تینا مزدکی_ این به شکاف ۹ ساله در توانایی آمریکا برای پرتاب فضانوردان به مدار پایین زمین پایان داد و اولین بار بود که یک فضاپیمای تجاری به این موفقیت دست یافت. در آن زمان، موشک تازه از کارخانه اسپیس ایکس در جنوب کالیفرنیا بود، به رنگ سفید می درخشید و یک آرم قرمز روشن […]

تینا مزدکی_ این به شکاف ۹ ساله در توانایی آمریکا برای پرتاب فضانوردان به مدار پایین زمین پایان داد و اولین بار بود که یک فضاپیمای تجاری به این موفقیت دست یافت. در آن زمان، موشک تازه از کارخانه اسپیس ایکس در جنوب کالیفرنیا بود، به رنگ سفید می درخشید و یک آرم قرمز روشن “کرم” ناسا در کنار آن نقش بسته بود.

در طول پروازهایش به فضا و برگشت، آن رنگ سفید به رنگ زغالی تیره تبدیل شده‌است. دوده از اگزوز موشک، ذره ذره روی تقویت کننده سیلندر انباشته شده است. لوگوی کرم قرمز ناسا اکنون به سختی قابل مشاهده است.

جمعه شب، این موشک برای هجدهمین بار پرتاب شد. این ماموریت پرتاب دیگری برای استقرار ماهواره های بیشتر در شبکه استارلینک اسپیس ایکس بود.

چرا پرتاب دیشب فالکون۹ تاریخ‌ساز بود؟

با پرواز جمعه شب، این تقویت کننده خاص ۸۴۶ ماهواره را پرتاب کرده است که بیشتر آنها از استارلینک بوده‌اند، این عدد قابل توجهی است. این تعداد بیشتر از تعداد کل ماهواره های شبکه پهن باند OneWeb است. بر اساس جدولی که توسط جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان و ردیاب خبره فعالیت پروازهای فضایی انجام شد، پرتاب جمعه شب، با شماره استارلینک ۶-۲۶، تعداد کل ماهواره های کاربردی استارلینک در مدار را به بیش از ۵۰۰۰ رساند.

مقامات اسپیس ایکس اغلب تاکید می کنند که حتی پس از ۲۷۸ پرتاب موشک فالکون ۹ یا فالکون هوی، مهندسان با هر پرواز چیزی یاد می گیرند. مطمئناً هنگامی که اکثر موشک (تقویت کننده و فیرینگ محموله) را پس از هر پرتاب باز می‌گردانید، کمک می‌کند و به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا بازرسی و بازسازی، تعویض گاه به گاه موتور، ارتقاء یا هر کاری را که باید بین ماموریت‌ها انجام شود، انجام دهند.

همچنین به نظر نمی رسد که هیچ تنشی بین سرعت پرواز و میزان موفقیت اسپیس ایکس وجود داشته باشد. راکت های فالکون ۹ و فالکون هوی اکنون ۲۴۹ ماموریت موفق پیاپی را انجام داده اند که قدمت آن به انفجار قبل از پرواز در سال ۲۰۱۶ در یک فالکون ۹ در سکوی پرتاب آن در فلوریدا بازمی گردد.

منبع: arstechnica

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین