نفس محیط زیست در کشور به شماره افتاده است
نفس محیط زیست در کشور به شماره افتاده است

اطلاعات نوشت: معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین اشکالات محیط زیست این است که نتوانسته دانش خود را در بین دستگاه های اجرایی جا بیندازد،گفت:این مساله یکی ازبزرگترین ضعف های ماست  اما همه تلاشمان را می کنیم که این موضوع در بین مدیران اجرایی نهادینه […]

- نفس محیط زیست در کشور به شماره افتاده است

اطلاعات نوشت: معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین اشکالات محیط زیست این است که نتوانسته دانش خود را در بین دستگاه های اجرایی جا بیندازد،گفت:این مساله یکی ازبزرگترین ضعف های ماست  اما همه تلاشمان را می کنیم که این موضوع در بین مدیران اجرایی نهادینه شود.

نورالله مرادی در گفتگو با اطلاعات با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست گفت: تا قبل از سال ۱۹۶۰مقوله مسئولیت اجتماعی در جهان جایگاهی نداشت و آنچه که اهمیت داشت سود کارخانه دار، ذینفعان، صاحبان صنایع و سرمایه دارها بود و مردم دیده نمی شدند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، صنعتی در منطقه ای ایجاد می شد و صاحبان کارخانه و صنعت و سهامداران بهره مند می شدند و مردم بهره ای از آن نمی‌بردند و فقط آب و خاک و هوای آلوده قسمت آنها بود، اما از سال ۱۹۶۰به بعد مسئولیت اجتماعی به عنوان امری مهم جایگاه خود را باز کرد. مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست یعنی احقاق حق همه زیست‌مندانی که در این کره خاکی زندگی می‌کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی مقوله ای نوپاست و ما همه تلاشمان را می کنیم که در این حوزه ادبیات مناسب تولید کنیم، اظهار داشت: به طور مثال در حوزه ورزش، مربیان فوتبال به عنوان یک قشر و خود ورزش فوتبال مخاطبان زیادی دارند و با طیف وسیعی از جامعه در ارتباط هستند و تعداد زیادی تماشاگر هم دارند.

به یک مسابقه فوتبال دقت کنید که حدود ۱۰۰هزار تماشاگر دارد. در این مسابقه وسیله رفت و آمد، ترافیک، خوراک و بطری آب معدنی مطرح است. ما باید با توجه به همان بحث مسئولیت اجتماعی به مربیان فوتبال و برنامه ریزان آموزش دهیم که زیرساخت ها و حمل و نقل و سایر مسائل مرتبط را به گونه‌ای ترتیب دهند که به محیط زیست آسیب وارد نشود.

همه تلاش ما این است که دانش لازم در حوزه مسئولیت اجتماعی همراه با دانش محیط زیستی را به مربیان انتقال دهیم.

وی ادامه داد: جا انداختن موضوع فرهنگ و مساله اجتماعی، زمان‌بر است.  اگر امروز نهالی کاشتیم نباید بگوییم فردا به نتیجه می رسد و بهره‌برداری می‌شود. همه امید ما این است که نهال هایی که می کاریم در سال‌های آتی ثمر بدهد ،یعنی باشگاه به معنای واقعی فرهنگی- ورزشی باشد. صنایع ما به معنای واقعی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

مرادی در پاسخ به اینکه حوزه محیط زیست ما با مباحث و مشکلات جدی مانند بحث گرد و غبار و آلودگی آب و خاک و مسائل این چنینی مواجه است و این فرهنگسازی ها اکنون چقدر می تواند کمک کننده باشد؟ گفت: همه تلاشمان را به مصداق شعر «کوشش بیهوده به از خفتگی است»، انجام می دهیم.

در فرهنگسازی به همه اقشار و اصناف هم توجه داریم. به طور مثال به سراغ حلیم فروش ها رفتیم و به آنها گفتیم ظروف یک بار مصرف مورد استفاده شان حجم بالایی دارد و باید فرهنگسازی شود که هر کسی ظرف مناسب‌تری آورد، شما به او تخفیف بدهید. یا در مثالی دیگر، «آفرود»‌سواران مخرب محیط زیست هستند. گیاه و طبیعت را از بین می برند و به هیچ یک از اصول طبیعت گردی پایبند نیستند، ولی ما حتی با آنها هم مذاکره کردیم. دلیلش این است که می خواهیم آنها ضابطه مند شوند و در اختیار محیط زیست باشند. مثلا در زمان سرشماری ها به ما کمک کنند و در زمانی که برف و راهبندان است و امکان علوفه رسانی به حیات وحش وجود ندارد، کمک‌کننده باشند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط محیط زیست ما بسیار اضطراری است و باید بستری فراهم کنیم که حداقل ها و وضع موجود حفظ شود تا زمانی که زمینه بهسازی محیط زیست فراهم شود، گفت: همان طور که تغییرات اقلیمی در درازمدت رخ می دهد، تغییر فرهنگ و رویه های ضد محیط زیستی هم زمان‌بر است. همین که دانش محیط زیست بین ورزش جا باز می کند و اهالی ورزش در ادبیاتشان راجع به محیط زیست صحبت کنند، ارزشمند است چون این افراد جزو گروه های مرجع هستند. وقتی یک مسابقه فوتبال پخش می‌شود حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون مخاطب دارد. اگر این شخصیت ها درباره محیط زیست حرف بزنند فرهنگسازی صورت می گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرهنگ سازی کاری زود بازده نیست، تاکید کرد: افق ما این است که در زمان کوتاهی به شرایطی برسیم که مردم ما نه فقط کار ضد محیط زیستی انجام ندهند، بلکه به انجام اقداماتی در زمینه حفاظت محیط زیست هم راغب باشند. اگر این موضوع در سطح جامعه و در بین مردم جا بیفتد شاید بتوانیم این روند را زود بازده کنیم. در این بین نخبگان، رسانه ها، معلمان، اساتید و دانشجویان اهمیت دارند که به محیط زیست کمک کنند. ما حتی به روحانیت هم توجه داریم، به همین منظور کارگروه «فقه و محیط زیست» را  تشکیل دادیم که این قشر با توجه به مخاطبانی که دارند، بحث های محیط زیستی را مطرح کنند.

مرادی افزود: اعتقاد دارم کسی که شهردار می شود حتما باید دوره محیط زیستی گذرانده باشد. در جلسه ای که با شورای عالی استان ها داشتیم، مطرح کردیم که یکی از الزامات باید این باشد که شهردار دانش محیط زیستی داشته باشد. به این منظور، طرح های مختلفی را برنامه ریزی کرده ایم. آموزش قضات را در دستور کار قرار دادیم وآنها   را تشویق کرده ایم که احکام محیط زیستی بدهند. با آموزش و پرورش تفاهمنامه امضا کردیم برای اینکه درس محیط زیست درمتن آموزش قرارگیرد؛لذا  اکنون درسی به نام «شناخت محیط زیست» را در پایه یازدهم داریم البته این در حالی است که شخصیت دانش آموز در این سن شکل گرفته و باید از مهد کودک و دبستان و پیش دبستان این آموزش ها شروع شود.

معتقدیم باید در درس ریاضی، علوم، ادبیات و قرآن مثال ها محیط زیستی باشد. به کسی در گذشته حکیم یا شاعر می گفتند که دانش محیط زیست می دانست. «منوچهری دامغانی» بزرگترین شاعر محیط زیستی در دنیاست. وقتی اشعارش را می‌بینید متوجه می شوید که ۹۰۰سال قبل چقدر محیط زیست برای مردم اهمیت داشته است.

مرادی در پاسخ به اینکه اکنون مجلس در حال بررسی وتصویب برنامه هفتم توسعه است. چقدر در این برنامه دانش محیط زیست را می بینید؟ گفت: ما باید دانش محیط زیستی نمایندگان را افزایش دهیم چون فکر می کنم عمده دیدگاه برخی از این بزرگواران، توسعه است درحالی که رئیس جمهوری می‌گوید توسعه، فرع بر محیط زیست است؛یعنی  اول محیط زیست اهمیت دارد و بعد توسعه.

وی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم برای نمایندگان و مسئولان دستگاه اجرایی دوره برگزار و تولید محتوا کنیم. ما در حال پیگیری سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست هستیم. سیاست های ابلاغی موضوعی بوده که هشت سال زمین مانده است. با پیگیری این سیاست ها می‌توانیم تحولات جدی در حوزه محیط زیست ایجاد کنیم.

منبع: اطلاعات انلاین