مزایا و معایب تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد
مزایا و معایب تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

چهارشنبه ۱۷ آبان، آخرین مهلت برای ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ است. یکی از ابهاماتی که درخصوص کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است، این است که آیا می‌توان برای ارشد در رشته دیگری شرکت کرد و آیا این تغییر رشته، کار منطقی به حساب می‌آید؟ آیا یک داوطلب باید حتما رشته خودش […]

- مزایا و معایب تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

چهارشنبه ۱۷ آبان، آخرین مهلت برای ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ است. یکی از ابهاماتی که درخصوص کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است، این است که آیا می‌توان برای ارشد در رشته دیگری شرکت کرد و آیا این تغییر رشته، کار منطقی به حساب می‌آید؟ آیا یک داوطلب باید حتما رشته خودش در کارشناسی را برای ارشد انتخاب کند؟ اگر احساس می‌کند به رشته کارشناسی‌اش علاقه ندارد، چه کند؟ چه نکاتی برای تغییر رشته از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد باید مد نظرش باشد؟ قبل از هر چیز باید بدانید بر اساس تصمیم‌گیری وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش، هم اکنون ادامه تحصیل در تمامی رشته‌های ارشد برای همه داوطلبان امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر تجانس و هماهنگی رشته به منظور ثبت‌نام و قبولی در آزمون کارشناسی‌ارشد الزامی نیست. در ادامه، نکاتی درباره مزایا و معایب این تصمیم مطرح خواهد شد.

دلایل تغییر رشته برای ارشد
شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که به‌دنبال تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد هستید. شاید در مقطع کارشناسی به‌دلایلی، در رشته‌ای تحصیل کرده‌اید که آن را دوست ندارید. عقب‌انداختن خدمت سربازی یا مثلاً ترس از ماندن پشت کنکور یا خسته‌شدن از درس‌های رشته کارشناسی یا … می‌تواند از جمله دلایل تمایل به این تغییر باشد. شاید هم حتی اصرار پدرومادر، نداشتن شناخت کافی از رشته کارشناسی، تحت‌تاثیر بودن دوستان و … چنین مسیری را پیش روی شما قرار داده است. هرچه که بوده، حال در وضعیتی قرار دارید که حداقل می‌دانید سرنوشت شغلی و اجتماعی شما در این رشته مبهم است.
 
گزینه‌ای که ارزش بررسی دارد
در حالت کلی، تغییر رشته برای کارشناسی‌ارشد گزینه قابل تاملی است که ارزش بررسی کردن دارد. در مقطع کارشناسی‌ارشد با بالاتر رفتن سن افراد در مقایسه با مقطع ورود به کارشناسی، پیداکردن تجربه و دید لازم برای تشخیص مسیر درست یا تصمیم‌گیری مستقل‌تر از خانواده، می‌توان تصمیم‌های اساسی گرفت. در این مقطع فرد می‌تواند آینده شغلی و اجتماعی خودش را بهبود بخشد. بسیاری افراد به‌دلیل دست‌یافتن به آینده شغلی بهتر تغییر رشته می‌دهند که تصمیم درستی است. همان‌طور هم که گفته شد، از نظر قانونی هیچ نوع محدودیت و ممنوعیتی برای تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد وجود ندارد. داوطلب می‌تواند با هر مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای ثبت‌نام کند. مثلاً دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند در رشته روان شناسی شرکت کند.


بیشتربخوانید


توجه به ۳ مقطع برای گرفتن تصمیم‌نهایی
برای تصمیم‌گیری درباره این که آیا تغییر رشته در ارشد کاری منطقی است یا خیر یا این که برای مطمئن شدن از تصمیم خود چه شاخص‌هایی را باید در نظر بگیریم، توجه به سه مقطع زمانی قبل از ورود به دانشگاه و کنکور رشته انتخابی، دوران تحصیل در رشته انتخابی و شرایط بعد از دانش آموختگی اهمیت بسیاری دارد. درمجموع تمامی رشته‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. با توجه به تغییرات اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر کشور، رشته‌هایی که توسعه فردی را محور کار قرار می‌دهند، می‌توانند فرصت‌های کاری متنوع‌تری داشته باشند.
 
این معایب را مدنظر قرار دهید
درباره یکی از اصلی‌ترین معایب تغییر رشته در کارشناسی ارشد می‌توان به آشنا نبودن با دروس تخصصی و مهارت‌های رشته مقصد اشاره کرد. هر چند که ما از دروس کارشناسی رشته جدید مطلع باشیم، اگر نتوانیم رزومه قوی و دانش بالایی به دست بیاوریم، نمی‌توانیم در آینده چندان امیدوار به دستیابی اهداف مد نظرمان باشیم. همچنین آشنا نبودن با دروس پایه رشته جدید، نیاز به تلاش بیشتر برای موفقیت را می‌طلبد. 
 
مزایای تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد
معمولا افرادی که تصمیم به تغییر رشته در ارشد می‌گیرند، تصور بهتری از آینده خود در آن رشته دارند. به همین دلیل می‌توانند مسیر موفقیت را با تسلط بیشتری طی کنند. همچنین دنبال کردن علاقه برای ادامه تحصیل بسیار مهم است و بسیاری از دانشجویان در دوران کارشناسی به دنبال علاقه خود نرفتند و ضرر آن را دیده‌اند پس می‌خواهند در ارشد به دنبال علاقه خود بروند. پیدا کردن شناخت بهتر از خود بعد از ۴ سال تحصیل در مقطع کارشناسی، باعث می‌شود در تعیین رشته جدید با نگاه دقیق‌تری تصمیم بگیرند. نکته پایانی هم درباره شناخت بازار کار بعد از پایان دوره کارشناسی است. افرادی هستند که در رشته تحصیلی کارشناسی وارد بازار کار نشدند یا اگر شدند نتیجه نگرفته اند به همین دلیل تصمیم به تغییر رشته دارند و، چون شناخت بهتری از بازار کار رشته غیرمرتبط با رشته کارشناسی خود دارند، شانس موفقیت‌شان بیشتر خواهد بود.

منبع: زندگی سلام

+