایه زمین است اما بخش‌های دیگر ماه همچنان روشن و عادی باقی می‌ماند.

امشب ۶ آبان ۱۴۰۲، ماه گرفتگی جزئی از ساعت ۲۳ و پنج دقیقه شروع خواهد شد و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به حداکثر مقدار خود می‌رسد و ساعت ۲۲ دقیقه بامداد به پایان می‌رسد.

نماز آیات، از نمازهای واجب است که هنگام رخ‌دادن برخی حوادث طبیعی مانند زلزله، خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی واجب می‌شود. از دیگر پدیده‌هایی که سبب واجب‌شدن این نماز می‌شود، بادهای سرخ و زرد است، در صورتی که موجب ترس بیشتر مردم شود.

شیوه خواندن نماز آیات

نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت آن پنج رکوع دارد و به دو شیوه خوانده می‌شود: در شیوه نخست قبل از هر رکوع، یک حمد و یک سوره خوانده می‌شود. در شیوه دوم سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن خوانده می‌شود در این صورت، در هر رکعت، فقط قبل از رکوع اول، سوره حمد خوانده می‌شود و قبل از رکوع‌های دیگر، فقط یک قسمت از پنج قسمت سوره دیگر.

نماز آیات اگر به سببی غیر از خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی باشد، هر زمان که به جا آورده شود، به نیت ادا است؛ اما نماز آیات خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی باید در زمان گرفتگی خورشید و ماه خوانده شود و اگر خوانده نشود، باید قضایش به جا آورده شود.

نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و به دو شیوه خوانده می‌شود:

*شیوه نخست: در این شیوه، قبل از هر رکوع، سوره حمد و سورۀ دیگری خوانده می‌شود؛ به این صورت که پس از تکبیرهالاحرام، سوره حمد و سپس سوره دیگری می‌خوانیم و به رکوع می‌رویم. پس از رکوع، دوباره سوره حمد و سوره دیگری می‌خوانیم و باز به رکوع می‌رویم. به همین ترتیب تا رکوع پنجم ادامه می‌هیم. سپس به سجده رفته و رکعت دوم را هم مانند رکعت اول به جا می‌آوریم. پس از سجده‌های رکعت دوم هم تشهد و سلام می‌دهیم.

*شیوه دوم: در این شیوه، در هر رکعت یک حمد و یک سوره دیگر خوانده می‌شود؛ با این تفاوت که در هر رکعت، سوره حمد را تنها یک بار می‌خوانیم و سوره دیگر را پنج قسمت کرده و قبل از هر رکوع، یک قسمت از آن را به‌تنهایی (بدون سوره حمد) می‌خوانیم.

منبع: مـهر