به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های جهانی ایران در زمینه تولید کربن، گازهای گلخانه‌ای و گوگرد دی‌اکسید جز ۱۰ کشور اول جهان است (ششمین تولیدکننده کربن) این در حالی است که از نظر ترسیب کربن و اقداماتی که در این زمینه انجام داده نیز در رده ۴۳ قرار دارد. جهان صنعتی آسیب […]

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های جهانی ایران در زمینه تولید کربن، گازهای گلخانه‌ای و گوگرد دی‌اکسید جز ۱۰ کشور اول جهان است (ششمین تولیدکننده کربن) این در حالی است که از نظر ترسیب کربن و اقداماتی که در این زمینه انجام داده نیز در رده ۴۳ قرار دارد. جهان صنعتی آسیب بسیاری به محیط زیست وارد کرده و راه اندازی کارخانجات سبب شده تا سال به سال سطح آلودگی افزایش پیدا کند. در این راستا کشورها متعهد به کاشت درخت شده‌اند تا از حجم تولید کربن کاسته شود. در این راستا قرار است چین ۸۰ میلیارد، عربستان ۵۰ میلیارد، افغانستان یک میلیارد و… بکارند. ایران نیز تعهد شده در بازه زمانی ۴ سال یک میلیارد اصله نهال بکارد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور متولی این امر بوده و عباسعلی نوبخت، رئیس این سازمان در چهل و هشتمین جلسه کاشت مردمی یک میلیارد درخت عنوان کرد که تولید نهال از سال قبل آغاز شده و طرح ۱۶ آذر کلید می‌خورد. اما مرحله تولید فقط ۲۰ درصد کار بوده ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد فعالیت مربوط به داشت و نگهداری از این نهال‌ها و درختان است. در بخش تجهیزات مثل ابزار آبیاری کمبودهایی وجود دارد. طی مذاکراتی که با مدیر ستاد بحران کشور انجام شد با وزیر کشور مکاتباتی داشته باشیم تا در قالب طرح بحران کشور اعتباراتی از سوی وزارتخانه تخصیص داده شود.

بر اساس تفاهم و توافق انجام شده در سال نخست طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی تولید شود؛ البته تمام نهال‌ها برای سال نخست آماده نمی‌شود و برخی نهال‌ها بر اساس پرورش آنها در سال دوم و بعضی در سال سوم آماده می‌شود که تعداد آنها از کل نهال‌ها زیاد نیست.

احیای زمین بدون تعارف

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین از آماده سازی برنامه جهادی برای احیا سرزمین عرصه‌های طبیعی خبر داد و گفت، برنامه جهادی احیای سرزمین در جنگل، آبخیزداری، مرتع، بیابان و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در شهریور ۱۴۰۲ آماده شد. در راستای تثبیت و یکپارچه سازی زمین، برش‌های استانی مشخص و در کتابچه آماده شده و جدول اعتبار مورد نیاز در قالب ۵ ساله محاسبه شده است. احداث پایگاه مدیریت آتش، تکمیل آنها به تفکیک استانی آمده یا اینکه کجا دکل دیدبانی با دوربین نیاز است تمام جزئیات در طرح ۵ ساله برنامه جهادی احیای سرزمین آمده است. در همین برنامه برای ۹۰ میلیون هکتار آبخیزداری در قالب برنامه ۱۰ ساله فعالیت‌ها در حال انجام است.

نوبخت با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه زمین و زمین خواری در سازمان منابع طبیعی تاکید کرد که تمام مدیران استانی لیست پرونده‌هایی که باید خلع ید می‌شد اما نشده را تا آخر هفته برای یگان حفاظت سازمان ارسال کنند. در این راستا با هیچ سازمان و فرد خاصی تعارف نداریم چون ما حافظ انفال هستیم.

برنامه‌های حاشیه‌ای کاشت یک میلیارد درخت

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره کاشت درخت گفت که هر جا نهال کاری و جنگل کاری انجام شود با شناسنامه خواهد بود. همچنین ۴۰۰ تفاهم نامه در سطح ملی و استانی با نهادهای مختلف انجام شده که باید در راستای پویش بذرکاری و نهال کاری جریان سازی شود.

ایجاد بوستان خانواده از دیگر برنامه‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت است که برای نگهداری این نهال‌ها باید بوستان‌ها دارای متولی باشند.

خبری از خوش حسابی نیست

در گزارش‌هایی مهر علت عدم استقبال از کاشت دانه‌های روغنی پیگیری کرد. پاسخ کارشناسان به این پرسش برداشت کمتر این دانه‌ها نسبت به برخی محصولات مانند گندم بود، شرایط آب و هوایی هم در کشت این دانه‌ها تأثیر دارد. دلیل دیگر فراهم نبود زیرساخت‌ها در حوزه مکانیزاسیون است.

در ادامه کشاورزان در پاسخ به این عدم استقبال به عدم حمایت دولت به لحاظ مالی و غیر مالی اشاره کردند. آنها گفتند، کشاورزان دانه روغنی از جمله کلزا نمی‌کارند؛ چون دولت در پرداخت پول محصولات بدقولی کرده و حمایت‌های واقعی از بهره برداران انجام نمی‌شود.

برخی هم اشاره کردند بخشی از بذرهای مورد نیاز را دولت تأمین می‌کند و فردی عنوان کرده «سال گذشته من و عده‌ای از کشاورزان محله کلزا کاشتیم ولی به دلیل خراب بودن بذر کلزا ما سبز نشد و هیچکس متقبل خسارت ما نشد از این رو امسال مجبور شدیم گندم کاشتیم».

۳۰ درصد تأمین بذر از سوی دولت

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران درباره تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی سالانه برای کشت گندم ۳۰ درصد بذر مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که بهره برداران باید تا ۳ سال از این بذر استفاده کنند.

هر سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بذر گندم معادل یک سوم نیاز کشاورزان تحت عنوان بذر گواهی شده از سوی وزارتخانه آماده و توزیع می‌شود.

بذرها طبقه بندی می‌شوند؛ پرورش ۱، ۲، ۳، مادری و گواهی شده. هر یک مراحل مختلف دارد و تا آماده شدن بذر چند سال زمان نیاز است. به عنوان مثال تولید هر رقم بذر گندم ۱۳ سال به طول می‌انجامد.

بازار کالای اساسی

رصد بازار کالاهای اساسی نشان داد؛ با کاهش دما قیمت گوشت مرغ، تخم مرغ و کله و پاچه تا حدودی افزایشی شده است. در حال حاضر گوشت مرغ با افزایش حدود ۵ درصدی نسبت به هفته گذشته از هر کیلو ۷۸ هزار تومان به ۸۳.۸۰۰ تومان رسید و نرخ هر شانه تخم مرغ بین ۸۹ تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان در نوسان است. کله و پاچه هم در دو هفته اخیر با افزایش قیمت، به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

منبع: مـهر