شاید همیشه لیگ برتر ایران با نتیجه صفر-صفر در ذهن مخاطب عجین شده به نظر می‌رسید اما امسال تحولی شگرف در لیگ رخ‌داده و دیگر کمتر شاهد نتیجه صفر – صفر در مسابقات هستیم. بیش از یک‌پنجم از بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گذشته و به میانه نیم‌فصل نخست رسیده‌ایم. این […]

- تغییر عادت‌های بد در لیگ برتر

شاید همیشه لیگ برتر ایران با نتیجه صفر-صفر در ذهن مخاطب عجین شده به نظر می‌رسید اما امسال تحولی شگرف در لیگ رخ‌داده و دیگر کمتر شاهد نتیجه صفر – صفر در مسابقات هستیم.

بیش از یک‌پنجم از بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گذشته و به میانه نیم‌فصل نخست رسیده‌ایم. این یعنی تیم‌ها باید از لحاظ بدنی به فرم ایده‌آل و مسابقه‌ای خود رسیده باشند و از نظر هماهنگی نیز در وضعیت استانداردی قرار گرفته باشند و می‌توان به‌وضوح تفاوت سطح تیمی را نسبت به لیگ‌های فصل گذشته مشاهده کرد.

شاید سال‌های گذشته تا هفته هشتم خیلی شاهد نتیجه پر تکرار صفر-صفر در لیگ بودیم اما امسال تا هفته هشتم تنها سه بار شاهد چنین نتیجه‌ای در لیگ برتر شدیم.

با اینکه در لیگ برتر حاشیه‌ها فرسنگ‌ها از متن پیش افتاده‌اند و گوی سبقت را ربوده‌اند اما از نظر فنی امسال مربیان ما دچار تحولی شگرف شده اند. مهدی تارتاری که به فوتبال اتوبوسی معروف بود، فوتبال تهاجمی ارائه می‌کند، تیم‌ها دیگر تنها دنبال یک امتیاز نیستند و حتی اگر تساوی هم در یک بازی رخ دهد، حداقل با به‌ثمر رسیدن گل در بازی رخ می‌دهد.

از نظر میانگین گلزنی نیز لیگ برتر امسال نسبت به سالیان گذشته رشد داشته است.

نگاهی به آمار گلزنی لیگ در ۸ هفته نخست فصول مختلف لیگ برتر می اندازیم:

لیگ بیست و سوم:

هفته اول: ۲.۲۵

هفته دوم:۱.۶۵

هفته سوم:۲.۱۲

هفته چهارم:۲

هفته پنجم: (چهار بازی انجام نشده): ۲

هفته ششم: ۲.۶۲

هفته هفتم: ۲.۱۲

هفته هشتم: ۱.۷۵

لیگ بیست و دوم:

هفته اول: ۱.۷۵

هفته دوم:۲.۱۲

هفته سوم:۲.۳

هفته چهارم: ۰.۵

هفته پنجم: ۱.۷۵

هفته ششم:۱.۷۵

هفته هفتم:۱.۵

هفته هشتم:۱.۵

لیگ برتر بیست و یکم:

هفته اول: ۱.۷۵

هفته دوم: ۲.۵ (سه گل با رای کمیته انضباطی)

هفته سوم: ۱.۵

هفته چهارم: ۱.۵ گل

هفته پنجم: ۱.۲۵

هفته ششم: ۱.۲۵

هفته هفتم:۲.۱۳

هفته هشتم ۱.۵

این رشد کیفیت تیم‌ها از نظر گلزنی می‌تواند به دلیل حضور سرمربیان خارجی با کیفیتی مثل خمس و مورایس و مربیان و دستیاران خارجی باکیفیت در کنار سرمربیان وطنی مثل اوسمار، سسما و … در لیگ باشد که منجر به تغییر تفکر در بین مربیان ایرانی شده و حالا تیم ها می‌دانند صرفاً برای ماندن در لیگ، نمی‌توانند به فوتبال اتوبوسی و تک امتیاز بسنده کنند.

محمدرضا رحیم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی