به گزارش زیرنویس به نقل از روزنامه همشهری، علی خدایی عضو کارگری شورایعالی کار در ارتباط با عدم حضور در نشست شورایعالی کارِ امروز به خبرنگار ایلنا، گفت: از آنجا که موضوع دستمزد به طور رسمی در دستور کار نشست نبود، به نشانه اعتراض در جلسه حاضر نشدم اما از حضور و تلاش همکاران خودم […]

به گزارش زیرنویس به نقل از روزنامه همشهری، علی خدایی عضو کارگری شورایعالی کار در ارتباط با عدم حضور در نشست شورایعالی کارِ امروز به خبرنگار ایلنا، گفت: از آنجا که موضوع دستمزد به طور رسمی در دستور کار نشست نبود، به نشانه اعتراض در جلسه حاضر نشدم اما از حضور و تلاش همکاران خودم در گروه کارگری شورایعالی کار تقدیر می‌کنم.

وی افزود: نظر دوستان در گروه کارگری بر این بود که از فرصت موجود برای دفاع از حقوق کارگران استفاده کنند از همین روی در نشست امروز حاضر شدند و با تمام توان در دفاع از حقوق مزدی و قانونی کارگران تلاش کردند.

خدایی در مورد نتیجه جلسه‌ی امروز و قول دولت برای برگزاری نشست ترمیم مزد در آبان ماه گفت: منتظر جلسه بعدی در آبان می‌مانیم؛ در صورتیکه دولت به صورت رسمی و قانونی برای شرکای قانونی ارزش قایل شود و در دستور کار رسمی جلسه، موضوع «ترمیم دستمزد» آورده شود، در جلسه حاضر می‌شویم و از افزایش دستمزد دفاع می‌کنیم؛ امیدواریم موضوع دستمزد و معیشت را به یک موضوع حاشیه‌ای و فرعی تقلیل ندهند که اگر چنین باشد بازهم ترجیح می‌دهم در نشست حضور نیابم.

عضو کارگری شورایعالی کار در پایان تاکید کرد: با توجه به بحران معیشتی کارگران و شتاب تورم، افزایش قدرت خرید کارگران و ترمیم دستمزد، ضرورت دارد؛ شکی نیست که برخورداری از دستمزدی متناسب با تورم و سبد معیشت، حق مسلم تمام کارگران کشور است و دولت باید این حق را به رسمیت بشناسد.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار توضیح داد: ما پیشنهادهایی داریم که بدون اینکه فشاری به کارفرما وارد شود یا بخواهند افزایش دستمزدی اعمال کنند دولت یکسری حمایت‌هایی را در قالب کمک‌هایی که در حال حاضر در حوزه یارانه‌ها و کالابرگ الکترونیک ارائه می‌دهد، اعمال کند و بدین‌ترتیب به‌صورت جداگانه سهمی برای کارگران مشخص کند تا کارگران بتوانند حداقل معاش خود را تامین کنند.

جلسه شورای‌عالی کار فردا، دوشنبه ۸آبان‌ماه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار می‌شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره جزئیات این جلسه گفت: ما در نامه‌ای درخواست خود را عنوان کرده‌ایم و خواستار گفت‌وگو درباره مزد شده‌ایم که قرار است این درخواست‌ها را در جلسه فردا مطرح کنیم.

هادی ابوی ادامه داد: در این زمینه ما در ضمن درخواست‌های خود نه درترمیم مزد صحبت کردیم که برخی آقایان حساسیت داشته باشند و نه درخواست افزایش حقوق کرده‌ایم که با آن مخالفت شود بلکه درخواست گفت‌وگو درباره مزد را داریم چون واقعیت این است که در شرایط فعلی حقوق پرداختی پاسخگوی خانوار کارگری نیست. بر این اساس ما پیشنهادهایی هم داریم که قرار است در جلسه مطرح کنیم.

دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟

ابوی در پاسخ به اینکه آیا دستمزد کارگران بازنگری خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر چندان نمی‌شود درباره این موضوع صحبت کرد و باید منتظر واکنش ۲ضلع دیگر یعنی کارفرماها و دولت باشیم اما واقعیت این است که امروز بر همگان محرز است که با این دستمزد چه شاغلان و چه بازنشستگان از نظر معیشتی مشکل دارند. بر این اساس ما امیدواریم بتوانیم با دولت که خود از کارفرماهای بزرگ است مذاکره کنیم.

در حالی بازنگری دستمزد کارگران در نیمه دوم سال مدنظر جامعه کارگری و اعضای شورای‌عالی کار است که برخی مسئولان ازجمله علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار در وزارت کار معتقدند حداقل حقوق سالی یک‌بار مشخص می‌شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در واکنش به این صحبت‌ها گفت: ماده قانونی قائل به این نشده است که افزایش دستمزد فقط سالی یک نوبت اعمال شود بلکه در قانون عنوان شده است که همه ساله مزد کارگر مشخص شود. در اینجا تعبیر برخی‌ها این است که چون عنوان «سال» آمده است یعنی یک‌بار در سال، درصورتی که اینگونه نیست و اگر مبنا این باشد پس کالاها هم باید تنها یک‌بار در سال افزایش قیمت داشته باشند.

ابوی ادامه داد: حرف گروه کارگری این است که هیچ محدودیتی در قانون نیست. بر این اساس، درخواست ما از مجلس این است که ابهام‌ها را برطرف کند و اگر لازم باشد ما از کمیسیون اجتماعی مجلس که کمیسیون تخصصی در این حوزه است استعلام می‌کنیم البته تا امروز اعضای کمیسیون در مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند که منعی در این زمینه نیست.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار تأکید کرد: شرایط اقتصادی ثابت نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم فقط یک‌بار در سال آن هم در آخر هر سال بنشینیم و مزد سال آینده را تعیین کنیم. چون بعد از جراحی اقتصادی دولت، قیمت بیشتر کالاها چندین برابر شده و کارگران به سختی از پس هزینه‌های خود برمی‌آیند.