وکیل پایه یک دادگستری کیست؟ وکیل پایه یک دادگستری به وکیلی گفته می شود که در آزمون وکالت پذیرفته شده و بعد از اتمام دوره کارآموزی، در “آزمون اختبار کانون وکلا” نیز نمره قبولی را کسب کند و بتواند “پروانه وکالت پایه یک دادگستری” را از کانون وکلا اخذ نماید. در زیر به مهم […]

 

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری به وکیلی گفته می شود که در آزمون وکالت پذیرفته شده و بعد از اتمام دوره کارآموزی، در “آزمون اختبار کانون وکلا” نیز نمره قبولی را کسب کند و بتواند “پروانه وکالت پایه یک دادگستری” را از کانون وکلا اخذ نماید. در زیر به مهم ترین وظایف وکیل پایه یک دادگستری اشاره شده است:

  • دادن یک نسخه از وکالت نامه تنظیم شده به موکل
  • فراهم کردن فرصت هایی برای مشاوره
  • حضور در جلسات دادگاه
  • دفاع از حق و حقوق موکل خود در حد متعارف
  • مطلع کردن موکل از وصول ابلاغیه ها مخصوصا در رابطه با آرای صادر شده از طرف دادگاه

اهمیت داشتن وکیل قبل از طرح دعوی

در کشور ما معمولا افراد تا زمانی که ناچار نشوند، برای حل مسائل حقوقی خود به سراغ وکیل نمی روند. در واقع، برخی از افراد به دلایل مختلف مانند ترس از هزینه های بالا، احساس نیاز نکردن یا اعتماد نداشتن به وکلا از مراجعه کردن به وکیل برای حل مشکلات حقوقی خود خودداری می نمایند. این افراد با مراجعه به دادگاه به دلیل نداشتن اطلاعات حقوقی ممکن است، مسیر پرونده را به ضرر خود پیش ببرند.

بنابراین، مراجعه به یک وکیل مجرب و کاربلد می تواند، از مشکلات بسیار زیادی در پرونده ها جلوگیری نماید و مسیر پرونده را به نفع شما پیش ببرد. بنابراین، لزوم مشاوره حقوقی با وکیل در پرونده های قضایی واضح و آشکار می باشد.

موسسه حقوقی وکیل تلفنی با داشتن وکلای مجرب و کارشناسان حقوقی مجرب در زمینه های حقوقی مختلف آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز می باشد. این موسسه به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته حتی تعطیلات رسمی خدمات خود را ارائه می دهد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل می توانید با شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ و یا ۰۲۱۴۷۶۲۵۹۰۰ تماس بگیرید.

نقش وکیل بعد از طرح دعوی

در حال حاضر، متاسفانه به دلیل شرایط موجود اقتصادی تعدادی از افراد بدون مشاوره با یک وکیل با تجربه سعی در حل مشکلات حقوقی و قضایی خود دارند. اما توجه داشته باشید، محاکم قضایی به دلایل مختلف مانند شلوغی معمولا بیشتر از یک جلسه برای رسیدگی نمودن به هر پرونده اختصاص نمی دهند. همچنین، بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی و سواد حقوقی، به جای پیش بردن پرونده به نفع خود، به ضرر خود پرونده را پیش می برند.

بنابراین، گرفتن وکیل بعد از طرح دعوا به عنوان یک فرد آگاه به مسائل و تبصره های حقوقی و با داشتن تجربه فراوان در پرونده های مشابه می تواند، در زمینه حل مشکلات حقوقی و پیش بردن پرونده به نفع شما بسیار کارگشا باشد. بنابراین، مشاوره حقوقی با وکیل و مزایای آن برای پیروزی نهایی در پرونده لازم و ضروری است. 

وکلای مجرب با داشتن سابقه کاری و آگاه بودن به تبصره ها و مواد قانونی می توانند، بسیار تاثیر گذار باشند و می دانند که دعوا را به چه صورتی مطرح نمایند و مسیر پرونده را به چه صورتی پیش ببرند تا از طرف دادگاه رد نشود. به این دلیل که بسیاری از دعاوی به دلیل داشتن ایرادات شکلی یا ماهیتی از طرف دادگاه رد می شوند. بنابراین، این موضوع نشان دهنده اهمیت نقش وکیل بعد از طرح دعوی می باشد.

اهمیت داشتن وکیل در کاهش خسارت دادرسی

خسارت دادرسی هزینه هایی را شامل می شود که خواهان یا خوانده برای مطرح کردن دعوا یا دفاع از پرونده خود مجبور به پرداخت نمودن آن می باشند و بدون پرداخت کردن این هزینه ها به دعوا رسیدگی نخواهد شد. طبق “ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب”: «خواهان حق دارد جبران خسارت ناشی از دادرسی را که به علت تقصیر خوانده نسبت به ادای حق یا امتناع از آن به وی وارد شده یا خواهد شد، از باب اتلاف و تسبیب از خوانده مطالبه نماید. خوانده نیز می‌تواند، خساراتی را که عمدا از طرف خواهان با علم به غیر محق بودن در دادرسی به او وارد شده از خواهان مطالبه نماید. دادگاه در موارد یاد شده، خسارت را پس از رسیدگی معین کرده و محکوم علیه را به تادیه خسارت، ملزم خواهد نمود.»

دادرسی

 

هزینه های مربوط به دادرسی مهم‌ ترین قسمت خسارت دادرسی به حساب می آید. به این دلیل که در دادرسی‌ های مدنی، پرداخت کردن هزینه های مربوط به دادرسی گزیر ناپذیر می باشد. اما، هزینه‌ هایی مانند پرداخت حق الوکاله وکیل، هزینه مربوط به دستمزد کارشناس و … در کلیه دعاوی وجود ندارند. قانون آیین دادرسی در ماده ۵۰۲ آورده است: «هزینه دادرسی عبارت است از هزینه ‌ای که خواهان برای ورود به دعوا و شروع رسیدگی باید به دولت بپردازد.»

وکلای با تجربه با داشتن تجارب زیاد در پرونده های مختلف می توانند، بسیاری از هزینه های مربوط به خسارت دادرسی موکل خود را کاهش دهند.

حق الوکاله وکیل در سال ۱۴۰۲

تعرفه وکالت و حق الوکاله وکیل در سال ۱۴۰۲، در اکثر مواقع با توافق وکیل و موکل در قرارداد وکالت تعیین می شود. اما، در مواردی که طرفین در قرارداد، بر سر مبلغ خاصی به توافق نرسیده باشند، موکل بر اساس تعرفه قانونی، حق الوکاله وکیل را پرداخت می نماید. حق الوکاله وکیل در هر کدام از موارد زیر به صورت جداگانه محاسبه می شود و دارای تعرفه خاص خود می باشد:

  • دعاوی مالی
  • امور حسبی
  • دعاوی غیر مالی
  • امور کیفری
  • قرارهای صادره از دادگاه

حق الوکاله وکیل

میزان حق الوکاله وکیل در سال ۱۴۰۲، در مورد دعاوی مالی به صورت زیر محاسبه می شود:

در صورتی که حکم دادگاه بدوی، درباره بهای خواسته یا مالی که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد به صورت قطعی باشد، میزان حق الوکاله وکیل ۱۰ درصد بهای خواسته می باشد. اما در صورتی که حکم دادگاه بدوی به صورت قطعی نباشد، حق الوکاله وکیل به صورت زیر تعیین می شود:

  • در صورتی که بهای خواسته نرخ تعرفه تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان باشد، حق الوکاله وکیل ۸ درصد بهای خواسته خواهد بود.

  • در صورتی که بهای خواسته نرخ تعرفه از ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، حق الوکاله وکیل ۷ درصد بهای خواسته خواهد بود.
  • در صورتی که بهای خواسته نرخ تعرفه از ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان باشد، حق الوکاله وکیل ۵ درصد بهای خواسته خواهد بود.
  • در صورتی که بهای خواسته نرخ تعرفه از یک میلیارد تومان تا ۳ میلیارد تومان باشد، حق الوکاله وکیل ۴ درصد بهای خواسته خواهد بود.
  • در صورتی که بهای خواسته نرخ تعرفه بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد، حق الوکاله وکیل ۳ درصد بهای خواسته خواهد بود.

 

 

منبع خبر: رکنـا