به گزارش زیرنویس به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، وزارت امور خارجه کانادا امروز سه شنبه اعلام کرد که این کشور از ۷ فوریه سال ۲۰۲۴ (۱۸ بهمن ماه سال جاری) مشارکت در «معاهده نیروهای مسلح متعارف (CFE) در اروپا» را تعلیق می کند. در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه کانادا در این […]

به گزارش زیرنویس به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، وزارت امور خارجه کانادا امروز سه شنبه اعلام کرد که این کشور از ۷ فوریه سال ۲۰۲۴ (۱۸ بهمن ماه سال جاری) مشارکت در «معاهده نیروهای مسلح متعارف (CFE) در اروپا» را تعلیق می کند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه کانادا در این خصوص آمده است: کانادا در کنار متحدان خود در ناتو در محکومیت خروج روسیه از معاهده مهم نیروهای مسلح متعارف در اروپا قرار دارد.

بیانیه اوتاوا بی اشاره به دلایل مسکو از این اقدام، در این ارتباط اضافه می کند: خروج روسیه از معاهده مذکور عدم تعادل غیرقابل قبولی در چارچوب امنیتی اروپا ایجاد می کند! در نتیجه و با هماهنگی با متحدان خود، کانادا امروز اعلام می کند که تعداتش در این باره را از ۷ فوریه سال ۲۰۲۴ به حالت تعلیق در می آورد.

این در حالیست که انگلیس و متحدانش هم ساعاتی پیش اعلام کردند که مشارکت خود در «معاهده نیروهای مسلح متعارف (CFE) در اروپا» را تعلیق کردند.

بهانه لندن از این اقدام خروج روسیه از این معاهده ادعا شده بود.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد که بریتانیا و متحدانش تصمیم گرفته اند مشارکت خود در معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا را پس از خروج روسیه از این معاهده به حالت تعلیق درآورند.

از سوی دیگر، ناتو از تصمیم متحدان خود برای تعلیق مشارکت در معاهده CFE پس از خروج روسیه از آن حمایت کرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات پیمان CFE را از ۷ دسامبر (امروز سه شنبه) به حالت تعلیق در می آورد.

در بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در این خصوص آمده است: لازم است تا متحدین، تصمیم روسیه برای خروج از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) و جنگ این کشور علیه اوکراین که مغایر با اهداف این معاهده است را محکوم کنند.

معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا در نوامبر ۱۹۹۰ میان نمایندگان ناتو و پیمان ورشو با هدف کاهش تعداد تانک، موشک، هواپیما و دیگر انواع سخت‌ افزار غیرهسته‌ ای نظامی در زرادخانه‌ های دولت‌ های عضو امضاشد.

منبع: مـهر