اقتدار حزب الله در جبهه شمالی
اقتدار حزب الله در جبهه شمالی

همزمان با تلاش تل آویو برای آغاز «جنگ جهانی سوم»، ایران و حزب الله لبنان با تاکید بر دستاوردهای تاریخی حماس در عملیات طوفان الاقصی خواستار برقراری آتش بس فوری و تبادل زندانیان هستند.

 

زیرنویس، گروه بین‌الملل: تنها چند ساعت پس از عملیات «طوفان الاقصی»، بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت وعده حمله زمینی و نابودی زیرساخت‌های سیاسی- نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را در عملیاتی بلندمدت و گسترده دادند. هم‌زمان با رجزخوانی‌های مقامات سیاسی- نظامی رژیم صهیونیستی رهبران کشورهای غربی با سفر به سرزمین‌های اشغالی به دنبال ایجاد سطحی از بازدارندگی در برابر مقاومت در سراسر خاورمیانه بودند.

به عنوان مثال آمریکا، انگلیس و فرانسه با اعزام ناوهای خود به آب‌های شرق مدیترانه سعی کردند تا ضمن حمایت لجستیکی- اطلاعاتی از تل‌آویو، پیامی بازدارنده به ایران و حزب الله لبنان ارسال کنند. با وجود تهدیدات میدانی- سیاسی تل‌آویو و حامیان رژیم صهیونیستی اما گروه‌های مقاومت در عراق، یمن، سوریه و لبنان آرایش تهاجمی به خود گرفته و پایگاه‌های آمریکا و اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی را با حملات موشکی- پهپادی هدف قرار دادند. برهمین‌اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی سلسله اقدامات حزب الله در «جبهه شمالی» و حمایت عملی این گروه از مقاومت فلسطینی در نوار غزه بپردازیم.

اقتدار حزب الله در جبهه شمالی

هشدار «سید مقاومت» به غرب

سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی تاریخی «سوم نوامبر» اعلام کرد که این جنبش لبنانی از نخستین ساعات عملیات طوفان الاقصی وارد نبرد با صهیونیست‌ها شده است. دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود گفت این گروه از سطح عملیات مرزی عبور کرده و نبردی گسترده علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. در عین حال سید مقاومت با اشاره به دستاوردهای حماس در جنگ اخیر، خواستار آتش بس و توقف جنگ در باریکه غزه شد. ایشان با هشدار به آمریکایی‌ها گفتند که حزب الله هیچ ترسی از ناوهای این کشور نداشته و سلاح لازم برای هدف قرار دادن اهداف آمریکایی را در اختیار دارد. سید حسن نصرالله در ادامه از دولت بایدن به عنوان حامی اصلی تل‌آویو و عامل اصلی تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه یاد کرد.

اقتدار حزب الله در جبهه شمالی

طی سه هفته اخیر یک‌سوم نیروهای ارتش، پنجاه درصد نیروی دریایی و یک‌چهارم نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی برای مقابله با نیروهای حزب الله و گروه‌های فلسطینی حاضر در مرز جنوب لبنان مستقر شدند. علاوه بر آمار فوق در جریان درگیری‌های اخیر میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در مرزهای شمالی قریب به پنجاه نفر از نیروهای حزب الله به شهادت رسیدند. به نظر می‌رسد فرماندهی سیاسی- نظامی مقاومت لبنان با رصد دقیق اقدامات دیپلماتیک و تحرکات نظامی صهیونیست‌ها در باریکه غزه قصد دارد تا تل‌آویو را در وضعیت «ابهام» و «عدم قطعیت» نگه دارد تا از این طریق همچنان ابتکار عمل در اختیار نیروهای حزب الله لبنان باقی بماند.

ناامن سازی شمال سرزمین‌های اشغالی

ضربه سهمگین عملیات «هفتم اکتبر» به ساختار نظامی- سیاسی موجب آن شده است تا مقامات اسرائیلی برای احیای «بازدارندگی» تل‌آویو در برابر محور مقاومت گزینه‌های پر هزینه‌ای همچون «حمله زمینی» و «نابودی حماس» را انتخاب کنند. در شرایطی که ارتش رژیم با فراخوان ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره و دریافت میلیارد دلار کمک مالی- نظامی از غرب آماده حمله گسترده به نوار غزه می‌شد، حملات نقطه‌ای مقاومت لبنان در جبهه شمالی به تدریج سبب انتقال بخشی از نیروها و استعدادهای نظامی ارتش اسرائیل به سمت مرزهای شمالی شد و چند روزی عملیات زمینی صهیونیست‌ها را به تعویق انداخت. در پی تشدید تبادل آتش میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی، تل‌آویو اقدام به تخلیه ۴۳ شهرک در مناطق شمالی فلسطین اشغالی کرد که این موضوع سبب آواره شدن ۶۵ هزار صهیونیست در اردوگاه‌های دولتی رژیم شده است. یکی دیگر از اقدامات راهبردی و هدفمند مقاومت از بین بردن ایستگاه‌های اطلاعاتی و دوربین‌های جاسوسی رژیم بود که عملاً ابتکار عمل برای رصد میدانی و اقدام علیه نیروهای مقاومت را مسدود کرد.

اقتدار حزب الله در جبهه شمالی

به گزارش شبکه المنار نیروهای مقاومت با بیش از ۱۰۵ محدود و نقطه‌ای قریب به ۱۰۰ پایگاه نظامی، ۱۴۰ دوربین اطلاعاتی، ۳۳ رادار، ۶۹ سامانه ارتباطی و ۱۲ تانک و خودرو زرهی را هدف قرار دادند. همچنین بیش ۴۰ نظامی صهیونیست در جریان حملات حزب الله کشته و ۸۰ نفر نیز زخمی شدند. مجموع اقدامات مقاومت لبنان در «جبهه شمالی» ضمن آنکه مکمل اقدامات گروه‌های مقاومت در عراق- یمن می‌باشد موجب از بین رفتن تمرکز میدانی رژیم صهیونیستی و آمریکا در باریکه غزه شده است. شاید به همین دلیل نخست وزیر و وزیر  جنگ رژیم با عصبانیت و سردرگمی نسبت به تصمیمات احتمالی حزب الله در روزهای آتی جنگ، دائم این گروه لبنانی را تهدید به حملات مرگبار و بی‌سابقه می‌کنند.

به عبارت دیگر حزب الله لبنان موفق شده است تا با دنبال کردن سیاست ابهام در حوزه «تصمیم‌گیری راهبردی» و حملات پراکنده اما هدفمند به پایگاه‌ها اسرائیلی زمینه فلج شدن دستگاه محاسباتی دولت نتانیاهو را فراهم کند. صهیونیست‌ها از یک سو نمی‌توانند به دلیل تداوم حملات حزب الله در مرزهای شمالی وضعیت این منطقه را به حالت عادی بازگردانند و از سوی دیگر سطح تنش به اندازه افزایش نیافته تا حمله گسترده علیه لبنان را آغاز کنند. حزب الله طی یک ماه اخیر موفق شده است تا با حاکم کردن وضعیت «تعلیق» در نبرد نقطه‌ای با رژیم صهیونیستی جلوی تجاوز همه‌جانبه صهیونیست‌ها به باریکه غزه را بگیرد.

بهره سخن

پس از عملیات طوفان الاقصی دولت نتانیاهو و رسانه‌های اسرائیلی قصد داشتند تا با تشبیه این رخداد به حوادثی همچون «حملات یازدهم سپتامبر»، «جنگ استقلال» یا «هولوکاست» انگشت اتهام را به سوی محور مقاومت بگیرند تا از این طریق زمینه برای ورود کشورهای غربی به درگیری و آغاز جنگ منطقه‌ای فراهم کنند. به بیان دیگر هدف اصلی صهیونیست‌ها در نبرد اخیر گسترش دامنه جنگ با کمک واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی است. در چنین شرایطی محور مقاومت ضمن حمایت سیاسی، رسانه‌ای و حتی نظامی از مقاومت غزه در جبهه‌های مختلف، اجازه سو استفاده تل‌آویو از شرایط منطقه‌ای و آغاز جنگ بزرگ در خاورمیانه را نداده است.

همزمان با تلاش سیاستمداران اسرائیلی برای آغاز «جنگ جهانی سوم» در خاورمیانه، ایران و حزب الله لبنان با تاکید بر دستاوردهای تاریخی حماس در عملیات طوفان الاقصی خواستار برقراری آتش بس فوری و تبادل زندانیان میان طرف‌های منازعه هستند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند برقراری آتش بس و تحمیل شروط مقاومت به رژیم صهیونیستی به معنای شکست کامل تل‌آویو از جنبش حماس و پایان حیات سیاسی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. براساس این تحلیل حزب الله لبنان ضمن ترسیم خطوط قرمز و بازدارندگی در برابر دشمن اسرائیلی، با پیگیری گزینه «آتش بس» به دنبال پایان یافتن عمر احزاب و نیروهای افراطی در سرزمین‌های اشغالی است. همچنین مجموع اقدامات حزب الله می‌تواند بر روی دستور کار آنتونی بلینکن در سفر به خاورمیانه تأثیر مستقیم گذاشته و سبب افزایش فشار واشنگتن بر تل‌آویو برای پذیرش آتش‌بس و توقف جنگ علیه باریکه غزه شود.

منبع: مـهر