این قرص محبوب دختران و پسران اعتیادآور است
این قرص محبوب دختران و پسران اعتیادآور است

شرق نوشت: پرگابالین جزء قرص‌های اعتیادآوری است که به‌تازگی در بین جوانان باب شده، اما اطلاعات کمی از آن منتشر شده است.اگر چرخی در یوتوب بزنید و نام چند قرص معروف اعتیادآور مثل ریتالین و ترامادول را جست‌وجو کنید، تمام اطلاعات مصرف و عوارض آن را خواهید یافت. پرگابالین نیز جزء قرص‌های اعتیادآوری است که […]

- این قرص محبوب دختران و پسران اعتیادآور است

شرق نوشت: پرگابالین جزء قرص‌های اعتیادآوری است که به‌تازگی در بین جوانان باب شده، اما اطلاعات کمی از آن منتشر شده است.اگر چرخی در یوتوب بزنید و نام چند قرص معروف اعتیادآور مثل ریتالین و ترامادول را جست‌وجو کنید، تمام اطلاعات مصرف و عوارض آن را خواهید یافت. پرگابالین نیز جزء قرص‌های اعتیادآوری است که به‌تازگی در بین جوانان باب شده، اما اطلاعات کمی از آن منتشر شده است.

این قرص، به‌عنوان داروی کمک‌کننده درد‌های ضد تشنج کاربرد دارد، اما چند وقتی است قشر خاصی از جوانان آن را با دُز بالا، برای ایجاد حس سرخوشی و خلسه مصرف می‌کنند.

پرگابالین از خانواده مقلد‌های گابا است و در مغز باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش می‌شود. این قرص و گاپانتین، گیرنده‌های گابا را در مغز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

پرگابالین با دز‌های ۵۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ در داروخانه‌ها موجود است. یک دکتر داروساز درباره این قرص می‌گوید: «در حقیقت پرگابالین در دسته مخدر‌های روتین طبقه‌بندی نمی‌شود و جالب است بدانید که تست اعتیاد را هم مثبت نمی‌کند. اما این دارو به مغز یک پیام لذت را مخابره می‌کند که می‌تواند اعتیادآور باشد. این دارو برای درد‌های عصبی، سندروم پای بی‌قرار و صرع استفاده می‌شود و به‌عنوان کمک‌کننده برای دارو‌های ضد تشنج کاربرد دارد».
مصرف پرگابالین با الکل و اپیویید‌ها (تریاک و مشتقات آن) بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث ساپرس تنفسی و ایست تنفسی شود. این نکات را دکتر صدیقی (داروساز) می‌گوید و ادامه می‌دهد: «علاوه بر آن، شخص با مصرف بالای این دارو، به‌شدت به حس رهایی و آرامش اعتیاد پیدا می‌کند و باید برای رسیدن به همان حس اولیه، دز بیشتری را دریافت کند. از عوارض مصرف دز بالای این دارو می‌توان به گیجی دائم، عدم تعادل و بروز رفتار‌های پرخاشگرانه اشاره کرد».

«فروش این دارو بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها ممنوع است»؛ این جمله را دکتر داروسازی در داروخانه مرکزی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این دارو اصطلاحا POD است؛ یعنی برای فروش حتما باید نسخه پزشک موجود باشد. در داروخانه‌های قانونمند هیچ‌وقت این دارو بدون نسخه به فروش نمی‌رسد، اما متأسفانه دیده شده بعضی از همکاران ما در برخی داروخانه‌ها، فقط برای بالا‌بردن فروش خود، این دارو را بدون نسخه نیز در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌دهند».

معمولا کسانی که تقاضای این دارو را بدون نسخه دارند، زنان و مردان بین ۱۶ تا ۳۵ سال و از قشر‌های مختلف جامعه هستند. تکنیسین یک داروخانه درباره تجربه‌اش در رویارویی با متقاضیان این دارو می‌گوید: «کسی که دنبال این دارو بدون نسخه و برای مصرف غیردرمانی باشد از روی ظاهرش برای ما قابل تشخیص است. رنگ چشم‌ها و طرز صحبت‌کردن این افراد عادی نیست و حالت پرخاشگری دارند».

معمولا مصرف دارو‌های آرام‌بخش و اعتیاد‌آور به دلیل نداشتن بار روانی معتاد‌شدن، در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. در این میان، پرگابالین هم در بین خانم‌های جوان حسابی سر‌و‌صدا کرده است و این افراد، معمولا با انکار اعتیاد خود، معتقدند فقط آرام‌بخش مصرف می‌کنند.

سحر که دوست صمیمی‌اش از مصرف‌کننده‌های پرگابالین است و به این ماده به‌شدت اعتیاد پیدا کرده، درباره مصرف دوستش می‌گوید: «امکان ندارد بتواند ترک کند. طوری به آن وابسته شده که به محض تحویل این دارو از داروخانه، کپسول را باز می‌کند و زیر زبانش می‌ریزد تا زودتر جذب بدنش شود». او در مورد انکار اعتیاد از سمت دوستش، ادامه می‌دهد: «اصلا زیر بار اعتیاد نمی‌رود و می‌گوید فقط مسکن مصرف می‌کنم».

منبع: اطلاعات انلاین