واشنگتن چگونه تل‌آویو را سفیدشویی می‌کند؟
واشنگتن چگونه تل‌آویو را سفیدشویی می‌کند؟

امروز کمتر کسی در دنیا می‌تواند انکار کند آمریکا اصلی‌ترین متحد و حامی رژیم‌صهیونیستی است؛ متحدی که با وجود بسیاری از بحران‌های داخلی‌اش همچون معضل مهاجران مرزی، تورم، تیراندازی‌های جمعی که در روز‌های گذشته تنها یک نمونه آن در ایالت مِین ۲۲ کشته برجای گذاشت، اختلافات گسترده سیاسی، کاهش محبوبیت بایدن در افکارعمومی و بی‌ثباتی […]

- واشنگتن چگونه تل‌آویو را سفیدشویی می‌کند؟

امروز کمتر کسی در دنیا می‌تواند انکار کند آمریکا اصلی‌ترین متحد و حامی رژیم‌صهیونیستی است؛ متحدی که با وجود بسیاری از بحران‌های داخلی‌اش همچون معضل مهاجران مرزی، تورم، تیراندازی‌های جمعی که در روز‌های گذشته تنها یک نمونه آن در ایالت مِین ۲۲ کشته برجای گذاشت، اختلافات گسترده سیاسی، کاهش محبوبیت بایدن در افکارعمومی و بی‌ثباتی نهاد‌های تقنینی این کشور، این روز‌ها اولویت اصلی خود را حمایت از رژیم‌صهیونیستی قرار داده‌است.

پشتیبانی از این متحد چنان برای آمریکا حیاتی است که مجلس نمایندگان این کشور پس از تقریبا سه هفته خلأ ریاست، در اولین اقدام خود پس از انتخاب رئیس جدید، قطعنامه‌ای را با اکثریت قاطع آراء برای حمایت از رژیم‌صهیونیستی صادر کرد. از همان روز‌های نخست آغاز تنش اخیر نیز جو بایدن، به روشنی مشخص کرد کشورش تمام قد در کنار دولت نتانیاهو ایستاده‌است. تامین مهمات مورد نیاز برای سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی معروف به «گنبد آهنین»، ارسال تعداد بیشتری از جنگنده‌های آمریکایی و سامانه‌های دفاع موشکی و ضد هوایی «تاد» و «پاتریوت» به غرب آسیا و حضور همزمان دو ناو آمریکایی «جرالد فورد» و «دوایت آیزنهاور» در منطقه، تا به اینجا از جمله اقدامات مهم حمایتی دولت آمریکا بوده‌است. همچنین چند روز قبل جو بایدن از کنگره آمریکا خواست بودجه‌ای ۱۴ میلیارد دلاری برای کمک به متحد دیرینه خود تصویب کندتا بیش از پیش مشارکت دولت آمریکا و در جنایت علیه مردم غزه را نمایان سازد.


بیشتربخوانید


آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در ۲۰روزگذشته بیش از۷۰۰۰نفر درغزه ازجمله ۳۰۰۰کودک به شهادت رسیده‌اند، ۴۵درصد تمام ساختمان‌های مسکونی درسراسر غزه به طورجدی آسیب دیده‌اند و ده‌ها بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مسجد نیز موردحمله قرار گرفته‌است. شهری که تا پیش از این نیز به اذعان بسیاری از مقامات بین‌المللی بزرگ‌ترین زندان باز جهان بود، حالا از بسیاری از نیاز‌های اولیه انسانی همچون آب و غذا نیز محروم است؛ جنایاتی که به هیچ عنوان نمی‌توان نقش آمریکا را در آن نادیده گرفت. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز چند روز قبل به آن اشاره کردند و فرمودند: «یک نکته اصلی دیگر هم این است که در این قضیه آمریکا شریک جرم قطعی جنایتکاران است؛ یعنی در این جنایت دست آمریکا تا مرفق در خون مظلومان و کودکان و بیماران و زن‌ها و این‌ها داخل شده و آلوده است.» ۱۴۰۲.۰۸.۰۳ 

علاوه بر این، نباید از نقش کلیدی آمریکا در عمر ۷۵ ساله رژیم‌صهیونیستی نیز غافل شد؛ نقشی که در تمامی دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا به خوبی ایفا شده و همواره در واشنگتن عزمی جدی وجود داشته تا بقای این رژیم نامشروع تضمین شود. حمایت سیاسی از گسترش اراضی اشغالی، کمک‌های مالی هنگفت همچون ارسال سالانه سه میلیارد دلار به تل‌آویو و پشتیبانی مداوم نظامی و امنیتی گوشه‌ای از نقش پررنگ آمریکا در تداوم حیات صهیونیست‌ها دراین منطقه است. طی سالیان اخیر نیز به دلیل ارتقای امنیت رژیم‌صهیونیستی در منطقه، دولت ترامپ در ابتکاری مهم موسوم به «پیمان ابراهیم»، طرح عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم‌صهیونیستی را به راه انداخت؛ طرحی که تا پیش از ۷اکتبر و شکست نقشه‌امریکایی‌ها، در دولت بایدن نیز تا حدی تداوم داشت. حال با خبر‌هایی که این روز‌ها به گوش می‌رسد، آمریکایی‌ها در تحولات جدید منطقه صرفا به شراکت در جنایت بسنده نکرده و مدیریت نبرد اخیر صهیونیست‌ها علیه غزه را نیز برعهده گرفته‌اند. در همین زمینه نیویورک‌تایمز چند روز قبل در گزارشی اعلام کرد آمریکا هنوز به شکل مشخصی به دولت نتانیاهو نگفته چه کاری باید انجام دهد، ولی همچنان از تهاجم زمینی به داخل غزه حمایت می‌کند. به همین منظور، پنتاگون یک تفنگدار دریایی سه‌ستاره به‌نام سپهبد جیمز گلین را همراه دیگر افسران آمریکایی، برای کمک و هدایت اسرائیلی‌ها در چالش‌های جنگ شهری به تل‌آویو فرستاده است.

همچنین به نظر می‌آید مدیریت کمپین رسانه‌ای صهیونیست‌ها و سفیدشویی جنایات آن‌ها نیز این روز‌ها برعهده آمریکایی‌هاست. در نخستین روز‌های آغاز تنش اخیر بود که رسانه‌های آمریکا دروغ بزرگ سر بریده شدن ۴۰کودک توسط حماس را منتشر کردند. سپس جو بایدن و بسیاری از مقامات آمریکایی صریحا ادعای دروغ سقوط راکت حماس در بیمارستان المعمدانی غزه را مطرح کردند و حالا نیز رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است فلسطینی‌ها پیرامون تلفات انسانی خود در بمباران‌های غزه آمار غلط می‌دهند تا به این وسیله بتواند ذره‌ای از جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل را پنهان کند.

زمانی نورمن فینکلشتاین، تاریخ‌نگار و نویسنده مشهور یهودی – آمریکایی گفته‌بود: «اسرائیل بدون حمایت آمریکا هیچ قدمی نمی‌تواند بردارد. بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند نفس بکشد. آمریکا همه چیز اسرائیل را تامین می‌کند و این احمقانه است که فکر کنیم اسرائیل بدون حمایت آمریکا می‌تواند کاری انجام دهد.» این واقعیت امروز تحولات منطقه است. رژیم صهیونیستی که به اذعان بسیاری از تحلیلگران کابوس‌وارترین روز‌های تاریخ خود را سپری می‌کند و شاید بزرگ‌ترین شکست خود را از بدو اشغال فلسطین متحمل شده‌است، باز هم برای تداوم حیات نامشروعش، سراغ متحد دیرینه خود رفته‌است؛ متحدی که امروز اتاق اصلی مدیریت جنگ را از تل‌آویو به واشنگتن منتقل کرده و به طور قطع شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است.

منبع: جام جم

+