قیمت دلار روز گذشته با روند کاهشی به کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

به گزارش زیرنویس، قیمت دلار روز گذشته با روند کاهشی به کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

سلام نو - ریزش ناگهانی قیمت دلار امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صاحب‌خبر

در هفته گذشته بسیاری از فعالان بازار ارز انتظار داشتند با سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان آتش جنگ شعله‌ورتر و بازارهای مالی صعودی شود؛ اما نه تنها این سخنرانی، که تشدید تحریم‌ها نیز قیمت دلار را افزایش نداد. برخی معامله‌گران سیگنال نزولی بازارهای همسایه و نرمش در سخنان سیدحسن نصرالله را دلیل آرامش بازار ارز در نخستین روز هفته توصیف کردند.

کارشناسان اقتصادی اما معتقدند تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به قیمت دلار روند کاهشی داده است. آنها می‌گویند در ماه‌های آینده صعود اسکناس دلار اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا صنایع بالادستی کشور، خود را با دلارهایی با قیمت بیشتر، وفق داده‌اند.

در حالی که بعد از سخنرانی سید حسن نصراله احتمال پایان قریب‌الوقوع درگیری حماس و إسرائیل نیز می‌رفت اما بعد از ظهر دیروز خبرگزاری مهر به نقل از رویترز عنوان کرد که جنبش حماس، برای جنگ طولانی‌مدت در غزه برابر ارتش اسرائیل آمادگی دارد. در این گزارش آمده است منابع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با خبرگزاری رویترز تاکید کردند که این جنبش برای جنگی طولانی‌مدت در غزه آمادگی دارد و قادر است جلوی پیشروی نیروهای اشغالگر اسرائیلی را تا مدت‌ها بگیرد و در نهایت این رژیم را وادار کند به آتش‌بس تن دهد. در همین راستا واشنگتن احتمال می‌دهد حماس بخواهد نیروهای زمینی اسرائیلی را به داخل خیابان‌های غزه کشانده و ضربه سختی به آن‌ها وارد کند.

این موضوع هر چند در روزهای آینده برای بازارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما به نظر می‌رسد مطابق روال برخی اخبار مهم که سابقا منتشر می‌شد، بازار ارز اثر اخبار مربوط به جنگ حماس و إسرائیل را پیشخور کرده است. بنابراین تا زمانی که پای ایران به این درگیری باز نشود تشدید درگیری در نوار غزه تاثیر بلند‌مدت و شارپی بر بازارهای مالی نخواهد گذاشت.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه همانند دلار تهران کاهش داشت. در بازار هرات، دلار با رشد ۸۰۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با افت  ۷۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته ۱۳ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۳۰۹ تومان عرضه شد و ۱۰ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز با ۹ تومان افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۵۴ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۸۹۵ تومان معامله شد و کاهش ۷۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۴ هزار و ۳۳۵ تومان تعیین شد و ۸۱۷ تومان رشد داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۴۰ هزار و ۳۰۴ تومان قیمت‌گذاری شد و ۷۲۶ تومان رشد داشت. این مقدار رشد در قیمت یورو از ابتدای سال تا کنون رخ نداده بود.

روز گذشته درهم امارات با کاهش ۱۳۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۲۵ تومان عرضه شد و رشد دو تومانی داشت.  اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۸ تومان عرضه شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

+