پیش بینی بورس هفته پایانی آبان ۱۴۰۲
پیش بینی بورس هفته پایانی آبان ۱۴۰۲

اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار سرمایه هفته جاری را با روندی افزایشی آغاز کرد و شاخص کل دوباره به سطح ۲ میلیون واحد برگشت. به گفته فعالان بازار این رویش به دنبال آن رخ داد که نگرانی‌ها از تشدید جنگ غزه کاهش یافت، سیگنالی که از سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان در روز جمعه دریافت شده […]

- پیش بینی بورس هفته پایانی آبان ۱۴۰۲

اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار سرمایه هفته جاری را با روندی افزایشی آغاز کرد و شاخص کل دوباره به سطح ۲ میلیون واحد برگشت. به گفته فعالان بازار این رویش به دنبال آن رخ داد که نگرانی‌ها از تشدید جنگ غزه کاهش یافت، سیگنالی که از سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان در روز جمعه دریافت شده بود. حالا با گذشت یک هفته سراسر سبز، به نظر می‌رسد بازار دوباره در دست‌انداز بی‌اعتمادی حقیقی‌ها افتاده است، روندی که از ابتدای سال به رغم داشتن پتانسیل بالا اغاز شده و جلوی رشد پایدار بورس را گرفته است. رشد کم‌جان شاخص کل در پایان هفته گواهی بر این موضوع است.

«احمد اشتیاقی» کارشناس بازار سرمایه نیز درباره روند بازار چهارشنبه می‌گوید: «معاملات امروز نشان داد که رشد بازار متوقف شده است، به آن دلیل که به نظر می‌رسد که حجم نقدینگی به اندازه‌ای که بتواند مقابل عرضه حقوقی‌ها قرار بگیرد نداریم. همچین فضای امروز بازار نشان داد که فروشنده در این قیمت‌ها هنوز وجود دارد و روند بازار برای اینکه بتواند صعود تدریجی‌اش را ادامه دهد، یک مقداری با موانع کمبود نقدینگی و هم بحث مرتبط با عرضه حقوقی‌ها مواجه است. ما در معاملات روز چهارشنبه دیدیم که اکثر عرضه کننده‌ها حقوقی بودند».

شاخص کل با رشد حداقلی سه هزار و ۲۲۷ واحد که معادل ۰.۱۶ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۵۶ هزار واحدی ایستاد. این افزایش در شاخص هم وزن نیز تاثیرگذار بود و به سطح ۶۹۸ هزار و ۷۶۸ واحدی رسید. همچنین حجم معاملات ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد چهار هزار و ۶۹ میلیارد تومان بوده است.

بازار سرمایه در تله تصمیمات خلق‌الساعه

به باور احمد اشتیاقی بحث اعتماد اصولا به سیاست‌های دولت برمی‌گردد. او در این باره توضیح می‌دهد: «اگر دولت اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کند و بتواند متغیر‌های کلان اقتصادی را به یک نوع ثباتی برساند و تصمیمات خلق الساعه نگیرد تا ما از این بابت دچار نوسان شدیدی نشویم، با توجه به اینکه بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی از سطوح قیمت ارزنده‌ای برخوردار است، به نظرم این اعتماد به مرور برخواهد گشت».

تصمیماتی که به گفته وی لازمه آن برچیده شدن قیمت گذاری دستوری از بازار ایران و جلوگیری از تصمیمات یک شبه است. بر این اساس اگر بحث‌هایی در ارتباط با حامل‌های انرژی وجود دارد که می‌تواند روی صنایع اثر بگذارد، بهتر است که در یک برنامه پنج ساله اعلام شود و در این مدت هم تغییر نکند.

سیاست‌های دولت در بازار ارز نیز مورد دیگری بود که اشتیاقی با اشاره به آن می‌افزاید: «در حقیقت در مورد نرخ ارز هم ما چنین سیاستی داریم. مهم است که به یک نوعی نرخ ارز را به شرایط کلان و متغیر‌های ناشی از تورم وابسته بکنند. به این صورت که بازار بداند ارز می‌تواند طی پنج سال آتی چنین روندی به خود بگیرد. اینطور نباشد که ما علی رغم تورم بالای سی درصدی شاهد سرکوب نرخ ارز باشیم. این اگر توسط دولت به همین شکل به بازار اعلام شود، می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذار را برگرداند و ما هم به تدریج شاهد ورود پول به بازار سرمایه باشیم».

لزوم جذب اعتماد حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها؟

اما وقتی صحبت از جلب اعتماد به میان می‌آید منظور کدام گروه از سهامداران است؟ این کارشناس بازار سرمایه درباره آن می‌گوید: «اصولا بازار ما حقیقی محور شده، چون حقوقی‌های ما در هفت ماه ابتدای سال به آن شکل در نقش خریدار ظاهر نشده اند. اگر هم ورود کردند، خیلی فعال نبودند و بیشتر بحث‌های حمایتی از بازار سرمایه دارند. ولی بازار سرمایه و حجم معاملات ما روزانه ۸۰ درصد برای بخش حقیقی است. از همین رو وقتی صحبت از جلب اعتماد است، منظور بیشتر اشخاص حقیقی است؛ و به تبع آن بخش‌های حقوقی که مدیرانشان از اشخاص حقیقی تشکیل شده اند؛ بنابراین اگر بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم، که اعتماد به بازار برگردد به نظر من سطح ارزندگی سهام طوری است که ما انتظار ورود وجه نقد و یا عدم خروج آن از بازار سرمایه داشته باشیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد بورس در مقایسه با بازار‌های موازی شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری دارد».

کیش‌اینوکس فرصتی برای جذب سهامداران

نمایشگاه کیش اینوکس از رویداد‌های مرتبط با بورس است که در هفته جاری برگزار شده و تا هجدهم آبان ادامه دارد. نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی که گفته می‌شود هدف آن معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور است. اشتیاقی با بیان این که اخباری که از این نشست‌ها مخابره می‌شود، می‌تواند دیدگاه سرمایه گذاری را مستحکم‌تر کند، بر بعد آموزشی آن نیز تاکید دارد.

به گفته او نمایشگاهی که در کیش برگزار شده بحث‌های مربوط به میزگرد‌های آموزشی‌اش برای بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده باشد. این نوع نمایشگاه‌ها می‌تواند برای آموزش عموم سهامداران نیز مفید واقع شود. همچنین با توجه به این که اساتید بازار سرمایه، اقتصاد ایران و یا حوزه صنعت ما حضور پیدا کردند، این نمایشگاه توانسته یک شمایی از اقتصاد ایران و شرایط بورس ارائه کند.

اشتیاقی در ادامه این رویداد را بر بازار موثر دانسته و می‌گوید: «این نمایشگاه با توجه به اخباری که مخابره می‌شود، بر بازار تاثیرگذار است و می‌تواند دیدگاه سرمایه‌گذاران را مستحکم‌تر بکند و تردید سهامداران را از بین ببرد و دست کم ماندگاری آنان را دوام بدهد، چرا که اکثر مخاطبین نیز سهامداران حال حاضر هستند و به ندرت سهامداران جدیدی در این نوع نمایشگا‌ها می‌توانند جذب شوند».

پیش بینی بورس تا پایان آبان ماه

به گفته وی، سرمایه بازار در حال حاضر ارزشمند است و در نقاط ارزش ذاتیش مورد معامله قرار می‌گیرد. شاخص از نظر بنیادی می‌تواند فعلا با فضایی که داریم دو میلیون را از دست ندهد، یعنی کف محکمی برای بازار در شاخص دو میلیون ایجاد شده است و باید منتظر باشیم و ببینیم در روز‌های آتی چه اخباری از درگیری در غزه منتشر می‌شود. یا اخباری مثل افزایش نرخ ارز نیمایی دوم به بالای ۴۰ هزار تومان چه تاثیری می‌گذارد. این‌ها می‌تواند عواملی باشد که رشد بازار را ادامه‌دار کند. به نوعی می‌توان امیدوار بود که بازار روند افزایش تدریجی را ادامه دهد، در غیر این صورت بازار در همین کانال ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۱۰۰ تا آخر آبان ماه می‌تواند در نوسان باشد.

منبع: اطلاعات انلاین