خون نوزادان کشور‌های همسایه رنگین‌تر است؟
خون نوزادان کشور‌های همسایه رنگین‌تر است؟

اطلاعات نوشت: کمبود شیرخشک و زمزمه‌های گرانی این کالای اساسی در حالی خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار را نگران کرده است که تداوم قاچاق آن به آن سوی مرزها از برخی استان ها نظیر سیستان و بلوچستان ادامه دارد و به جای این که نوزادان کشورمان از آن بهره مند شوند، شکم نوزادان کشورهای کمتر توسعه یافته […]

- خون نوزادان کشور‌های همسایه رنگین‌تر است؟

اطلاعات نوشت: کمبود شیرخشک و زمزمه‌های گرانی این کالای اساسی در حالی خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار را نگران کرده است که تداوم قاچاق آن به آن سوی مرزها از برخی استان ها نظیر سیستان و بلوچستان ادامه دارد و به جای این که نوزادان کشورمان از آن بهره مند شوند، شکم نوزادان کشورهای کمتر توسعه یافته در همسایگی ایران سیر می شود !

قاچاق شیرخشک از مرزهای سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین دلایل کمبود شیرخشک در داروخانه‌های زاهدان به شمار می آید. در این آشفته بازار ، مسئولان همواره اعلام می کنند مشکلی در تأمین شیرخشک وجود ندارد! اما داروخانه‌داران به عنوان توزیع‌کنندگان اصلی شیرخشک در میان مردم، گلایه‌هایی در زمینه توزیع این محصول میان داروخانه‌ها دارند که با گفته‌های متولیان امر همخوانی ندارد.

چند صباحی است والدین نوزادان کفش‌های آهنین به پا می کنند و از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند تا شاید شیرخشک را که حالا کمیاب و در برخی موارد نایاب شده است، بیابند ؛ این درحالیست که پای بازار سیاه دلالی روی گلوی شیرخواران فشار می آورد، اقدامی غیرانسانی که حتی شیرخشک و نوزادان و کودکان جامعه هم از آن در امان نیستند.

این که بخواهیم همه گناه کمبود و نبود شیر خشک را به گردن دلالان بیاندازیم،به طور حتم اقدامی ناصواب است، زیرا گروه های دلالی در سایه ضعف نظارت ها توانسته اند دست به فعالیت های غیرانسانی بزنند که لازم است مسئولان استان هر چه زودتر وارد کارزار شوند.

نگرانی‌ها از کمبود شیرخشک

بهاره یکی از مادران زاهدانی که فرزند شیرخوار ۹ماهه دارد چندی قبل در گفتگو با ایرنا با اشاره به این که برای یافتن یک قوطی شیرخشک به بیش از ۱۲داروخانه مراجعه کرده است، می افزاید: این چالشی است که با هر بار تمام شدن قوطی شیرخشک با آن مواجه می‌شویم.

وی از مسئولان خواستار چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل می شود و ادامه می دهد: هر شیر خشکی به نوزادان نمی‌سازد و این موضوع مشکلاتی را برای خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار به وجود آورده است، چرا که نوزاد در سنی قرار دارد که منبع تغذیه دیگری به جز شیرخشک ندارد.

این مادر جوان با اشاره به این که در داروخانه‌ها شیرخشک نان و آپتامیل یافت نمی‌شود، تاکید می کند: مسئولان داروخانه پیشنهاد استفاده از سایر برندها را می‌دهند در حالی که شاید کیفیت آن بر روی نوزاد جواب ندهد و دچار بیماری و دل‌درد شود.

شهروند دیگری هم ضمن گلایه‌مند از نبود شیرخشک در داروخانه‌ها ،تاکید می کند: شیرخشک در داروخانه‌ها موجود نیست؛ اما در بازار آزاد آن هم با قیمت چندبرابر یافت می‌شود.وی از مسئولان دست‌اندرکار می خواهد تا به این موضوع رسیدگی کنند و تاکید می کند: وقتی فرزند شیرخوار غذایی جز شیرخشک ندارد و مادر توانایی شیردادن را ندارد برای سیرکردن شکمش باید چه کرد؟

علت کمبود شیرخشک از زبان مسئولان

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در این باره می گوید: قاچاق شیرخشک طی ۳ سال گذشته در این استان رایج شده و این سازمان مرجع رسیدگی به پرونده‌های اینگونه تخلفات است و در زمینه مقابله با شبکه‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پیگیر کار هستند.

موسی عباس‌زاده محمودی ادامه می دهد: در حوزه رسیدگی، تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان به نحوی عمل می‌کند که برای متخلفان و افرادی که پرونده برای آن ها تشکیل می‌شوند به اشد مجازات محکوم شوند. از ابتدای سال تاکنون ۲۸فقره پرونده در سیستان و بلوچستان در خصوص قاچاق شیرخشک تشکیل شده که ارزش آن ها ۶میلیارد و ۴۷۵میلیون ریال بوده است که از مجموع این تعداد ۱۵فقره در حوزه شهرستان زابل، ۶فقره در حوزه شهرستان زاهدان، ۳ فقره در حوزه شهرستان ایرانشهر، ۲فقره مربوط به سراوان و ۲فقره در نیکشهر بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان می گوید:  قاچاقچیان به شگردها و شیوه‌های مختلفی نسبت به قاچاق شیرخشک به سیستان و بلوچستان و پس از آن، از این استان به آن‌سوی مرزها اقدام می‌کنند که می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند.
عباس‌زاده محمودی تأکید می کند: بهترین مسیر برای جلوگیری از قاچاق این است که سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی در بحث رصد توزیع شیرخشک از طریق سامانه‌ها ورود بهتری داشته باشند.

نوزادان لطفا تحمل کنند !

از سوی دیگر و درحالی که والدین از نحوه توزیع شیرخشک ، کمبود و نبود آن گلایه مند هستند، مسئولان استانی سخنان دیگری بیان می کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تأکید بر این که هیچ سقفی برای داروخانه‌ها و مصرف‌کننده‌ها برای توزیع شیرخشک تعیین نشده است، می گوید: ارائه این محصول با کد ملی و تاریخ تولد نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک از ۲۰مهرماه الزام‌آور شد تا طول زنجیره تأمین تا مصرف قابل‌رصد باشد.

مصطفی صالحی زاده ادامه می دهد: ثبت سامانه‌ای شیرخشک‌ها کمک می‌کند تا این محصول از زنجیره تأمین خارج نشود و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

وی درباره چگونگی ارائه شیرخشک به اتباع و افراد فاقد شناسنامه، می گوید: برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه تمهیداتی پیش‌بینی‌شده است که با همکاری اداره ثبت‌احوال استان یک کد مجازی تهیه و به ما اعلام شود تا برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه هم سهمیه در نظر گرفته شود، در مجموع داروخانه‌ها موظفند هر کسی که مراجعه کند، شیرخشک را با کد ملی تحویل دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می افزاید: با تدابیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، شیرخشک موردنیاز از ۲مسیر تولید داخل و واردات تأمین شده و تولیدکنندگان داخلی شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تأمین بازار هستند و تولیدات آن ها روزانه در سطح کشور و استان توزیع می‌شود که در هفته‌های آتی شاهد وفور این محصول خواهیم بود.

منبع: اطلاعات انلاین