اینکه در فوتبال ما خیلی چیزها سر جای خودش نیست یک اصل است. با قبول این اصل ما به بررسی نقاط ضعف و قوت می‌پردازیم. در کشور ما خیلی وقت‌ها مربی تیم ملی کاری به لیگ نداشته به طور طبیعی تیم‌های لیگ نیز کار خودشان را می‌کنند و در نهایت فوتبال ما از این ناهماهنگی […]

- تأثیر بزرگ قلعه‌نویی روی لیگ برتر/ حالا همه انگیزه دارند!/ مدعیان لیگ از روی بازی تیم ملی الگو برمی‌دارند

اینکه در فوتبال ما خیلی چیزها سر جای خودش نیست یک اصل است. با قبول این اصل ما به بررسی نقاط ضعف و قوت می‌پردازیم. در کشور ما خیلی وقت‌ها مربی تیم ملی کاری به لیگ نداشته به طور طبیعی تیم‌های لیگ نیز کار خودشان را می‌کنند و در نهایت فوتبال ما از این ناهماهنگی بارها ضربه خورده است.

اما از وقتی امیر قلعه نویی آمد، تغییری آشکار در این رویه اتفاق افتاد. قلعه نویی به دقت تک تک بازی‌های لیگ را زیر نظر گرفت و در همین چند باری که تیم تشکیل داده کمتر بازیکن شایسته‌ای از دل لیگ بیرون مانده است.

او در فرصت‌های مختلف بازیکنان زیادی را محک زده و تقریباً به همه فرصت خودنمایی در تیم ملی داده است. حالا انگیزه برای دعوت به تیم ملی به لیگ ما برگشته و همه بازیکنان از جوان تا با تجربه خود را در معرض دید مربیان ملی می‌دانند.

اما این تنها اتفاق افتاده و تنها تغییر نیست. اگر به نمایش تیم ملی نگاه کنیم مشابهت زیادی بین بازی تیم ملی و باشگاه‌های مدعی در لیگ خواهیم دید. آخرین بازی ملی ما تا امروز دیدار مقابل قطر بوده که با چهار گل پیروز شدیم. در آن مسابقه اتفاقی افتاد که شاید از دید خیلی‌ها پنهان مانده باشد.

هر چهارگل تیم ملی ما در یک ۱۰ دقیقه طوفانی زده شد و جالب اینکه هر چهار گل را دو مدافع کناری ما ساختند؛ به طور مساوی دو گل را «میلاد محمدی» از چپ ساخت و دو گل سهم «رامین رضاییان» از سمت راست بود.

تیم ملی در این مسابقه ۴۴۲ لوزی را هم امتحان کرد و البته که فعلاً کاری با سایر اتفاقات فنی و حاشیه ای این مسابقه نداریم، اینکه محمد حسین کنعانی زادگان دو گل زد و با وجود دستور امیر قلعه نویی در ابتدای مسابقه که او را وادار کرد مثل بقیه نزد کیروش برود، با شادی گلش نشان داد که هنوز از دست مربی پرتغالی دلخور است. کنعانی آنقدر زیاده‌روی کرد که مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش مجبور شدند با نهیب بر سر او مانع ادامه کارش شوند هم فعلاً موضوع بحث ما نیست!

نگاه کنید به عملکرد تیم‌های مدعی ما مثل پرسپولیس، سپاهان یا استقلال که دو مدافع کناری در آن چه نقشی در حمله و گلسازی دارند؛ یعنی دقیقاً همان کاری که تیم ملی درون زمین می‌کند.

رامین رضاییان در سپاهان فصل قبل و فصول گذشته نیز در تیم‌های دیگر همیشه هم گلسازی کرده و هم گل زده، او با قدرت دوندگی بالا به یک اندازه در کار دفاع و حمله موثر است و به همین دلیل در تمام این سال‌ها یک سر و گردن از سایر مدافعان کناری ما بالاتر ایستاده اما سایرین هم حالا مثل رامین رضاییان با اعتماد به نفس در حمله تیمشان ایفای نقش می‌کنند.

میلاد زکی‌پور در سپاهان، دانیال اسماعیلی فر در پرسپولیس، ابوالفضل جلالی در استقلال، سعید کریم آذر در تراکتور و خیلی دیگر از مدافعان راست و چپ در ذوب آهن، مس رفسنجان، فولاد، آلومینیوم یا حتی شمس آذر…

این تغییر در شیوه بازی تیم‌ها حاصل هماهنگی و نزدیکی تیم ملی با لیگ است و در نهایت منجر به پیشرفت فوتبال ما خواهد شد.

منبع: خبـر ورزشی