سنگین‌ترین مالیات فوتبالی تاریخ ایران
سنگین‌ترین مالیات فوتبالی تاریخ ایران

مهدی تاج یک بار در مصاحبه‌ای ویدئویی اعتراف کرد جذب مارک ویلموتس بلژیکی کاملا اشتباه بوده، اما در همان مصاحبه وقتی با این سوال مواجه شد که آیا حاضر است غرامت این اشتباه را بدهد گفت: «مگر من این همه عایدی برای فدراسیون داشتم، خودم برداشتم که الان غرامت ویلموتس را از جیبم بدهم؟» ​​​​​​​البته […]

- سنگین‌ترین مالیات فوتبالی تاریخ ایران

مهدی تاج یک بار در مصاحبه‌ای ویدئویی اعتراف کرد جذب مارک ویلموتس بلژیکی کاملا اشتباه بوده، اما در همان مصاحبه وقتی با این سوال مواجه شد که آیا حاضر است غرامت این اشتباه را بدهد گفت: «مگر من این همه عایدی برای فدراسیون داشتم، خودم برداشتم که الان غرامت ویلموتس را از جیبم بدهم؟»

​​​​​​​البته که هنوز کسی متوجه عایدی تاج برای فوتبال نشده است، اما همه با اطمینان خاطر می‌گویند او حداقل در پست نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک قدم هم برای ایران بر نداشته است. مثلا تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران وقتی با وجود موفقیت‌های متعددش در آسیا و جام بین قاره‌ای از جام‌جهانی کنار گذاشته شد تا عمان جایگزینش شود، این اتفاق در کمیته‌ای رخ داد که تاج رئیس آن در آسیا بود! چرا راه دور می‌روید؟ به تازگی در پرونده جنجالی سپاهان و الاتحاد تاج علنا گفت دخالتی نمی‌کند تا لابی‌های عربستان کارساز شود و سنگین‌ترین رای را برای تیم اصفهانی بگیرد. بازی ۳ بر صفر شد، سپاهان از انجام سه بازی خانگی محروم شد و ۲۰۰ هزار دلار هم جریمه باید بپردازد! 

این‌ها تنها گوشه‌هایی از شاهکار فدراسیون منفعل فردی است که تلاش می‌کند در حرف آن را موفق نشان دهد، اما کیست که نداند یکی از پرونده‌های سنگین تاریخ فدراسیون به دست همین تاج رقم خورد و هنوز ترکش‌های آن آسیب می‌زند. 

به تازگی فاش شده اداره مالیات کل کشور به قرارداد تاریخی مارک ویلموتس مالیاتی ۱۸ میلیاردی بسته و به دلیل پرداخت نشدن آنتمام حساب‌های فدراسیون مسدود شده است. این سنگین‌ترین مالیات فوتبالی تاریخ ایران است و بعید به نظر می‌رسد کسی تا سال‌های سال بتواند این رکورد را بشکند. البته فدراسیون دراولین اقدام واکنشی به این خبر نشان داد که نه تائید بود، نه تکذیب. رئیس کمیته بین‌الملل این فدراسیون گفت: «هیچ گونه مشکل مالیاتی نداریم و حساب‌مان بسته نیست. بین فدراسیون فوتبال و وزارتخانه تعامل وجود دارد.» 

این جمله یعنی ممکن است مالیات ۱۸ میلیاردی بسته شده باشد، ولی فعلا حساب‌مان را نبسته‌اند و تعاملات لازم را داریم. فدراسیون فوتبال به واسطه پرونده ویلموتس تا همین امروز رقم‌های هنگفتی پرداخت کرده است. حدود ۳ میلیون یورو به حساب خود ویلموتس واریز شد، آن هم از پولی که قرار بود صرف پیشرفت فوتبال ایران شود. مهدی تاج در نامه‌ای به فیفا درخواست کرد تا مطالبات این مربی را از منبع درآمد کشور در فدراسیون جهانی پرداخت کند. تازه در کنار این، فدراسیون فوتبال میلیارد‌ها تومان به کاس و به چند وکیل پرداخت کرد تا بتواند رای ۶ میلیون یورویی را بشکند که نهایتا عدد شکسته شد و به ۳ میلیون رسید که آن هم بالا بود. منتقدان می‌گفتند عجیب است که تاج بابت این شکست خوشحال است و می‌گوید: «خدارا شکر رای شکسته شد و ما بردیم» چراکه او در زمان حضور در ایران هم ۲ میلیون یورو نقدی در ترکیه دریافت کرده بود! 

موضوعی که تاج ترجیح می‌دهد در این پرونده به آن نپردازد و سر وقتش برود، واگذاری قطعی ساختمان فدراسیون فوتبال به شرکت شستا بابت همان قرض ۲ میلیون یورویی است! شستا که حدودا دو سال قبل ادعا داشت بابت نوسانات دلار باید از فدراسیون ۶۰ میلیارد تومان بگیرد، ۱۴ میلیارد واریزی را قبول نکرد و از طریق دادگاه توانست برای ساختمان فدراسیون سند تک برگ به نام خود بگیرد! در حال حاضر ساختمان این فدراسیون به نام این شرکت دولتی است و گویا ماهانه رقمی از آن‌ها بابت اجاره دریافت می‌کند! تصور کنید اجاره یک ساختمان ۵ طبقه که هر طبقه‌اش ۳۰۰ متر است، ماهانه چقدر است؟!

فدراسیون بازنده

فدراسیون فوتبال تاج، بدون شک نتوانسته گام مثبتی در راه پیشرفت فوتبال بردارد. لیگ‌برتر قدم به قدم افول می‌کند. اشتباهات داوری به اوج خود رسیده و معمولا این اشتباهات روی نتایج بازی‌ها اثرگذار است. تیم‌های ملی هم شرایط خوبی ندارند. تیم‌ملی بزرگسالان ایران نمی‌تواند یک بازی درست و حسابی انجام دهد و مجبور است مقابل تیم‌های درجه دو و سه قرار گیرد. تیم امید ایران ناکام محض بود به طوری که هم نتوانست به المپیک برسد و هم در بازی‌های آسیایی مقابل تیم‌های درجه دو آسیا ناتوان از برد بود. غیر از تیم‌ملی نوجوانان که همراه حسین عبدی مجوز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد، سایر تیم‌های پایه ایران ناکام بوده‌اند. پول‌های بین‌المللی ایران همچنان بلوکه شده است و تاج فقط برای پرداخت طلب‌هایی، چون طلب ویلموتس به آن‌ها ناخنک می‌زند. در پرونده‌های بین‌المللی از جمله پرونده‌های مربوط به AFC هم اثری از لابی‌گری فدراسیون دیده نمی‌شود، کاری که رقبا با استفاده از نفوذ خود در کنفدراسیون انجام می‌دهند و به نتیجه هم می‌رسند.
منبع: جام جم

+