سیل ویرانگر هم برای این کشور برکات دارد
سیل ویرانگر هم برای این کشور برکات دارد

کامران نرجه در اطلاعات نوشت: سیلاب ها که حاصل ریزش لحظه ای حجم انبوهی از بارش های جوی یا سرریز آب رودخانه ها در اراضی اشباع شده و فاقد جذب هستند، در مسیر حرکت خود هر سازه و مقاومتی را تخریب می کنند؛ خاک زمین را شسته و همه چیز را با خود می برند. […]

- سیل ویرانگر هم برای این کشور برکات دارد

کامران نرجه در اطلاعات نوشت: سیلاب ها که حاصل ریزش لحظه ای حجم انبوهی از بارش های جوی یا سرریز آب رودخانه ها در اراضی اشباع شده و فاقد جذب هستند، در مسیر حرکت خود هر سازه و مقاومتی را تخریب می کنند؛ خاک زمین را شسته و همه چیز را با خود می برند.

این پدیده ویرانگر معمولاً با سرعت تُند در دامنه ارتفاعات و با سرعت کمتر روی دشت های کم شیب به سمت کانال رودخانه‌ها و سواحل آب  های ایستا جاری می شود و در پشت سر بستری از ماسه های ته نشین شده باقی می گذارد که به آن اراضی سیلابی گفته می شود.

پیش بینی های هواشناسی در سال آبی جاری نشان می دهد که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی احتمال وقوع سیلاب های سهمگین درمناطق وسیعی از کشور وجود دارد که اگر از هم اینک به فکر مهار آنها نباشیم، متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی خواهیم شد.  

البته خوشبختانه فلات شمالی و غربی ایران مملوّ از دامنه های شیب داری است که بوسیله عملیات آبخیزداری و ایجاد دیواره های کوتاه در مسیرسیلاب، از سرعت جاری شدن آب در آنها گرفته شده و منابع انباشته در پشت این دیواره ها برای مصارف مختلف کشاورزی و صنعت به کار گرفته شده اند.

اما در فلات جنوبی و شرقی کشور مانع فیزیکی در مسیر جریان های سیلابی روی دشت های مسطح وجود ندارد و به همین دلیل سالانه میلیارد ها لیتر بارش های سیلابی در این مناطق بدون هیچگونه برداشت و بهره وری به خلیج فارس و دریای عمان ریخته می شود.

تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد موانع فیزیکی در پسکرانه های ساحلی و  در مسیر سیلاب های فلات جنوبی و شرقی می  تواند علاوه بر جلوگیری از خروج حجم انبوه آب های شیرین به دریای جنوب، ظرفیت بالایی برای بکارگیری این منابع در مصارف کشاورزی و شیلاتی ایجاد کند.

در این شیوه می توان سهم قابل ملاحظه ای از منابع آب های جمع آوری شده را بطور رایگان به سرمایه گذاران واگذار کرد تا این ثروت خدادادی را برای راه اندازی کسب و کارهای پرسود و اشتغال مردم استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بکار گیرند.

اینگونه می توان از برکات سیل ویرانگر به نفع عمران و آبادی مناطق محروم جنوب کشور استفاده کرد.

منبع: اطلاعات انلاین