پشت پرده رای بی‌رحمانه کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه سپاهان
پشت پرده رای بی‌رحمانه کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه سپاهان

حواله دادن همه سوءمدیریت‌ها به روابط خوب سعودی‌ها با کنفدراسیون فوتبال آسیا، کمکی به وضعیت امروزی فوتبال ایران نخواهد کرد.

 

شعارهای بی مسمایی مانند اهدای چند تخته فرش به داور مسابقه، رایزنی پشت پرده با سران کنفدراسیون فوتبال آسیا و میزبانی از آقای دبیرکل در خانه رئیس فدراسیون، خیلی وقت است که رنگ باخته و محلی از اعراب ندارد.

اگر ۱۰۰ مدیر دیگر هم به فدراسیون فوتبال بیایند یا تمام مدیران باشگاه ها بتوانند به کوالالامپور (مقر AFC) سفر کنند و با رئیس کنفدراسیون، کارامل ماکیاتو بنوشند تاثیری بر وضعیت امروزی فوتبال ایران ندارد! حتی این صحبت های وزیر امور خارجه که نظر ما و عربستان، تکرار بازی سپاهان و الاتحاد است، بر تصمیم کنفدراسیون فوتبال هیچ تاثیری نداشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با سابقه تحمیل محرومیت از حق میزبانی تیم های ایرانی، پیشتر نشان داده بود که در اعمال مدیریت با هیچ باشگاهی شوخی ندارد. چند سال میزبانی تیم های ایرانی در بازی های آسیایی، میوه ممنوعه بود تا اینکه پس از بهبود روابط با سعودی ها، AFC هم کوتاه آمد اما مدیرانی که فوتبال آسیا را اداره می کنند، از آنچه در فوتبال کشور می گذرد غافل نیستند.

آنها سال هاست که می دانند دست باشگاه های بزرگ ایرانی در جیب دولت است، صداوسیما حق پخش تلویزیونی را درست و حسابی پرداخت نمی کند و مدارک باشگاه های ما حتی توسط عواملی که خودشان مسولیت دارند، دستکاری می شود، بلکه مجوز حرفه ای تیم های ایرانی را صادر کنند! سال هاست که قوانین بدیهی را به سادگی نادیده می گیریم و چوبش را هم در فوتبال آسیا می خوریم. به همین دلیل صادقانه می گوییم گریه و زاری بابت اینکه سعودی ها زور بیشتری در کنفدراسیون دارند، یک بهانه جویی افراطی است.

بهانه از این نظر که عربستانی ها «ورزشگاه» ساختند، باشگاه های بزرگ و درجه یک با ساختار مناسب و حرفه ای در معرض دید همگان قرار دادند. رونالدو، مسی و نیمار را به لیگ خود آورند و میزبان جام جهانی شدند. اگر همه آنچه سعودی ها انجام دادند، اسمش روابط و پول است، چرا ما از آنها بی بهره باشیم؟ اگر در دنیای فوتبال، پول و امکانات حرف اول را می زند، چرا به تدریج این فوتبال نیم بند را به خاطر فقدان همه چیزهایی که نداریم، تعطیل نمی کنیم؟

جریمه سنگین و محرومیت سپاهان از ۳ بازی خانگی در لیگ قهرمانان آسیا، قطعا اعمال مدیریتی سختگیرانه و بی رحمانه از سوی AFC بود اما فراموش نکنیم نه تنها در این اتفاق تلخی که افتاد، بلکه در آینده نزدیک بابت خیلی چیزها باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا جواب بدهیم. در فوتبالی که زمین های چمنش را مربیان خارجی لیگ برتر مسخره می کنند و باشگاه هایش اغلب زیان ده هستند، این تقاص های جبران ناپذیر چندان جای تعجب ندارند!

بیشتر بخوانید: بازتاب حکم عجیب AFC علیه سپاهان/ دلیل جریمه سنگین نماینده ایران مشخص شد

منبع: خبـر ورزشی