وزیر کار آب پاکی را روی دست کارگران ریخت
وزیر کار آب پاکی را روی دست کارگران ریخت

اطلاعات نوشت: سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: نحوه تعیین دستمزد کارگران در جلسات شورای عالی کار و کمیته حقوق و دستمزد بطور مستمر بررسی می شود و معمولاً برخی اقناع شده و برخی اقناع نمی شوند، با این وجود تاکید می کنم قانون گذار گفته […]

- وزیر کار آب پاکی را روی دست کارگران ریخت

اطلاعات نوشت: سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: نحوه تعیین دستمزد کارگران در جلسات شورای عالی کار و کمیته حقوق و دستمزد بطور مستمر بررسی می شود و معمولاً برخی اقناع شده و برخی اقناع نمی شوند، با این وجود تاکید می کنم قانون گذار گفته که حقوق و دستمزد باید سالانه تعیین شود.

وی گفت: البته باید همگی کمک کنیم تا مشکلات معیشتی کارگران کمتر شود. این مشکلات صرفاً با افزایش دستمزدها رفع نمی شود و راه های دیگری هم برای کاهش مشکلات این قشر زحمتکش وجود دارد. به عنوان نمونه دنبال این هستیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بانک ها در حوزه مسکن کارگری گفتگو کنند تا راه های ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای کارگران ترسیم شود.

به گفته مرتضوی، اگر بتوانیم کاری کنیم که جامعه کارگری مسکن دار شوند، کمک بزرگی است و بخش اعظم هزینه زندگی کارگران فاقد مسکن حذف می شود.

وی با اشاره به نشست اخیر شورای عالی کار گفت: انتظاراتی که در رسانه ها مطرح شده مباحثی نبوده که در آن جلسه بررسی شده باشد. قرار نبود در این نشست موضوع ترمیم حقوق بررسی شود. اتفاقاً خروجی جلسه کارگران و کارفرمایان بسیار خوب بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این شورا نمایندگان کارگران سه نفر هستند و دو نفر هم به عنوان اعضای علی البدل در این شورا حضور دارند که مجموعاً ۵ نفر می‌شوند. امکان دارد فردی مصاحبه‌ای انجام دهد اما آنچه من در فضای مجازی و رسانه‌ها مشاهده کردم، مباحثی نبود که در آنجا مورد بحث قرار گرفته باشد و امکان دارد استنباط فردی باشد.

وی درباره آخرین تغییر تحولات دهک بندی ها گفت:  براساس قواعدی که معین شده است جمعیت کشور به ده دهک درآمدی تقسیم شده که براساس شاخص ها و ویرایش تغییراتی صورت می گیرد که بعدا این تغییرات ممکن است سبب تغییر در دهک ها شود.

مرتضوی افزود: وزارت کار ویرایش هایی را در دست انجام دارد و به محض نهایی شدن به طور قطع اعمال خواهد شد.

وی همچنین درباره طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرد: با پیوستن دهک های ششم و هفتم درآمدی به این طرح، استقبال مردم نسبت به این طرح افزایش یافته است و نزدیک به ۱۴۵ هزار فروشگاه در سراسر کشور به این طرح متصل شده‌اند . 

به گفته وزیر رفاه، استقبال در این دوره به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار رسیده است و با اصلاح فرایندها، تبلیغات و آموزش‌های مناسب شمولیت استفاده از این طرح افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با افزوده‌شدن ۲‌ دهک ششم و هفتم، افزایش چشمگیری در جمعیت مشمول طرح جدید کالابرگ الکترونیک داشتیم و جمعیت تحت پوشش از ۴۱ به ۶۱ میلیون نفر افزایش یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرایط استفاده از کالابرگ همانند گذشته است، گفت: اگر هر فرد مشمول استفاده از کالابرگ یعنی دهک‌های یک تا هفت ۲۰۰ هزار تومان از یارانه‌اش را خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مبلغ یارانه برای افراد بین دهک نخست تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و یارانه دهک چهارم تا هفتم هم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است که در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومانی افراد از مبلغ یارانه، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به آنان تعلق می‌گیرد.

مرتضوی اظهار داشت: مردم می‌توانند با نصب برنامه کاربردی «شما» از نزدیک ترین مغازه متصل به شبکه محل خود خرید کنند و از مبلغ تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی بهره ببرند .

وی با اشاره به همراهی ۱۰ فروشگاه بزرگ با ۱۲ هزار شعبه، گفت: نزدیک به ۴۰۰ تعاونی مصرف روستایی هم در شهر و روستا به طرح کالابرگ الکترونیک متصل شدند.

منبع: اطلاعات انلاین