به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه نوزدهم آبان ماه با میانگین ۱۶۰ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای […]

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه نوزدهم آبان ماه با میانگین ۱۶۰ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۱۵۳، خیابان احمدآباد با ۱۷۶، میدان انقلاب با ۱۹۱، پارک زمزم و ولدان با ۱۵۴، خیابان پروین و رهنان با ۱۵۶، دانشگاه صنعتی، خیابان‌های فیض و میرزا طاهر با ۱۵۷، زینبیه با ۱۷۶، خیابان فرشادی با ۱۵۲، خیابان فیض با ۱۵۷ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در کردآباد با ۲۰۲ AQI بنفش و بسیار ناسالم است.

امروز شاخص هوا در سپاهان شهر با ۱۲۷ و بولوار کاوه با ۱۳۰ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در سجزی با ۹۹ و شاهین شهر و مبارکه با ۸۱ AQI در وضعیت قابل قبول و قهجاورستان با ۲۲۶ AQI بنفش و بسیار ناسالم ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، زرین‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است که به سبب تشدید سکون جوی از امروز جمعه تا روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه احتمال بالارفتن شاخص هوا در حد بسیار ناسالم در مناطق مرکزی از جمله کلانشهر اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر، لنجان و کاشان و نواحی صنعتی اصفهان وجود دارد.

هواشناسی اصفهان به تمامی شهروندان توصیه کرده است که طی پنج روز آینده از تردد غیر ضرور در سطح شهر و فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز بپرهیزند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مـهر