شمارش معکوس برای بهره برداری از فاز اول بزرگترین طرح زیست محیطی شمال شرق کشور
شمارش معکوس برای بهره برداری از فاز اول بزرگترین طرح زیست محیطی شمال شرق کشور

اطلاعات نوشت: امروزه آب در دنیا به پاشنه‌ آشیل امنیت عمومی تبدیل شده است و بسیاری از کشورها برنامه های توسعه خود را بر محور آن می چینند به گونه ای که قبل از شروع هر طرح صنعتی، روش های گوناگون تامین این مایه حیات بخش بررسی می شود. کشور ما هم از این قاعده مستثنا […]

- شمارش معکوس برای بهره برداری از فاز اول بزرگترین طرح زیست محیطی شمال شرق کشور

اطلاعات نوشت: امروزه آب در دنیا به پاشنه‌ آشیل امنیت عمومی تبدیل شده است و بسیاری از کشورها برنامه های توسعه خود را بر محور آن می چینند به گونه ای که قبل از شروع هر طرح صنعتی، روش های گوناگون تامین این مایه حیات بخش بررسی می شود.

کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست و خشکسالی‌های دوره‌ای و اقلیم خشک، برنامه ریزی‌ها را برای توسعه صنعت و پایداری کشاورزی را به ناچار به سوی بهره‌برداری از پساب‌ها معطوف می‌کند.پساب هایی که سال‌های سال در خراسان شمالی به حال خود رها بودند و بی تردید پیامدهای شدید زیست محیطی به بار می آوردند.

این در حالی است که خراسان شمالی در وضعیت قرمز آبی قرار دارد و شرایط نامناسبی نه فقط در تامین آب صنعت و کشاورزی بلکه در وضعیت تامین آب شرب هم دارد.

طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان در سفر تیرماه سال ۱۴۰۱رییس جمهوری به خراسان شمالی مصوب شد تا پتروشیمی خراسان با استفاده از پسابِ تصفیه شده بخش زیادی از تقاضاهای آبی خود را رفع و نیازش به منابع آب زیر زمینی کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر با اجرای این طرح سالانه میلیون ها متر مکعب فاضلاب رها شده بجنورد هم سر و سامانی پیدا می کند به گونه ای که این پساب تصفیه نشده و بلاصاحب دیگر در اراضی و رودخانه ها رها نخواهد شد و خطرات زیست محیطی را هم برای این منطقه در پی نخواهد داشت.

سالانه ۷ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در تصفیه خانه شهر بجنورد  تولید که در حاشیه شهر رها می شود.تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند که برای استفاده از آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد ،لذا پتروشیمی خراسان اکنون مشغول ساخت تصفیه خانه تکمیلی مقابل تصفیه خانه بجنورد است.

بهره برداری از طرح پساب پتروشیمی در دی ماه

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در حاشیه بازدید از روند اجرایی این طرح گفت: اجرای این طرح بیش از ۲۰سال متوقف شده بود که در سفر استانی دولت به خراسان شمالی مصوب شد و اکنون با سرعت خوبی در حال اجراست.

بابک افقهی افزود: پتروشیمی خراسان هم در جهت دستور رئیس جمهوری و ایفای مسئولیت اجتماعی خود این طرح را با بیش از ۱۰میلیارد ریال اعتبار اجرا می کند که فاز نخست طرح دی ماه امسال بهره برداری و فاز دوم آن هم بر اساس پیش بینی ها بهار ۱۴۰۳افتتاح خواهد شد.وی گفت: تصفیه خانه بجنورد سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد.

مدیرعامل تاپیکو تاکید کرد: ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی پتروشیمی سالانه ۱۳میلیون متر مکعب است و در طرح های توسعه ای آینده پتروشیمی هم کاربرد خواهد داشت .

منبع: اطلاعات انلاین