قانونی که یک شبه لیگ را به هم ریخت
قانونی که یک شبه لیگ را به هم ریخت

اوایل تیرماه بود که فدراسیون فوتبال خبر از تصویب یک قانون جدید برای کنترل هزینه‌های تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی داد؛ قانونی به نام سقف بودجه که همه را به یاد قانون تاریخی سقف قرارداد انداخت و همان ابتدا خیلی‌ها معتقد بودند قرار نیست از سوی کسی جدی گرفته شود و تیم‌های مدعی لیگ […]

- قانونی که یک شبه لیگ را به هم ریخت

اوایل تیرماه بود که فدراسیون فوتبال خبر از تصویب یک قانون جدید برای کنترل هزینه‌های تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی داد؛ قانونی به نام سقف بودجه که همه را به یاد قانون تاریخی سقف قرارداد انداخت و همان ابتدا خیلی‌ها معتقد بودند قرار نیست از سوی کسی جدی گرفته شود و تیم‌های مدعی لیگ برتر آن را دور خواهند زد. با این حال پافشاری فدراسیون فوتبال برای رعایت قانون سقف بودجه باعث شده پای کمیته انضباطی هم به ماجرا باز شود و این موضوع جنجال‌های جدیدی را در فوتبال ایران به وجود آورده است.

شوک ۴ امتیازی به سپاهان

اولین حاشیه جدی سقف بودجه حکم جنجالی کسر ۴ امتیاز از سپاهان و جریمه ۴۰ میلیاردی این باشگاه بود. سپاهان به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به سقف بودجه در قرارداد ۶ بازیکن خود به جریمه‌ای سنگین و تاریخی محکوم شد و در شرایط که تا آن مقطع فصل تمام بازی‌های خود را برده بود، صدر جدول را از دست داد. رضا اسدی، سید پیام نیازمند، هادی محمدی، رضا شکاری، کاوه رضایی و احسان پهلوان شش بازیکنی بودند که سپاهان در بستن قرارداد آن‌ها تخلف کرده بود و این موضوع حسابی برای زردپوشان اصفهانی گران تمام شد. این درحالی است که سپاهان در آن زمان در ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو هم به مشکل خورده بود.

در این بین خیلی‌ها معتقد بودند اگر سپاهان قانون را رعایت نکرده پس براساس وعده‌های قبلی مدیران فدراسیون فوتبال تمام بازی‌های این تیم باید با نتیجه ۳ بر صفر به سود رقبا اعلام شود و فدراسیون فوتبال هم منطق کسر ۴ امتیاز از تیم اصفهانی و جریمه ۴۰ میلیاردی را مشخص نکرد. از طرفی باشگاه سپاهان هم به شدت از این حکم شاکی بود و به کمیته استیناف شکایت کرد. اقدامی که باعث شد ۶ بازیکن سپاهان تا زمان صدور رای استیناف مجوز بازی را به دست آورند، اما اتفاق عجیب‌تر جایی رقم خورد که کمی بعد مجوز بازی آل‌کثیر و دابو هم صادر شد و قرارداد این دو نفر هم به ثبت رسید.

جنجال مالیات گولسیانی

باشگاه پرسپولیس که با کسر ۴ امتیاز از سپاهان به صدر جدول رسیده بود، خودش دومین قربانی قانون سقف بودجه بود و به دلیل ماجرای مالیات گیورگی گولسیانی به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیاردی محکوم شد. این درحالی است که پرسپولیسی‌ها پس از صدور رای مدعی شدند مالیات مدافع گرجستانی بر عهده خودش بوده و اصلا چنین موضوعی در قرارداد او وجود ندارد. پرونده گولسیانی هم مثل بازیکنان سپاهان به کمیته استیناف رفته و پرسپولیسی‌ها امیدوارند در این حکم تجدیدنظر شود. باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد کردن تخلف خود، درباره این رای نوشت: «اگر قصد تخلف و عبور از آیین‌نامه ناظر بر قرارداد‌ها را داشتیم، چرا باید آن را به صراحت در قرارداد می‌آوردیم و آن را در منظر عموم و ارکان فدراسیون فوتبال قرار می‌دادیم؟ باشگاه پرسپولیس، مانند بعضی دیگر از باشگاه‌ها، پنهان‌کاری نداشته نکرده و در صدد فریب برنیامده است.»

یکی از نکات مهمی که مدیران باشگاه پرسپولیس به آن اشاره کردند این بود که اگر به ازای هر مورد تخلف یک امتیاز از تیم‌ها کم می‌شود، پس از سپاهان هم باید ۶ امتیاز کم می‌شد. موضوعی که بار دیگر نشان داد انگار کمیته انضباطی در جریمه کردن باشگاه‌ها معیار ثابتی نداشته است.

احکام جدید هم در راه است!

پس از کسر امتیاز از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس، حالا اخبار جدیدی در خصوص جریمه دیگر باشگاه‌های لیگ برتری هم به گوش می‌رسد. پس از شکایت پرسپولیس و آلومینیوم اراک از استقلال حالا این تیم هم مورد اتهام قرار گرفته است. در چند هفته اخیر بحث کسر قرارداد‌های بازیکنان استقلال برای صدور کارت بازی گوستاوو بلانکو با اعتراض پرسپولیسی‌ها همراه شده و آن‌ها معتقدند این موضوع واقعی نیست و استقلالی‌ها در اعلام مبلغ قرارداد خود شفاف عمل نکرده‌اند. از طرفی ثبت قرارداد سعید مهری با مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان هم یکی از عجیب‌ترین اتفاقات ممکن بود که اعتراض شدید تیم رقیب را به دنبال داشت. قراردادی که البته گفته می‌شود اصلاح شده و به مبلغ واقعی رسیده است.

تراکتور هم دیگر تیمی است که اکنون با خطر کسر امتیاز مواجه شده و ممکن است به سرنوشت سپاهان و پرسپولیس دچار شود. گفته می‌شود این باشگاه در پرداخت مالیات چند بازیکن و حق کارگزاری قانون را رعایت نکرده و این موضوع باعث شده کمیته انضباطی به قرارداد‌های تیم تبریزی هم وارد شود.

قانون سقف بودجه کار ۲۴ ساعته بود!

امیررضا واعظ آشتیانی درباره تصویب قانون سقف بودجه گفت: عامل گرانی این فصل فدراسیون فوتبال بود. چرا سقف بودجه را ۲۰۰ میلیارد یا ۱۵۰ میلیارد نگذاشتند؟ چه متری داشتند که سقف ۴۰۰ میلیاردی گذاشتند؟ براساس چه آماری بوده و آیا این‌ها باید تشخیص دهند چقدر تورم وجود داشته است؟ لذا تصمیمات نسنجیده و ناپخته و مدیریت ناکارآمد باعث همین گران شدن بازیکنان شده است. نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد همین امسال هزینه شده است. باید بابت تصمیم‌های غلط پاسخگو باشند و مراجع نظارتی ورود کنند. مدعی هستند که مراجع نظارتی ما را حمایت کردند. اینکه از تصمیم اشتباه حمایت شود خودش جای حرف دارد. آیا دستگاه نظارتی گفته بیا این سقف را بگذار؟ این عدد را از کجا آوردید.

مدیرعامل سابق استقلال در ادامه افزود: به جای این کار باید سقف قرارداد برای بازیکنان و مربیان می‌گذاشتند. مگر نمی‌خواهند جلوی رانت و دلالی گرفته شود؟ سازوکار این نیست. برای سقف قرارداد هم باید از یک سال قبل شرایط را فراهم می‌کردند. از یک سال قبل با سازمان‌های بالادستی باشگاه‌ها صحبت می‌کردند و راهکار‌های لازم را پیش‌بینی می‌کردند. باید چالش‌ها را بررسی می‌کردند. خودشان سقف بودجه گذاشتند و بعد چند ماده را عوض کردند. از آن بدتر اینکه تعارض منافع ایجاد کردند. کسانی که هم مدیرعامل باشگاه هستند و هم در فدراسیون مسئولیت دارند. آقایان معنی تعارض منافع را نمی‌دانند؟

واعظ آشتیانی معتقد است قانون هم درست رعایت نشده و درباره دلایل آن گفت: دلیلش این است که مطالعه و کارشناسی نشده است. این کار ۲۴ ساعته بوده و به نظرم حتی برای سقف قرارداد هم باید از یک سال قبل مطالعه می‌شد. عوامل و ابزار‌های آن باید مورد بررسی قرار می‌گرفت. آیا افراد موجود اصلا توانایی این کار را دارند؟ اگر داشتند که وضعیت فوتبال ما به اینجا نمی‌رسید. افراد ناکارآمد می‌خواهند کار‌های بزرگ کنند، ولی شدنی نیست و این توانایی وجود ندارد. متاسفانه بعضی‌ها وقتی راه کج می‌روند سرعتشان هم بیشتر می‌شوند.

او درباره شکایت‌های باشگاه‌ها از هم و کسر امتیازات گفت: باید از یک سال جلوتر سازوکار فراهم می‌شد. باید با مجامع باشگاه‌ها به جای مدیرعامل‌ها صحبت می‌کرد. باید با مدیران کارخانه‌ها و وزارت ورزش مذاکره می‌کرد و این نیاز به زمان و تدبیر دارد. باید بودجه باشگاه‌ها را مشخص می‌کردند و مجامع تصویب می‌کردند. این شکایت‌ها و جریمه‌ها به این دلیل است که با بالادستی‌ها هماهنگ نشده است. بحث جرائم هم باید نسبت به نوع جرم تعریف می‌شد. ابتدا باید جرم تعریف شود بعد جریمه تعیین کنید.

نه اینکه کیلویی جریمه کنید که یک باشگاه A تومان و باشگاه دیگر B تومان جریمه شود درحالی که جرم هر دو یکی بوده است! شما شک نکنید با این کار سال بعد فوتبال گزان‌تر هم می‌شود. وقتی خودشان نظم و مقررات را زیر سوال ببرند قرارداد بازیکن هم یک دفعه ۱۶۰ میلیون ثبت می‌شود که هیچ عقل سلیمی باور نمی‌کند. دلیلش هم این است که خود فدراسیون درست محاسبه نکره وقتی کاری بدون مطالعه انجام شود یک گروه سراغ استفاده از روزنه‌ها می‌روند و راه فرار پیدا می‌شود. خود فدراسیون فوتبال این را باور کرده است؟ وقتی سکوت کند یعنی باور کرده است! آقایان بدون مطالعه و برنامه به بحث سقف بودجه وارد شدند که عاقبتش این شده است.

منبع: خبر آنلاین

+