یکی از صحنه‌های بحث برانگیز هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر روی گل اول سپاهان مقابل ملوان در ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. در این صحنه توپ مهاجمین سپاهان به دفاع ملوان خورد و مقابل رامین رضائیان قرار گرفت که در هنگام برخورد توپ به پای مدافع تیم ملوان در موقعیت آفساید قرار داشت. داور ابتدا این صحنه را آفساید اعلام کرد ولی بعد […]

- گل جنجالی لیگ برتر ایران زیر ذره‌بین/ اشتباه تصور کردید؛ این گل آفساید است!

 یکی از صحنه‌های بحث برانگیز هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر روی گل اول سپاهان مقابل ملوان در ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. در این صحنه توپ مهاجمین سپاهان به دفاع ملوان خورد و مقابل رامین رضائیان قرار گرفت که در هنگام برخورد توپ به پای مدافع تیم ملوان در موقعیت آفساید قرار داشت. داور ابتدا این صحنه را آفساید اعلام کرد ولی بعد از مشورت با کمک اول خود تصمیمش را تغییر داد و گل رضائیان را قبول کرد.

در حالی که تمام کارشناسان داوری روی درستی گل رامین رضائیان صحه گذاشتند، حالا علی میرزابیگی می‌گوید که در قوانین جدید داوری توپی که به رامین رضائیان رسید، آفساید در نظر گرفته شده است. او در این زمینه می‌گوید: «دو اصطلاح Deliberate و Deflection یکی به معنای عامدانه و دیگری کمانه در تغییرات قوانین منتهی به سال ٢٠٢۴ رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.»

کارشناس داوری با اشاره به یکی از قوانین آفساید ادامه می‌دهد: «در قانون ١١ آفساید آمده است، بازی عامدانه زمانی است که بازیکن کنترل توپ را با امکان موارد ذیل در اختیار دارد:
*پاس دادن به هم تیمی
*بدست آوردن مالکیت توپ
*یا دفع توپ (به عنوان مثال با ضربه پا یا سر)

میرزابیگی ادامه می‌دهد: «اگر موارد فوق با بی‌دقتی انجام پذیرد یا ناموفق باشد، به معنی بازی عامدانه با توپ نیست. همچنین معیارهای زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد تا یک پاس “عامدانه” تلقی گردد:
*پاس از فاصله دور باشد و بازیکن اشراف کاملی به آن داشته باشد. 
*توپ با سرعت حرکت نکند. 
*جهت حرکت توپ  غیر منتظره نباشد. 
*بازیکن برای هماهنگی حرکت بدنش زمان در اختیار داشته باشد. 
*بازی با توپی که روی زمین حرکت می‌کند نسبت به توپی که روی هوا قرار دارد آسان‌تر است.

این کارشناس داوری فوتبال کشور با استناد به موارد بالا گل رامین رضائیان را مردود ارزیابی کرده است: «با توجه با Considerations یا ملاحظات برد بین‌المللی برای تشخیص عامدانه یا دیفلکشن بودن یک پاس، نتیجه می‌گردد که توپی که وارد دروازه ملوان شده، در وضعیت آفساید بوده که با شانس واقبال تیم داوری، در انتها ملوان برنده بازی گردید.»

منبع: خبـر ورزشی