ترافیک تا ۳ سال آینده کلانشهر‌ها و جاده‌های ایران را قفل می‌کند
ترافیک تا ۳ سال آینده کلانشهر‌ها و جاده‌های ایران را قفل می‌کند

اطلاعات نوشت: سردار سیدکمال هادیانفر در نشست با خبرنگاران،با اشاره به این که به ازای هر ایرانی، ۲وسیله نقلیه فعال شخصی داریم، گفت: اکنون شاهد تردد حجم انبوهی از خودرو بیش از ظرفیت معابر و جاده ها هستیم که اگر این روند ادامه پیدا کند و روند معیوب اسقاط خودرو به همین منوال ادامه یابد، تا […]

- ترافیک تا ۳ سال آینده کلانشهر‌ها و جاده‌های ایران را قفل می‌کند

اطلاعات نوشت: سردار سیدکمال هادیانفر در نشست با خبرنگاران،با اشاره به این که به ازای هر ایرانی، ۲وسیله نقلیه فعال شخصی داریم، گفت: اکنون شاهد تردد حجم انبوهی از خودرو بیش از ظرفیت معابر و جاده ها هستیم که اگر این روند ادامه پیدا کند و روند معیوب اسقاط خودرو به همین منوال ادامه یابد، تا ۳ سال آینده فقط با معابر و جاده هایی مواجه خواهیم بود که ترافیک در آن ها در وضعیت ایستایی کامل قرار گرفته و در حقیقت ترافیک قفل شده است.  

وی با اشاره به طرح جدید واردات خودرو و فقدان سرانه برای تولید خودرو داخلی تاکید کرد: متاسفانه هیچ خروجی برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی را خواهیم داشت. وقتی خودرو یا موتورسیکلتی اسقاط می شود، باید لاشه آن وجود داشته باشد وبرگه اسقاط بر همین اساس صادر شود.

رئیس پلیس راهور با یادآوری این که اکنون بیش از ظرفیت کشور خودرو داریم،تاکید کرد: از سویی دیگر این سئوال مطرح است  که سرانه وسایل نقلیه عمومی به ازای هر ایرانی چقدر است؟ متاسفانه هیچ خروجی برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی را خواهیم داشت و در حوزه آلودگی هوا هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

اکنون یک نیسان با ۷۰سال سن هم می‌تواند به شرط داشتن گواهی معاینه فنی پلاک دریافت کند. ما از دولت خواستیم که سن فرسودگی خودرو را اجرایی کند که البته موافقت‌هایی هم انجام گرفته ، اما بهتر است سن فرسودگی به قانون تبدیل شود تا دیگر امکان لغو آن وجود نداشته باشد.

هادیانفر  گفت: در کشورمان ۲۹۳هزار کیلومتر راه وجود دارد که ۲۶هزار کیلومتر آن جزو راه‌های اصلی است. همچنین ۱۴۴۰شهر داریم که پلیس راهور در تمامی این موارد مسئولیت تامین نظم ترافیکی را برعهده دارد.

وی با بیان این که سال گذشته ۳۵میلیارد تردد در شهرها و ۶.۸میلیارد تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسید ، افزود: این ترددها ازسوی ۳۹میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین که در کشور موجود است، انجام شده است.

طرح جدید پلیس برای شماره‌گذاری خودرو

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به طرح‌ها و ارائه خدمات جدید توسط پلیس راهور اشاره کرد و از آغاز اجرای طرح شماره‌گذاری خودرو مقابل درب منزل و ارائه گواهینامه یک روزه موتورسیکلت خبر داد.

هادیانفر درباره طرح شماره‌گذاری خودرو مقابل درب منزل گفت: این طرح ابتدا به طور آزمایشی در تهران و سپس به شکل سراسری اجرا خواهد شد و به این ترتیب خدمات تعویض پلاک در محل انجام می شود.

به گفته وی متقاضیان تعویض پلاک در این طرح باید ضمن مراجعه به سامانه سخا اقدام به ثبت اطلاعات و درخواست خدمت ‌کنند و پس از آن ون‌های پلیس راهور برای فرایند تعویض پلاک به درب منزل فرد مراجعه می کنند و همه خدمات درهمان مکان ارائه می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین از اجرای طرح رنگ‌بندی گواهینامه‌ها خبر داد و گفت: گواهینامه سفید برای رانندگان خوب، گواهینامه نقره‌ای برای رانندگان خیلی خوب و گواهینامه طلایی برای رانندگان عالی صادر می‌شود. البته ابن طرح فقط در رنگ‌بندی خلاصه نمی‌شود و یکسری تسهیلات هم برای این رانندگان در نظر گرفته خواهد شد که از جمله آن می‌توان تخفیف در جرایم قبلی و … اشاره کرد که البته نیازمند تصویب مجلس است.

۶.۵میلیون راکب موتورسیکلت گواهینامه ندارند!

رئیس پلیس راهور فراجا درباره اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت هم گفت: طبق آمارهای ما حدود ۶.۵میلیون نفر از راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه رانندگی هستند که این افراد باید گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند. با بررسی متوجه شدیم ۸۵درصد افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، از این وسیله برای امرار معاش ‌و گذران زندگی استفاده می‌کنند. از طرفی شرکت در کلاس‌های آموزشی هم برای موتورسیکلت‌سواران زمانبر ‌و هزینه‌بر است به طوری که هزینه صدور گواهینامه موتورسیکلت در آموزشگاه حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان است.

وی ادامه داد: لذا طرح گواهینامه یک روزه را برای متقاضیان و مالکان موتورسیکلت اجرا کردیم که در این طرح تقریبا یک سوم هزینه آموزشگاه‌ها دریافت می‌شود و فرآیند صدور گواهینامه یک روزه است، این خدمات در ۵۸شهر کشور اجرایی شده است و بزودی در سراسر کشور هم ارائه می‌شود.

هادیانفر  همچنین از صدور گواهینامه ۲ زبانه رانندگی برای متقاضیان خبر داد و گفت:  براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی کشورمان در ۷۲کشور دیگر معتبر است و در مورد پذیرش گواهینامه در ۱۳کشور هم درحال رایزنی و پیگیری هستیم. در همین باره تصمیم گرفتیم برای متقاضیان، گواهینامه ۲ زبانه صادر کنیم،البته الزامی در دریافت گواهینامه ۲ زبانه وجود ندارد و بزودی سامانه درخواست آن فعال می‌شود .

افزایش جان باختگان تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی درباره شمار قربانیان حوادث رانندگی، گفت: ۸.۳درصد افزایش جانباختگان تصادفات را در شش ماهه امسال نسبت به سال ۱۴۰۱داشته‌ایم‌.

وی درباره نتیجه پیگیری ها درباره تغییر در کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار داشت:‌ حتی یک پیچ هم برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل تغییر نکرده است.

هادیانفر همچنین از صدور ۲۴ میلیون برگ جریمه برای نداشتن معاینه فنی در سال گذشته خبر داد و گفت:‌پلیس به وظیفه خود و آنچه که قانون در این باره برایش تعیین شده است، عمل می‌کند؛ اما باید زیرساخت‌ها هم اصلاح شود،البته این ۲۴ میلیون جریمه هم برای موتورسیکلت و هم برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی صادر شده است.

 

منبع: اطلاعات انلاین