ساختمان‌های بلند بلای جان پرندگان می‌شوند
ساختمان‌های بلند بلای جان پرندگان می‌شوند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: برخورد پرندگان با پنجره‌ ساختمان‌ها باعث مرگ‌ومیر آن‌ها می‌شود که به‌طور عمده در فصل‌های مهاجرت یعنی بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. این برخوردها با میزان آسیب‌پذیری متفاوت هم در پرندگان مهاجر رخ می‌دهد و هم در پرندگانی که ساکنان دائمی یک ناحیه هستند. برای مثال، گونه‌های مهاجر مثل سسک‌ها […]

- ساختمان‌های بلند بلای جان پرندگان می‌شوند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: برخورد پرندگان با پنجره‌ ساختمان‌ها باعث مرگ‌ومیر آن‌ها می‌شود که به‌طور عمده در فصل‌های مهاجرت یعنی بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. این برخوردها با میزان آسیب‌پذیری متفاوت هم در پرندگان مهاجر رخ می‌دهد و هم در پرندگانی که ساکنان دائمی یک ناحیه هستند. برای مثال، گونه‌های مهاجر مثل سسک‌ها و توکاها به‌طور معمول هنگام مهاجرت بهاره و پاییزی با این سرنوشت تلخ روبه‌رو می‌شوند. جیجاق‌های آبی و بسیاری از دارکوب‌ها نیز با آن‌که غیر مهاجر هستند، در تعداد کمتر قربانی سازه‌های انسان‌ها می‌شوند.
در بسیاری از نقاط، آمار تلفات در پاییز تقریباً دو برابر بهار است. بسیار محتمل است که علت آن تعداد زیاد جوجه‌هایی باشد که در ماه‌های تابستان سر از تخم بیرون می‌آورند و نخستین مهاجرت خود را در پاییز تجربه می‌کنند.
ساختمان‌های بلند خطر بزرگ‌تری برای پرندگان هستند و احتمال برخورد پرندگان با شیشه‌های آپارتمان‌هایی که در طول شب لامپ‌ها را روشن می‌گذارند بیشتر است.
مهم‌ترین ویژگی معماری که در برخورد تأثیر دارند تعداد و ابعاد شیشه‌های به کار رفته در نمای ساختمان‌ها است. بیشتر برخوردها در ساعات شب و صبح زود رخ می‌دهند چون در این زمان‌ها پرندگان انعکاس آسمان یا درختان روی شیشه‌ها را با آسمان و درختان واقعی اشتباه می‌گیرند. به‌علاوه، آن‌ها به میزان زیادی جذب نوری می‌شوند که در شب دیده می‌شود.
یک راهکار برای جلوگیری از برخورد پرندگان با پنجره‌های ساختمان‌ها نصب شیشه‌های نقش‌دار یا تجهیز شیشه‌ها به ماده بازتاب‌دهنده نور فرابنفش است چراکه بسیاری از پرندگان دامنه نور فرابنفش را می‌بینند.
راهکار دیگر، چسباندن لایه‌های طرح‌دار به شیشه‌ها است که به‌طور خاص پرنده‌ها را متوجه سطوح مانع می‌کنند. همچنین اگر در زمان‌های مهاجرت پرندگان لامپ‌های کم‌تری در خانه‌ها روشن شوند به کاهش برخوردهای آن‌ها کمک می‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین