بدون این خوردنی رانندگی نکنید
بدون این خوردنی رانندگی نکنید

بهروز قطبی در یادداشتی در ضمیمه امروز روزنامه ادب و هنر نوشت: همه چیز برای یک سفر خوش و خاطره‌انگیز مهیا شده بود. از کاسه بشقاب گرفته تا چادر سفری و غیره. اما درست هنگام آغاز سفر، یادمان آمد که یک چیز خیلی ضروری برای ایمنی را فراموش کرده‌ایم که بخریم و همراه ببریم. در […]

- بدون این خوردنی رانندگی نکنید

بهروز قطبی در یادداشتی در ضمیمه امروز روزنامه ادب و هنر نوشت: همه چیز برای یک سفر خوش و خاطره‌انگیز مهیا شده بود. از کاسه بشقاب گرفته تا چادر سفری و غیره. اما درست هنگام آغاز سفر، یادمان آمد که یک چیز خیلی ضروری برای ایمنی را فراموش کرده‌ایم که بخریم و همراه ببریم. در آن دیر وقت شب، همه جا تعطیل بود و تا صبح‌ باید صبر می‌کردیم تا مغازه‌ها، کارشان را شروع کنند. 

شب خیلی سختی بود و تا صبح دل توی دلمان نبود که مبادا نتوانیم بموقع آن چیز را بخریم و با خیال راحت سفر کنیم. چون خوب می‌دانستیم که همراه نداشتن آن چیز، خطر حوادث رانندگی و بازی با جان و سلامتمان را در پی دارد.

همسفرم از من خیلی نگران تر بود و مرتب می‌گفت: ای کاش از قبل به فکر بودیم و آن چیز خیلی ضروری را می‌خریدیم.

عاقبت صبح شد و با کمی جستجو، محل فروش آن چیز را پیدا کردیم و دوان دوان به سوی آن دویدیم: 

ـ آقا، چیز دارید، چیز… چیز؟!

زبانمان بند آمده بود.

ـ آقایان، لطفاً آرامش خود را حفظ کنید و بفرمایید که چه می‌خواهید؟ 

ـ چیز دیگر، چیز…! چیزی که تا حد زیادی باعث پیشگیری از حوادث تلخ رانندگی می‌شود.

ـ ولی همان‌طور که می‌بینید، ما در اینجا لوازم یدکی خودرو و لاستیک‌های عاج دار و زنجیر چرخ و لنت ترمز و از این جور چیزها نداریم.

ـ می‌دانیم که ندارید، اما ما چیز خیلی مهم‌تر از این‌ها را می‌خواهم.

ـ مثلاً چه می‌خواهید؟

ـ تخمه!

ـ فرمودید تخمه؟ چرا تخمه؟!… اصلاً این تخمه، چه ربطی به سفر ایمن و بی‌خطر شما دارد؟ 

ـ خیلی هم ربط دارد. مگر حرف‌های رئیس پلیس راه یزد را نخوانده‌اید که گفته‌اند(و در خبرها هم آمده بود) ۲ تن تخمه خریده‌اند و در اختیار رانندگان قرار داده‌اند تا هنگام رانندگی خواب‌شان نبرد و تصادف نکنند!

ـ چه عالی! حالا چه نوع تخمه‌ای می‌خواهید؟

ـ مگر فرقی هم دارند؟

ـ البته که دارند. تخمۀ کدو می‌خواهید یا ژاپنی یا آفتابگردان؟ خام می‌خواهید یا بو داده؟ شور می‌خواهید یا ترش و ساده؟ بسته‌بندی می‌خواهید یا فله‌ای؟ صادراتی می‌خواهید یا وارداتی؟ معمولی می‌خواهید یا «آقای نون خ»یی؟!

ـ شما چه توصیه‌ای می‌کنید؟

ـ اگر خیلی پولدار هستید و با بنز و پورشه و خودروهای وارداتی سفر می‌کنید، تخمۀ برند معروف «نون خ» را بخرید و بخورید. در غیر این صورت، چنانچه با سمند و پژو پارس و پراید به سفر می‌روید، تخمه‌های خوشمزۀ بسته‌بندی را بخرید و در نهایت اگر رانندۀ اتوبوس و بنز ۱۰ تن و تریلر ۱۸ چرخ هستید، توصیه می‌کنم که تخمۀ گدای معمولی را بخرید و هنگام رانندگی میل کنید!

ـ «تخمۀ گدا» دیگر چیست؟

ـ در زمان طفولیت ما چون تخمه آفتابگردان خیلی ارزان بود، به آن «تخمه گدا» هم می‌گفتند که مخصوص دهک‌های پایین جامعه بود.

ـ‌حالا برای خوردن این تخمه‌ها چه نسخه‌ای می نویسید؟

ـ به طول راه و سلامت جسمی و روحی تان بستگی دارد، که امیدوارم با همکاری پلیس محترم راهور و اتحادیۀ صنف خشکبار، میزان مصرف استاندارد و مؤثر تخمه برای رانندگان محترم بررسی و تصویب و اجرا شود، تا اختلاف نظرهایی که در‌این‌باره وجود دارد، از میان برود.

ـ حالا در این میان، تکلیف کمک راننده‌ها چیست؟

ـ همان‌طور که کمک راننده موظف است هنگام حرکت اتوبوس از فلاسک برای راننده چای بریزد و قند توی دهانش بگذارد، در خصوص تخمه هم باید آن را پوست بکند و به دهان راننده بگذارد! 

ـ از راهنمایی‌های شما بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم هر راننده لااقل یک کیلو تخمه در جعبۀ کنارش داشته باشد و در طول سفر، پیوسته آن را به بدنش تزریق کند!

منبع: اطلاعات انلاین