برای ترک عادات و رفتار‌های تکراری این روش را امتحان کنید
برای ترک عادات و رفتار‌های تکراری این روش را امتحان کنید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: ۵ درصد از مردم دنیا عادت‌هایی مثل جویدن ناخن، کندن پوست بدن، اختلال موکنی و غیره دارند که به آن‌ها رفتارهای تکراری می‌گویند. این رفتارها اغلب در پاسخ به استرس و اضطراب و برای این‌که افراد خودشان را آرام کنند از آن‌ها سر می‌زند. روشی که برای مقابله با […]

- برای ترک عادات و رفتار‌های تکراری این روش را امتحان کنید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: ۵ درصد از مردم دنیا عادت‌هایی مثل جویدن ناخن، کندن پوست بدن، اختلال موکنی و غیره دارند که به آن‌ها رفتارهای تکراری می‌گویند.

این رفتارها اغلب در پاسخ به استرس و اضطراب و برای این‌که افراد خودشان را آرام کنند از آن‌ها سر می‌زند. روشی که برای مقابله با این عادات توصیه می‌شود و نتیجه مطالعه دانشمندان عصب روانشناس است شامل مالش دادن نوک انگشتان، کف دست یا پشت بازوها دو بار در روز است. این راهبرد که «جایگزینی عادت» نام دارد روی افرادی که در یک آزمایش شش‌هفته‌ای آن را انجام دادند ۵۳ درصد تأثیرگذار بوده است.

این راهبرد می‌تواند با تکنیک‌های رفتاری فعلی ازجمله «واجفتیدگی» (decoupling)و «تمرین معکوس‌سازی عادت» که روی افرادی با عادت‌های تکراری اجرا می‌شوند ترکیب شود.

در تکنیک واجفتیدگی، فرد رفتاری مثل ناخن جویدن را با کاری که شروع آن مشابه شروع ناخن جویدن است جایگزین می‌کند؛ مثل بردن دست به سمت صورت اما به‌جای جویدن ناخن نرمه گوش خود را لمس می‌کند. در تمرین معکوس‌سازی عادت نیز به همین منوال فرد به‌جای رفتاری که طبق عادت قرار است انجام دهد، یک حرکت دیگر انجام می‌دهد.

گاهی پزشکان برای این افراد داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کنند. روش درمانی دیگر «رفتاردرمانی شناختی» است. به‌طور معمول، فقط یک‌سوم بیماران از واجفتیدگی نتیجه مثبت می‌گیرند. از این‌رو، دانشمندان پس از جست‌وجو برای یافتن راهی که اثربخشی بیشتری داشته باشد راهبرد جایگزینی عادت را طراحی کردند. با توجه به این‌که دسترسی به خدمات بهداشت و سلامت روان برای بسیاری از افراد دشوار است، روش‌هایی این‌چنینی که با کمک خود فرد و بدون نیاز به کلینیک انجام‌پذیر هستند می‌توانند شکاف درمانی را کاهش دهند.

منبع: اطلاعات انلاین