به‌تازگی ویدیویی از مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران، در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد او در یک برنامه تلویزیونی ماجرای مشکوک «گم شدن پرونده یک باغ سه هزار متری» را از «کارتابلش» تایید می‌کند. اکنون بررسی‌ها آشکار می‌کند که این باغ با دخالت و نفوذ برخی افراد و مجوز شهرداری تهران در […]

 به‌تازگی ویدیویی از مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران، در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد او در یک برنامه تلویزیونی ماجرای مشکوک «گم شدن پرونده یک باغ سه هزار متری» را از «کارتابلش» تایید می‌کند. اکنون بررسی‌ها آشکار می‌کند که این باغ با دخالت و نفوذ برخی افراد و مجوز شهرداری تهران در حال تبدیل شدن به یک برج است.

 گم شدن پرونده باغ سه هزار متری

مهدی عباسی اوایل آبان و پیش از حضور در تلویزیون، ماجرای گم شدن پرونده باغ سه هزار متری را در شورای شهر مطرح کرده بود.

گزارش این عضو شورای شهر نشان می‌دهد که صاحبان این باغ با رایزنی‌هایی که انجام دادند، توانستند پیش از بررسی این پرونده در شورای شهر از شهرداری مجوز ساخت‌وساز بگیرند و دلیل همراهی شهرداری تهران با آن‌ها نیز مشخص نیست.

به‌عبارت‌دیگر، نه تنها پرونده باغ سه‌ هزار متری از کارتابل عضو شورای شهر ربوده شد بلکه روند حذف این باغ از زمین تهران نیز آغاز شده است.

مالک صاحب‌نفوذ و قدرتمند

روزنامه اعتماد به نقل از «اظهارنظرهای رسمی» نوشت که «مالک صاحب‌نفوذ و قدرتمند باغ سه هزار متری در منطقه یک تهران می‌خواهد این باغ را به برج تبدیل کند و در روندی که خود اعضای شورا هم می‌گویند احتمال فسادآمیز بودنش زیاد است، در مسیر صدور پروانه ساخت قرار دارد و حتی برخی منابع می‌گویند پروانه آن حتی صادر هم شده است.»

مهدی عباسی در آن گفت‌وگوی تلویزیونی هم اذعان کرده بود که پس از پیگیری دلیل حذف پرونده باغ سه هزار متری از کارتابلش، سراغ آن را از شهرداری گرفت و هر جا که به سراغش رفت متوجه شد که وارد مرحله‌ای دیگر شده است.

روند اداری مشکوک و مسئله‌برانگیز

سرعتی که با توجه به روند طولانی مجوزهای شهرداری، برای این عضو شورا مشکوک و مسئله‌برانگیز است و این سوال را ایجاد می‌کند که مگر می‌شود روند کارهای اداری یک پرونده با چنین سرعتی مرحله‌به‌مرحله پیش برود؟

به گفته عباسی، پرونده باغ سه هزار متری، رای دادگاه را داشت اما در این رای اجازه تراکم صادر نشده بود. با این‌ حال، شهرداری برای این باغ هفت پروانه بر اساس پهنه ۱۲۲ با ۳۰۰ درصد تراکم صادر کرد و احتمالا پس از آن نیز در کمیسیون ماه پنج شهرداری، این باغ ۶۰۰ درصد تراکم می‌گیرد.

سرعت پیشروی پرونده باغ سه هزار متری با توجه به موارد مشابه سال‌های پیشین، از دخالت و زور فرد یا افرادی بانفوذ در آن حکایت دارد. حتی مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر، هم تلویحا این موضوع را تایید کرده بود.

خود مهدی عباسی هم در جلسه شورای شهر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در این قضیه رئیس سازمان فضای سبز شهرداری برکنار شد. چه زوری پشت این پرونده است؟»

عباسی همچنین گفت که رد پای پرونده باغ سه هزار متری در معاونت شهرسازی شهرداری تهران است. او ضمن اشاره به دوران فعالیتش در شهرداری قسم خورد که این پرونده سریع‌تر از روال معمول پروانه گرفته است.

بخشنامه ای که تیرخلاص به ۵۰۰ باغ تهران است

هرچند که این عضو شورای شهر، مالک باغ سه هزار متری را خطاب قرار داد و گفت که با پیگیری موضوع در دیوان عدالت اداری پروانه ساخت باغ را ابطال می‌کند اما تجربه‌ سال‌های پیشین و روند تخریب باغ‌های تهران نشان می‌دهد که افراد صاحب‌نفوذ در نهایت کار خود را پیش می‌برند.

برای مثال می‌توان اتفاق مشابه بوستان کوهپایه را یادآور شد که ۵۰ قطعه درخت در روندی که مهدی چمران، رئیس شورای شهر، آن را نتیجه «قدرت پول» دانست، با حکم قضایی و حضور نیروهای پلیس قطع شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد، روز هشتم آبان در گزارشی با عنوان «این بخشنامه تیرخلاص به ۵۰۰ باغ تهران است» از صدور بخشنامه‌ای جدید در شهرداری خبر داد که به اعتقاد کارشناسان شهری «تیر خلاص» به اندک باغ‌های باقی‌مانده تهران است.

به موجب این بخشنامه، «مالکان می‌توانند طبق ضوابط ۱۰ سال پیش در باغ‌های خود برج بسازند به شرطی که پول امروز را به شهرداری بدهند».

مصوبه برج‌باغ‌ها که حدود یک دهه پیش در زمان محمدباقر قالیباف، در شهرداری تهران تصویب شد، تخریب و نابودی بخش زیادی از باغ‌های تهران را در پی داشت، به‌طوری‌که ظرف چند سال، بیش از ۱۲۸ هکتار از باغ‌های تهران نابود شدند و فقط در مدت دو سال حدود ۳۰۰ باغ تهران پروانه ساخت‌وساز گرفتند.

عصرایران

+