۱۰ پیام سخنرانی سیدحسن نصرالله
۱۰ پیام سخنرانی سیدحسن نصرالله

سخنان سنجیده و به دور از هیجان سیدحسن نصرالله برحسب شرایط فعلی منطقه و به دور از هرگونه احساسات بود.

 

سخنرانی روز جمعه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بازتابی گسترده در رسانه‌ها و محافل سیاسی داشت و مقامات رژیم‌صهیونیستی و آمریکا نیز در موضع انفعال، واکنش‌هایی به این سخنرانی داشتند. این سخنرانی که در سطح جهان چند میلیارد بیننده و شنونده داشت، به خوبی جایگاه حزب‌الله در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را نشان داد و مواضع مقامات آمریکایی و صهیونیستی به این سخنرانی هم کاملا نشان داد چقدر از نقش تعیین‌کننده این گروه مقاومت، بیمناک هستند.

​​​​​​​دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز جمعه به صورت جامع به ریشه‌های تحولات اخیر پرداخت و در ابتدا این واقعیت را برای همگان روشن کرد که حماس مقصر اتفاقات اخیر نیست بلکه رژیم‌صهیونیستی با بیش از ۷۰ سال جنایات گسترده و آمریکا با حمایت ازاین جنایات، چاره‌ای جز عملیات طوفان‌الاقصی برای فلسطینی‌ها باقی نگذاشته‌بود. حمایت نصرالله از عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی و حمایت از فعالیت دیگر گرو‌ه‌های مقاومت، به روشنی مواضع حزب‌الله در جریان تحولات اخیر را روشن کرد و در ادامه نیز سیدحسن نصرالله با اولتیماتوم به آمریکا و اسرائیل هشدار داد با ادامه جنایات، احتمال گسترش جنگ و ورود جدی‌تر سایر گروه‌های مقاومت وجود دارد. سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان که بعد از نزدیک به یک ماه از حمله رژیم‌صهیونیستی به غزه ایراد شد، حاوی نکات و گزاره‌های مهم دیگری بود که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- بازدارندگی همه‌جانبه
سیدحسن نصرالله به خوبی این موضوع را تشریح کرد که مقاومت در همه ابعاد، قابلیت اقدام و عملیات علیه دشمن را دارد و به همین دلیل نیز آمریکایی‌ها را تهدید کرد در صورت هرگونه اقدامی علیه حزب‌الله، ناو‌های شان در دریای مدیترانه مورد هدف قرار خواهدگرفت.

 

۲- روحیه جنگ‌طلبی اسرائیل
سیدحسن نصرالله با اشاره به جنایات اسرائیل، مشروعیت این رژیم را به چالش کشید و نشان داد جنگ‌طلب واقعی، اسرائیل است. اکنون افکار عمومی جهان می‌داند گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان حامی صلح هستند، اما صهیونیست‌های جنگ‌افروز تن به توقف جنایت نمی‌دهند.

۳- هماهنگی همه‌جانبه
دبیرکل حزب‌الله لبنان درسخنان خود به این موضوع به طور واضح اشاره کرد که هماهنگی کاملی براساس تفویض اختیارات جداگانه به هر محور وجود دارد که در روز‌های گذشته نیز شاهد اقداماتی از مقاومت اسلامی در عراق و مقاومت در یمن بوده‌ایم.

۴- منافع همه‌جانبه
سخنان سنجیده و به دور از هیجان سیدحسن نصرالله برحسب شرایط فعلی منطقه و به دور از هرگونه احساسات بود که در آن مهم‌ترین نکته‌ای که وجود داشت، توجه به منافع همگانی محور مقاومت و اقدامات گام به گام این محور و حزب‌الله در تعیین شرایط جنگ و زمان آن بود.

۵- جنگ همه‌جانبه
دبیرکل حزب‌الله لبنان بر این امر تاکید داشت که در صورت ادامه حملات و جنایت‌های صهیونیست‌ها و آمریکا در غزه، جنگ نیز وسعت بیشتری در ابعاد زمانی و حتی مکانی به خود خواهدگرفت و سطح اقدامات گروه‌های مقاومت نیز افزایش پیدا خواهدکرد.

۶- ناتوانی اسرائیل مقابل حماس
اسرائیل پس از شکست مفتضحانه هفتم اکتبر که باعث روسیاهی دولت نتانیاهو شد، تلاش کرد این عملیات را فرافلسطینی نشان داده و از زیر بار آبروریزی ناشی از آن شانه خالی کند. نتانیاهو امیدوار بود گروه‌های مقاومت به نوعی در این عملیات نقش‌آفرینی کنند تا این رژیم نیز متحدانش را به صحنه وارد کند.

۷- اتلاف انرژی اسرائیل در شمال
درعین حال سیدحسن نصرالله خیال صهیونیست‌ها را از جبهه شمال راحت نکرد و یادآور شد، احتمال مداخله حزب‌الله در این جنگ وجود دارد. به این ترتیب چنانچه وی هم اشاره کرد، دست‌کم ۳۰درصد انرژی ارتش اسرائیل همچنان معطل مرز‌های لبنان است و این رژیم باید همزمان در این جبهه نیز درگیر باشد.

۸- خنثی کردن تبلیغات آمریکا
سیدحسن نصرالله در اجتماع عظیم حامیانش، به آمریکا هم این پیام را رساند که از مانور‌های نظامی او در منطقه واهمه‌ای ندارد. این، پیام مهمی به دولت بایدن بود که وقت و انرژی خود را صرف تبلیغات روی ناو‌ها و جنگنده‌هایش نکند. نصرالله مانوری تبلیغاتی بر تجهیزات ناشناخته حزب‌الله داد که از پس آلات نظامی واشنگتن برمی‌آید.

۹- استقلال مقاومت
پیام دیگر، استقلال عمل گروه‌های مقاومت بود. این پیام هم‌راستا با تاکیدات رهبر انقلاب بود که بار‌ها بر استقلال گروه‌های مقاومت تاکید داشتند. این پیام، سناریوی تبلیغاتی علیه ایران را خنثی کرد؛ سناریویی که می‌خواست مقاومت را مانند گروه‌های دست‌نشانده و مزدور نشان دهد و حالا جهان می‌داند این وابستگی، ساخته رسانه‌های غربی است.

۱۰- هشدار به کشور‌های عربی
و هفتمین پیام این سخنرانی، اشاره به نقش آمریکا در بی‌ثبات‌سازی منطقه است. سیدحسن نصرالله نشان داد اسرائیل قدرتی پوشالی و درون تهی است و بازیگر اصلی در این جنایت‌ها، کاخ سفید است. او به جهان عرب هشدار داد در زمین آمریکا بازی نکنند و اعتماد خود از این رژیم را پس بگیرند.

منبع: روزنامه جام جم

+