خسارت‌ها و تلفات رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی
خسارت‌ها و تلفات رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی

رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر که ۳۵ روز از آن می‌گذرد متحمل تلفات و خسارت‌های عظیمی شده، اما آن را مخفی می‌کند.

 

 گزارش پیش‌رو به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شمار تلفات انسانی رژیم صهیونیستی و همچنین خسارت‌های اقتصادی-اجتماعی واردشده به این رژیم بعد از طوفان‌الاقصی پرداخته است.

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون در دست است شمار کسانی که در عملیات طوفان‌الاقصی کشته شدند ۱۴۰۵ نفر است که ۳۱۵ نفر از آن‌ها سرباز بوده‌اند. ۱۰ نفر از کشته‌شده‌ها مأمور شاباک و ۵۸ نفر دیگر افسر پلیس هستند. حدود ۷۰ نفر از کسانی که کشته یا مفقود شدند از میان شهروندان عرب-اسرائیلی هستند که بسیاری از آن‌ها بادیه‌نشین نقب هستند.

همچنین طبق آمار‌هایی که تعداد اسرای اسرائیلی در دست حماس ۲۳۹ نفر هستند که ۴ نفر از آن‌ها آزاد شده‌اند. خبرگزاری فارس همچنین به آمار‌های تفکیکی درباره محل کشته شدن این افراد دست پیدا کرده است که در زیر آمده است:

 آمار کشته شدگان روز اول (۷ اکتبر)

بیش از ۲۷۰ نفر در فستیوال موسیقی
بیش از ۱۱۷ نفر در کیبوتز بئری
بیش از ۱۰۰ نفر در کفار ازا
بیش از ۱۰۰ غیر نظامی در نهال اوز
بیش از ۳۵ تن در ساحل زیکیم
بیش از ۲۵ نفر در نیر اوز
بیش از ۱۴ تن در کیسوفیم
بیش از ۱۳ نفر در حولیت
۹ نفر در یک ایستگاه اتوبوس در سدیروت
۴ نفر در کوسیفه
۴۰۰ نفر در اشکلون (زخمی و کشته)
۲۸۰ نفر در بئر شوا (زخمی و کشته)

​ کشته‌شدگان و اسرا به تفکیک ملیت

افرادی که در عملیات طوفان‌الاقصی کشته یا به اسارت گرفته شده‌اند از ملیت‌های مختلفی هستند که در زیر آن‌ها را به تفکیک آورده‌ایم.

 

۳۲ آمریکایی کشته و ۱۳ تن مفقود
۳۳ تایلندی کشته، ۱۷ تن اسیر و ۱۴ نفر مفقود
۳۵ فرانسوی کشته و ۹ تن مفقود
۱۹ روسی کشته، ۲ نفر اسیر و ۷ تن مفقود
۱۹ اوکراینی کشته و ۸ مفقود
۱۰ کشته از نپال، ۱۷ اسیر و ۱ مفقود
۹ کشته آرژانتینی و ۲۰ مفقود
۹ تن از پرتغال کشته و ۳ مفقود
۷ کشته از اتیوپی
۶ کانادایی کشته و ۲ مفقود
۶ بریتانیایی کشته و ۱۰ مفقود
۵ کشته از رومانی، ۱ اسیر و ۲ مفقود
۴ اتریشی کشته و ۱ مفقود
۴ کشته و ۱ اسیر از شیلی
۴ کشته و ۲ مفقود از چین
۴ کشته و ۲ مفقود از فیلیپین
۳ کشته و ۱ مفقود از بلاروس
۳ کشته از برزیل، لبنان و ترکیه
۲ کشته از کلمبیا، آفریقای جنوبی و سوریه
۲ کشته و ۲ مفقود از پاراگوئه
۲ کشته و ۵ مفود از پرو
۱ کشته از استرالیا، آذربایجان، استونی، هندوراس، ایرلند، قزاقستان، لیتوانی، سوئیس و کامبوج
۱ کشته و ۵ اسیر از آلمان
۱ کشته و ۲ مفقود از ایتالیا
۱ کشته و ۱ اسیر از اسپانیا
۱ کشته، ۲ اسیر و ۲ مفقود از سریلانکا
۱ اسیر از دانمارک و صربستان
۲ اسیر از مکزیک
۲ مفقود از تانزانیا

خسارت‌ها در بخش اقتصادی و اجتماعی

علاوه بر این، عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی پس از آن باعث خسارت‌های فراوانی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و آن‌طور که روزنامه فایننشال‌تایمز چندی پیش گزارش داد باعث شد اقتصاد این رژیم وارد یک بحران عمیق شود. در این بخش به بررسی این خسارت‌ها خواهیم پرداخت.

تخمین‌های خود اسرائیلی‌ها برای رشد اقتصادی در سال آینده از ۲.۷ درصد به ۰.۶ درصد کاهش یافته است؛ اما آژانس بین‌الملللی رتبه‌بندی اعتبری «استاندارد اند پورز» هم پیش‌بینی رشد اقتصادی اسرائیل در سال ۲۰۲۳ از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۰.۵ درصد در سال آینده میلادی تنزل داد.

مسئله دیگر افت قیمت «شکل»، واحد پول رژیم صهیونیستی بود که در روز اول با افت قیمت مواجه شد و بانک مرکزی رژیم را وادار کرد ۳۰ میلیارد دلار برای تقویت آن به بازار تزریق کند.

تا ۲۴ اکتبر (دوم آبان) اعلام شد که طرحی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار برای پوشش هزینه‌های جنگ ارائه شده، ولی این مقدار افزایش خواهد یافت.

برخی برآورد‌ها حاکی است یک روز جنگ برای رژیم صهیونیستی، دست‌کم بالغ بر ۶۲.۵ میلیون دلار هزینه دارد و این به معنی آن است که رژیم تا امروز که ۳۵ روز از جنگ می‌گذرد بیش از ۲۱۸۰ میلیارد دلار هزینه کرده و هنوز هم چشم‌اندازی برای پایان جنگ وجود ندارد.

در هفته اول جنگ شاخص سهام رژیم صهیونیستی ۸ درصد افت کرد. ۴۲ شرکت هواپیمایی سفر‌های خود به فلسطین اشغالی را تعلیق کردند و رژیم با کمبود شدید کالا‌های مصرفی مواجه شد. بسته شدن بندر عسقلان و شرکت‌های وابسته و توقف تولید نفت از میدان گازی تامار از جمله دیگر ضربات اقتصادی برای رژیم اسرائیل بود.

بعد از این حملات، اسرائیل با کمبود شدید نیروی کار به علت خروج کارگران تایلندی و اهل شرق آسیا و اخراج کارگران فلسطینی اهل کرانه باختری مواجه شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است ۱۲۰۰ هشدار آسیب به دارایی‌ها توسط اداره مالیات رژیم صهیونیستی دریافت شده است و گفته می‌شود هزینه بازسازی ۳۰ شهرک اطراف نوار غزه، ۲ و نیم میلیارد دلار خواهد بود.

ارزیابی‌های شرکت سرمایه‌گذاری، میتاو نشان می‌دهد چنانچه جنگ ۶۰ روز طول به طول بکشد هزینه مستقیم آن، ۶.۲۵ میلیارد دلار خواهد بود این تنها شامل افراد ذخیره و سلاح است. ممکن است این هزینه به ۷۰ میلیارد شیکل (۱۸ میلیارد دلار) برسد که معادل ۳ و نیم درصد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی خواهد بود. خسارت‌ها، ۴ محور عمده دارد: هزینه مستقیم جنگ پرداخت، غرامت‌ها، کمک به خانواده‌ها و مراکز تجاری و فقدان درآمد‌های دولتی به دلیل آسیب به فعالیت‌های تجاری.

برآورد می‌شود در پایان سال ۲۰۲۳، کسری بودجه اسرائیل به ۳ یا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این مقدار قبل از جنگ به طور متوسط ۱.۵ درصد بود.

همچنین جنگ باعث کاهش درآمد‌های مالیاتی و کاهش تولید ناخالص داخلی به اندازه ۷.۷۵ میلیارد دلار خواهد بود و رژیم صهیونیستی به دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی، ناچار خواهد شد مبلغی در حدود ۱۲،۵ میلیارد دلار (البته تا پایان سال ۲۰۲۳)، از صندوق‌های مالی اسرائیلی و جهانی، برداشت کند.

۴.۲۵ میلیارد دلار، مبلغ پرداخت غرامت به خانواده‌های آسیب دیده خواهد بود. [بنا به گزارش، الجزیره، هزینه خسارت‌های وارد شده به دارایی‌ها، حدود ۵ میلیارد شیکل یعنی ۱.۴ میلیارد دلار است که از صندوق مالیات املاک پرداخت می‌شود. هم اکنون دارایی این صندوق ۴.۵ میلیارد دلار است.]🔹به گزارش «گاد لیئور» در روزنامه یدیعوت احرونوت، بودجه سال ۲۰۲۳ به صورت اساسی تغییر خواهد کرد به گونه‌ای که وزارت دارایی، تقاضای ۱۲۸.۵ میلیارد دلار خواهد نمود. این امر با کاهش کسری بودجه به ۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ همراه خواهد بود که ۴ برابر کسری سال ۲۰۲۳ است. بر این اساس، کسری بودجه در سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار بالغ خواهد شد و منبع تامین آن نیز وام‌های داخلی و خارجی از طریق صدور سند‌های اعتباری خواهد بود.

 آسیب به ساختمان‌ها، پایگاه‌ها و تجهیزات

به گزارش زیرنویس، جنگ علاوه بر این باعث آسیب به ساختمان‌ها، پایگاه‌ها و تجهیزات رژیم صهیونیستی شده است. در بخش زیر، برخی از موارد مهم اصابت راکت به ساختمان‌ها در فلسطین اشغالی به صورت خلاصه آورده شده‌اند. شایان ذکر است که تجمیع این آمار‌ها فعلاً تا تاریخ ۸ آبان انجام شده و آمار‌های مربوط به ۱۱ روز گذشته هنوز به آن اضافه نشده‌اند.

برخورد مستقیم موشک به ساختمانی در تل آویو/ ۱۸ مهر
اصابت موشک به ساختمانی در جنوب تل آویو/ ۲۵ مهر
اصابت موشک به یک ساختمان و یک خودرو در نتیووت/ ۲ آبان
اصابت موشک به یک ساختمان در ریشون لتسیون/ ۳ آبان
بمباران ساختمانی در تل آویو و زخمی شدن ۳ اسرائیلی/ ۵ آبان
اصابت‌های مستقیم به ساختمان‌هایی در «ریشون لتسیون»، «بئر» یاکوف» و «رحووت» / ۵ آبان
ضربه مستقیم به ساختمانی در شهرک کریات شمونا/ ۷ آبان
حمله مستقیم به ساختمانی در بئرشبا/ ۷ آبان
اصابت موشک القسام به ساختمان و کارخانه‌ای در عسقلان/ ۸ آبان
اصابت موشک به ساختمانی در نتیووت/ ۸ آبان
واژگونی یک تانک و کشته شدن یک افسر و زخمی شدن یک سرباز/ ۸ آبان
آسیب به دارایی‌های ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه اویویم و مگیو/ ۵ آبان
اصابت یک موشک ضد تانک به یک تانک در منطقه اویویم/ ۳ آبان
اصابت موشک ضد تانک به یک تانک و یک خودروی مهندسی در منطقه کیسوف/ ۳۰ مهر
اصابت موشک ضد زره به منطقه برم و زخمی شدن حداقل ۳ سرباز/ ۳۰ مهر
شلیک با سلاح‌های سبک به پایگاه دیده‌بانی در مرز لبنان/ ۲۸ مهر
حمله موشکی به پایگاه زیکیم

منبع: فارس

+