تیر خلاص تامین اجتماعی به زندگی کارگران ساختمانی: شما بیمه نمی‌شوید
تیر خلاص تامین اجتماعی به زندگی کارگران ساختمانی: شما بیمه نمی‌شوید

سازمان تامین اجتماعی به بهانه کمبود منابع، تعهد خود را نسبت به بیمه کارگران ساختمانی کاهش داده؛ تعداد زیادی از کارگران در صف بیمه هستند و بیمه بسیاری دیگر را قطع کرده است.

 

تسنیم نوشت: در شرایطی که رکود در بازارحاکم است بسیاری از کارگران ساختمانی با دشواری‌های بسیاری به دنبال کاری هستند که تأمین معاش کنند,، اما طبق بخشنامه اگر در رشته مهارتی خود مشغول نباشند بیمه نمی‌شوند.مطابق بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی کارگران ساختمانی برای آنکه بیمه شوند باید در ساختمانی کار کنند که پروانه ساخت داشته باشد و یا آن‌ها ملزم به فعالیت در رشته‌ای هستند که در آن پروانه مهارت دارند، این بخشنامه مشکلات زیادی برای کارگران به وجود می‌آورد.

الزام کار در ساختمان‌های دارای پروانه ساخت با توجه به رکود ساخت و ساز، سنگ‌اندازی پیش پای کارگران ساختمانی است و آن‌ها را از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم می‌کند. در این شرایط بسیاری از کارگران در ساختمان‌های که تعمیرات جزئی یا کلی دارند در حال فعالیت هستند؛ با این بخشنامه برای بیمه این کارگران مشکلاتی پیش آمده است.

سازمان تامین اجتماعی چندین سال است که به بهانه‌ی کمبود منابع، تعهد خود را نسبت به بیمه‌ی کارگران ساختمانی کاهش داده؛ تعداد زیادی از کارگران در صف بیمه هستند و از سوی دیگر همزمان بیمه‌ی بسیاری دیگر را قطع کرده است. قانون سال ۹۳ در واقع بعد از مدتی ضمانت اجرای خود را از دست داد و قرار شد “طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی” و منابع موضوع ماده ۵ آن اصلاح شود. قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی در واقع قرار است کمبود منابع صندوق تأمین اجتماعی را جبران کند، کارکردی که نمی‌توان چندان به آن خوشبین بود!

این قانون، بر مبنای همان قانون سال ۹۳، پروانه‌ی ساخت و ساز را به عنوان سهم حق بیمه‌ی کارفرما در نظر گرفته در حالی که طرح پیشنهاد شده از سوی کارگران و کمیسیون اجتماعی، حداقل دستمزد کارگران را مبنای سهم حق بیمه کارفرما قرار داده بود؛ طرحی که به اعتقاد نمایندگان فعال کارگر ساختمانی با لابی طرفداران گروه کارفرمایی کنار گذاشته شد و امید کارگران را به حل مشکل کم‌تر کرد.

منبع: اطلاعات انلاین