مدیر ارتباطات ملی جنبش حماس گفت: اشغالگران وارد مرحله افول شده‌اند و با کمک آمریکا نفس می‌کشند اما آینده از آن محور مقاومت است، آینده از آن فلسطین است.

این روزها عملیات «طوفان الاقصی» در جریان است. از بدو اعلام این عملیات تا به امروز نگاه همه جهانیان به فلسطین و مسجدالاقصی بوده است. از آغاز این عملیات، آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی، با فرزند نامشروع خود ابراز هم‌دردی کرد، با زبان زور سخن گفت و حمایت خود از آن را اعلام کرد. دیدار رئیس جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی نیز به تازگی انجام شد.

در این ارتباط خبرنگار مهر گفت‌وگویی را با «علی برکه» از مقامات ارشد حماس در انجام داده است که در ادامه می‌آید:

رئیس جمهور آمریکا در اراضی اشغالی چه کرد؟ آیا اعلام هم‌بستگی با متجاوزان که از ساعات آغازین عملیات طوفان الاقصی نیز آن را ابراز داشته بود، به این سفر که منابع غربی آن را طوفانی و سریع عنوان کردند نیاز داشت؟

اعلام هم‌بستگی رئیس جمهور آمریکا با رژیم صهیونیستی و دیدار وی از تل‌آویو در راستای حملات وحشیانه ارتش اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه انجام شد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمایت از این رژیم غاصب و افزایش روحیه نتانیاهو و ارتش شکست‌خورده وی به اراضی اشغالی سفر کرد؛ ارتشی که هفتم اکتبر در برابر چند صد نفر از مبارزان فلسطینی شکست خورد.

امروز آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در کنار رژیم اشغالگر صهیونیستی ایستاده‌اند؛ رژیم اشغالگری که در نبرد طوفان الاقصی ضربه سخت و شدیدی را متحمل شد. ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی که ستون فقرات این رژیم به شمار می‌آمد، در برابر مبارزان شکست خورد.

پس از سرنگونی شاه ایران در بیش از ۴۰ سال پیش، رژیم صهیونیستی به ژاندارم منطقه تبدیل شد؛ اما امروز و پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی نقش حمایتی رژیم صهیونیستی از منافع آمریکا در منطقه به پایان رسیده است.

سفر دولتمردان آمریکایی به فلسطین اشغالی دلیلی برای اثبات ترس و هراس دولت آمریکا نسبت به فروپاشی این رژیم در برابر مقاومت فلسطین است.

امروز این آمریکاست که جنگ علیه ملت فلسطین را هدایت می‌کند. این آمریکاست که با هدف کوچاندن خانواده‌های ما در نوار غزه به منطقه سینا و کشورهای عربی دیگر مانند اردن، به کشورهای عربی فشار می‌آورد. این آمریکاست که نقشه می‌کشد و به خاورمیانه ناو هواپیمابر می‌فرستد. این آمریکاست که برای انتقال سلاح و ادوات جنگی به رژیم صهیونیستی پل هوایی ایجاد کرده است؛ رژیمی که امروزه بیمارستان‌ها، کنیسه‌ها، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها را بمباران می‌کند، برج‌های مسکونی و خانه‌های غیرنظامیان را ویران می‌کند و خودروهای اورژانس و کودکان را هدف قرار می‌دهد. ۷۰ درصد از شهدای فلسطینی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

آمریکا با همان چشمی که به کشتگان دشمن صهیونیستی می‌نگرد به شهدای ملت فلسطین نگاه می‌کند، ادعا می‌کند که در اوکراین ضداشغالگری است، اما از اشغالگری در فلسطین حمایت می‌کند. این آمریکاست، شیطان بزرگ، بزرگ‌ترین کشور دو روی جهان که سنجه‌هایش دوگانه است و همه را با یک چشم می‌نگرد. ما مسئولیت کامل تمامی این ویرانی و نسل‌کشی ملت فلسطین را متوجه دولت آمریکا می‌دانیم.

حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر قدس نه تنها نیاز به دلیل ندارد، بلکه این حمایت از حد و مرزهای عقلی و عرفی موجود در روابط هم‌پیمانان نیز گذر کرده است. تفسیر شما از این حمایت چیست؟ چه ارتباطی میان این حمایت با منافع آمریکا و راهبردهای آن در منطقه وجود دارد؟

همان‌طور که گفتم، رژیم صهیونیستی حامی منافع آمریکا در منطقه و ستون اصلی پایگاه این کشور در منطقه است. در حال حاضر ستون این پایگاه شکسته، پایگاه آمریکا فرو ریخته و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متوقف شده است. نظام‌های عربی وارد مرحله‌ای دشوار در برابر ملت‌های خود شده‌اند. این کشورها از رژیم صهیونیستی هراس داشتند و از این رژیم می‌خواستند که از حکومت آنان حمایت کند، اما به یکباره پس از هفتم اکتبر دیدند که این رژیم حتی نمی‌تواند از خود حمایت کند.

بنابراین ما از کشورهای عربی می‌خواهیم که روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کنند و روی ملت فلسطین و مقاومت فلسطین حساب کنند؛ زیرا آینده از آنِ ملت‌های منطقه است، آینده از آن محور مقاومت است، آینده از آن مساله فلسطین است. اشغالگران وارد مرحله افول شده‌اند و با کمک آمریکا نفس می‌کشند.

پس از بازگشت بایدن از تل‌آویو به نقل از وی گفته شد که بایدن به مقامات اسرائیلی وعده نداده که در صورت ورود حزب‌الله لبنان به جنگ آمریکا نیز مداخله خواهد کرد. آیا این موضع آمریکا را یک گام به عقب می‌دانید؟ یا این که این موضوع از ناخشنودی بایدن از مقامات صهیونیست به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حکایت دارد؟

موضع آمریکا از هراس این کشور نسبت به گسترش نبرد و تبدیل‌شدن آن به یک جنگ منطقه‌ای با حضور تمامی محور مقاومت حکایت دارد. به همین دلیل می‌بینیم که بایدن پس از بازگشت به واشنگتن از موضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت که به اسرائیل وعده نداده که در صورت ورود حزب‌الله به جنگ، آمریکا نیز مداخله خواهد کرد. بایدن می‌خواهد به لبنان و محور مقاومت این پیام را بدهد که خواهان گسترش نبرد نیست و می‌خواهد این جنگ محدود به غزه باشد، اما این سخن، یک فریب‌کاری بزرگ است؛ حمله به غزه، حمله به تمامی محور مقاومت است، حمله به ملت فلسطین حمله به تمامی امت عربی و اسلامی است؛ از همین روی محور مقاومت تحرک خود در چندین جبهه را آغاز کرده است.

در هشتم اکتبر جبهه لبنان شروع به فعالیت کرد و همچنان در حال درگیری با اشغالگران صهیونیست است، جبهه عراق نیز تحرکات خود را شروع کرده و مقاومت اسلامی در عراق و در سوریه علیه پایگاه‌های آمریکایی عملیات انجام داده است. روشن است که مقاومت اسلامی عراق با هدف قراردادن پایگاه عین الاسد در عراق و هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکایی در اراضی سوریه اقدامات خود را گسترش داده است. علاوه بر این پرتاب موشک دوربرد از یمن به سوی فلسطین اشغالی که توسط ناوگان دریایی آمریکا در دریای سرخ رهگیری شد، تحول مهمی بود که رخ داد.

از مقبولیت آمریکا چیزی باقی نمانده است؛ آمریکایی که برای نجات رژیم صهیونیستی، تمامی استانداردهای قانونی، اخلاقی و سیاسی غرب را نقض کرده است؛ اما دفاع بایدن از جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی فراتر از انتظارات بود. به نظر شما آیا بایدن مانند ادعاهایی که در خصوص سربریدن کودکان مطرح شده بود از این موضوع نیز عقب‌نشینی خواهد کرد؟ تأثیر این خطاها بر جایگاه بین‌المللی آمریکا چیست؟

دولت آمریکا در جنگِ وجودی علیه ملت فلسطین و نسل‌کشی مردم ما در نوار غزه دست دارد. این کشور در محاصره غزه و جنگ مشارکت دارد و اکنون نیز برای کوچاندن خانواده‌های فلسطینی ساکن غزه در حال اعمال فشار است تا مقاومت و جنبش حماس را منزوی کند.

ما هرگز به مواضع آمریکا و بیداری وجدان آن تکیه نمی‌کنیم. آمریکا شر مطلق این منطقه و جهان است. آمریکا از این رژیم غاصب حمایت می‌کند. اگر آمریکا و حمایت‌های نظامی، مالی و سیاسی این کشور نبود، خیلی وقت پیش رژیم صهیونیستی فروپاشیده بود. از همین روی آمریکا خود را در جایگاه دشمنان ملت فلسطین و دشمنان امت عربی و اسلامی قرار داده است.

اطلاعات متناقضی درباره توافق پیرامون ورود کمک‌ها به غزه از مصر مخابره شده است و تنها طی یک ساعت ۳ روایت متناقض درباره این موضوع بیان شد. آیا بایدن در مجبورنمودن نتانیاهو به انجام این اقدام شکست خورده است؟ یا این که بایدن دروغ می‌گوید و برای فریب کشورهای عربی و افکار عمومی در انظار عمومی سخنی را بر زبان می‌آورد که در نشست‌های پشت درهای بسته بیان نمی‌کند؟

دولت آمریکا برای ورود برخی کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح تلاش می‌کند. طبیعتاً این کمک‌ها به نظارت نیاز دارند، زیرا ممکن است همراه آن جاسوس‌های دولت آمریکا یا سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد غزه بشوند و ممکن است این کمک‌ها تله‌هایی برای مجبورساختن ملت ما در غزه برای رفتن به رفح در جنوب نوار غزه جهت دستیابی به این کمک‌ها باشد. این بدان معناست که این کمک‌ها می‌تواند رشوه باشد.

طبیعتاً ما کمک‌ها را رد نمی‌کنیم. ملت ما به این کمک‌ها نیاز دارند، اما این کمک‌ها با هماهنگی رژیم صهیونیستی و مصر ترتیب یافته است نه با هماهنگی مقامات دولتی در غزه یا جنبش حماس.

ما تاکید می‌کنیم که اولویت با غذا و آب نیست. اولویت اکنون توقف حملات و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم ما در نوار غزه است؛ صهیونیست‌هایی که چیزی برای غزه فراهم نکرده‌اند و مساجد، کنیسه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و برج‌های مسکونی را ویران کرده‌اند. متأسفانه شاهد آن هستیم که کشورهای اروپایی در کنار رژیم صهیونیستی می‌ایستند. موضع فرانسه که با اشغال نازی مواجه شده بوده و مقاومت علیه نازی‌ها را ترتیب داده برای ما تعجب‌برانگیز است. ملت فرانسه که مقاومت فرانسه در برابر اشغالگران نازی را تأیید می‌کند باید از مقاومت فلسطین نیز در برابر نئونازی‌ها یعنی صهیونیست‌های نازی و نژادپرست حمایت کند.

منبع: مـهر