به گزارش خبرنگار مهر، «مارک ویلموتس» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد؛ این تیتر اکثر رسانه‌های ورزشی در تاریخ اول خرداد ۱۳۹۸ بود. پس از عملکرد خوب تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و نمایش قابل قبول مقابل اسپانیا و پرتغال، کارلوس کی روش پس از حضور چندین ساله در فوتبال […]

به گزارش خبرنگار مهر، «مارک ویلموتس» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد؛ این تیتر اکثر رسانه‌های ورزشی در تاریخ اول خرداد ۱۳۹۸ بود. پس از عملکرد خوب تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و نمایش قابل قبول مقابل اسپانیا و پرتغال، کارلوس کی روش پس از حضور چندین ساله در فوتبال ایران، ساز جدایی کوک کرد و حاضر به تمدید قرارداد نشد و از تیم ملی جدا شد. مهدی تاج که در آن زمان هم ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت پس از جدایی کی روش به دنبال یک گزینه مطرح خارجی برای تیم ملی ایران بود.

«خوان لوپتیگی» (سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا)، «اروره رنار» (سرمربی وقت تیم ملی مراکش) و مارک ویلموتس (سرمربی سابق تیم ملی بلژیک) سه گزینه نهایی تاج برای هدایت تیم ملی بودند. مهدی تاج تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در این خصوص صحبت‌هایی بیان کرد که مشروح حرف‌های تاج را می‌توانید (اینجا) بخوانید.

عملکرد ضعیف ویلموتس در تیم ملی فوتبال

ویلموتس با رقمی در حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار یورو هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و در مجموع حضور ۶ ماهه‌اش در فوتبال ایران، ۶ بار روی نیمکت تیم ملی نشست. نتیجه‌گیری سرمربی بلژیکی ایران بهتر از زمانی بود که او هدایت تیم ملی ساحل عاج را عهده داشت اما بازی به بازی و رویارویی ایران با حریفان قدرتمندتر عملکرد چهره واقعی عملکرد این مربی را نشان داد.

پیروزی پنج بر صفر در دیداری تدارکاتی مقابل سوریه، شروع قدرتمندانه‌ای برای ویلموتس بود. سپس تساوی یک بر یک برابر کره جنوبی در سئول نشان داد که پیش‌بینی‌ها درباره این مربی، حداقل در ظاهر درست بوده است. ۲ پیروزی راحت مقابل تیم‌های ملی هنگ کنگ و کامبوج در انتخابی جام جهانی با نتایج ۲ بر صفر و ۱۴ بر صفر همه را به یک تیم ملی قدرتمند امیدوار کرد اما این پایان کار نبود.

دو دیدار سخت برای ایران از راه رسید. ابتدا شکست یک بر صفر برابر بحرین و سپس باخت دو بر یک مقابل عراق که ملی‌پوشان را در مرحله دوم انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها، به رده سوم فرستاد و تیم ملی، مهدی تاج و شخص ویلموتس را در بحران بزرگی قرار داد. نمایش ضعیف و دور از انتظار ایران مقابل عراق باعث شد تا انتقادها از مربی بلژیکی به بالاترین سطح ممکن برسد.

بازخوانی پرونده «سیاه» تاریخ فوتبال ایران/ ویلموتس استخوان در گلو

پرداخت دو میلیون یورو به ویلموتس و فسخ قرارداد یکطرفه سرمربی بلژیکی

ویلموتس پیش از بازی ایران و عراق در مقدماتی جام جهانی، تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد خود و دستیارانش را بهانه کرد و باعث شد تا فدراسیون فوتبال رقمی معادل دو میلیون یورو از شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) قرض و از طریق امارات به حساب زراعت بانک ترکیه واریز کند و مسئولان وقت فدراسیون به صورت دستی این مبلغ را به سرمربی پرحاشیه بلژیکی پرداخت کردند.

پس از بازی با عراق این مربی به ایران بازنگشت و قرارداد خود را یکطرفه فسخ کرد. بعد از این اتفاق رسانه‌های بلژیکی به اخبار ویلموتس و تیم ملی ایران پرداختند و ۱۲ آذر ۱۳۹۸ یک سایت بلژیکی رسماً اعلا کرد که کار ویلموتس با تیم ملی ایران به پایان رسیده است.

این پایان جنجال برای فدراسیون مهدی تاج نبود و در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ خبری مبنی بر مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال توسط شرکت شستا به دلیل عدم باز پرداخت پول ویلموتس منتشر شد که واکنش فدراسیون فوتبال را به همراه داشت.

شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال و استعفای مهدی تاج

چندی بعد و در تاریخ هشت دی ۱۳۹۸ خبر شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) رسماً اعلام شد و پس از آن فدراسیون فوتبال هم شکایتی متقابل از سرمربی سابق بلژیکی خود به فیفا کرد. پس از این موضوع، انتقادها از مهدی تاج به عنوان شخص اول فدراسیون فوتبال و مسئول قرارداد با مارک ویلموتس به بالاترین سطح خود رسید و مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا کرد.

اعلام رأی پرونده مربی بلژیکی و ورود مجلس به پرونده ویلموتس

پس از کش و قوس‌های فراوان و در تاریخ دو مرداد ۱۴۰۱، رأی پرونده جنجالی ویلموتس صادر شد و فدراسیون ایران به پرداخت بیش از سه میلیون یورو به این مربی محکوم شد. موضوع پرونده ویلموتس کم کم به یک موضوع فراورزشی تبدیل شد و در ۱۱ مرداد ۱۴۰۱، با اعلام حجت الاسلام نصرالله پژمان فر (رئیس وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی) مجلس به پرونده این مربی خارجی ورود کرد.

پس از نزدیک به سه سال دوری تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، او پس از عزل شهاب الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال، مهدی تاج بار دیگر برای تصدی پست ریاست اقدام به ثبت نام کرد و با حضور در یک برنامه تلویزیونی به دفاع از قرارداد با ویلموتس پرداخت. (ویدئوی صحبت‌های تاج را می‌توانید (اینجا) ببینید)

بازخوانی پرونده «سیاه» تاریخ فوتبال ایران/ ویلموتس استخوان در گلو

ادعای تاج؛ پرداخت پول ویلموتس توسط فیفا

مهدی تاج در تاریخ ۷ مرداد ۱۴۰۱ در صحبت‌هایی به بررسی کامل پرونده قرارداد با ویلموتس پرداخت و اعلام کرد که مبلغ بدهی ایران به این مربی از طریق پول‌های ایران در فیفا پرداخت می‌شود. و بیان کرد که اگر به گذشته باز گردد با این مربی قرارداد امضا نخواهد کرد. (مشروح صحبت‌های تاج را می‌توانید اینجا بخوانید)

در حالی که ماجرای پرونده ویلموتس در اتفاقات هفته‌های اخیر فوتبال ایران به فراموش سپرده شده بود، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی عنوان شد که مالیات قرارداد ویلموتس حدود ۱۸ میلیارد تومان است که سازمان دارایی اکنون حساب فدراسیون فوتبال را به دلیل عدم پرداخت مالیات قرارداد این مربی بسته است و هنوز حقوق به داوران فوتبال، فوتسال و کارمندان فدراسیون پرداخت نشده است.

در این مورد عنوان شد که فدراسیون فوتبال ماهی دو میلیارد تومان برای مالیات قرارداد ویلموتس به سازمان دارایی پرداخت می‌کند. این موضوع پایان کار قرارداد با این مربی پرحاشیه نیست و ویلموتس با شکایت به دادگاه سوئیس رقمی معادل چهار میلیون یورو از پول فدراسیون ایران در فیفا را مسدود کرده است. فیفا هم به مسئولان فدراسیون اعلام کرده که ابتدا باید با ویلموتس به توافق برسید که او شکایت خود را صرف نظر کند و پول مسدود شده ایران آزاد شود تا ما بتوانیم مبلغ بدهی به این مربی را به حساب او واریز کنیم. سود ماهانه مبلغی که ویلیموتس مسدود کرده حدود ۱۸ هزار یورو است و او این رقم را دریافت می‌کند.

باید دید که واکنش مسئولان فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج به این ادعاها چیست و تا چه زمانی فوتبال ایران باید به این مربی بلژیکی پرداختی داشته باشد. پول‌هایی که می‌توانست برای بهبود زیر ساخت‌های فوتبال ایران به کار گرفته شود باید در جیب مرد بی افتخار بلژیکی برود.

منبع: مـهر