سهیلا زنگنه روانشناس و زوج درمانگر گفت: خیانت یا پیمان شکنی ضربه‌ای بسیار مهلک و عمیق است که بر تنه‌ی رابطه وارد می شود از آنجا رابطه دچار خونریزی شدید می گردد و هر لحظه مرگ، آن را تهدید می کند، اولین کاری که باید برای آن رابطه انجام داد این است که جلوی خونریزی […]

سهیلا زنگنه روانشناس و زوج درمانگر گفت: خیانت یا پیمان شکنی ضربه‌ای بسیار مهلک و عمیق است که بر تنه‌ی رابطه وارد می شود از آنجا رابطه دچار خونریزی شدید می گردد و هر لحظه مرگ، آن را تهدید می کند، اولین کاری که باید برای آن رابطه انجام داد این است که جلوی خونریزی شدید گرفته شود، در واقع به صحبت‌های هر دو نفر گوش داده، احساسات و هیجانات منفی آزار دهنده‌ای که ایجاد شده را درک کنیم، اینجور مواقع هم فرد آسیب رسان و هم فرد آسیب دیده هیجانات مختلفی را تجربه می‌کنند که باید به هیجانات هر دو پرداخته شود تا اینکه سطح تنش در رابطه پایین آید. مثال دیگری که می‌توان زد این است که، گویی زلزله‌ای چند ریشتری، خانه‌ای را که به سختی و با تلاش فراوان ساخته اند با خاک یکسان کرده، خانه‌ای که قرار بود. امن و آسایش شان باشد.

 

خیانت همسر و راه‌های جلوگیری از پیمان‌شکنی در رابطه زوجین

 

وی افزود: حال که به اهمیت این موضوع پی بردید، شما بگویید آیا بایک عذر خواهی ساده می توان جلوی خونریزی را گرفت و یا خانه‌ی ویران شده‌ای را بنا نمود؟ قطعا خیر، و آگاه بودن به این امر به نفع هر دو نفر می‌باشد، زیرا اگر بخشش تمام و کمال اتفاق نیفتد، همچون پرونده‌ای باز، در هر لحظه و هر زمان به آن پرداخته خواهد شد.

 

این روانشناس ادامه داد:گام اول، اینکه بدانیم بخشش یک کلمه نیست یک فرایند است و زمانی اتفاق می‌افتد که طی آن، فرد آسیب دیده به این نتیجه برسد، که همسر آسیب رسان با تمام وجود درد او را می‌فهمد، در این صورت اولین قدم برای التیام درد‌ها، برداشته خواهد شد.

 

گام دوم، برای شروع زوج درمانی اولین قدم خارج شدن از رابطه سوم و اتمام آن می‌باشد و زوج درمانی فقط به این شرط آغاز می‌گردد همسر آسیب رسان، پشیمان باشد و پشیمانی خود را هم در کلام و هم در رفتار اعلام نماید، خود را فرد صدمه زننده به رابطه بداند و برای بازسازی آمده باشد.

 

گام سوم انتظار اینکه همسر آسیب دیده، آسیب را فراموش کند نداشته باشید، جای یک زخم عمیق خواهد ماند. فراموش کردن با پذیرش توام با آگاهی تفاوت دارد.

 

گام چهارم بدانیم که تعهد و اعتماد دو ستون اصلی یک زندگی زوجی هستند که با فرو ریختن یکی، دیگری نیز فرو خواهد ریخت، جایی که ستون تعهد فرو ریخته اعتمادی هم نمی‌ماند، اعتماد سازی، قدمی مهم است که با مولفه‌ها و راهکار‌هایی و به مرور شکل خواهد گرفت.

 

زنگنه گفت: پیشنهاد می‌دهم اگر مدتهاست که از چنین اتفاقی در زندگیتان گذشته و تمام تلاشتان را کرده اید، از شر این افکار درد آور رها شوید و نتوانسته اید، و همچنان نمی‌توانید به همسر خود اعتماد کنید هر دو به یک طرحواره درمانگر مراجعه کنید تا بتوانید به خود و رابطه تان کمک نمایید. با یک مشاور خوب و توانا برای بهره برداری از حمایت‌های مثبت در روابط خود دیدار و ملاقات داشته باشید. با بی توجهی به این امر، که کاملا موثربودن این مشاوره‌ها دیر خواهدشد.

باشگاه خبرنگاران

+