یک تیم فوتبال از بیست و چند بازیکن تشکیل می‌شود. هر مربی در هر پست چند بازیکن را به خدمت می‌گیرد و در طول یک فصل – که بیشتر ماه‌های سال را در بر می‌گیرد – یا حتی در یک تورنمنت از بازیکنان مختلفی استفاده می‌کند. اینجا فقط بحث سیستم یا تاکتیک نیست که بسته […]

- ضربه‌ای که استقلال از چین خورد!/ جدیدترین قربانی آبی‌پوش کیست؟

یک تیم فوتبال از بیست و چند بازیکن تشکیل می‌شود. هر مربی در هر پست چند بازیکن را به خدمت می‌گیرد و در طول یک فصل – که بیشتر ماه‌های سال را در بر می‌گیرد – یا حتی در یک تورنمنت از بازیکنان مختلفی استفاده می‌کند.

اینجا فقط بحث سیستم یا تاکتیک نیست که بسته به شرایط زمانی و موقعیت تیم مقابل هر حریفی مربیان با یک ترکیب و یک روش مجزا بازی می‌کنند. اینجا بحث گذر زمان است و مصدومیت یا محرومیت یا هر شرایطی که بازیکن را از فرم ایده‌آل دور نگه دارد. وقتی شما با انسان سر و کار دارید، نمی توانید با فرمول ریاضی کاری را به سرانجام برسانید. انسان تابع شرایط و احساسات است و روز خوب و بد دارد، حتی قهرمانان بزرگ هم در طول سال و یا یک تورنمنت تحت تاثیر شرایط زندگی شخصی از آمادگی دور می‌شوند. اصلاً به همین دلیل است که تیم‌ها ۲۵ بازیکن یا بیشتر به خدمت می‌گیرند و اگر قرار بود همیشه با ۱۱ نفر بازی کنید که دیگر نیازی به این همه آدم نبود. درست به همین دلیل تعداد مربیان یک تیم هم زیاد است و خلاصه اینکه این اصول در همه دنیا پذیرفته و کسی مخالفتی با آن ندارد.

حالا چطور می‌شود که در فوتبال ما همین مسئله ساده تبدیل به یک معضل بزرگ می ‌شود؟ وقتی یک بازیکن چند بازی متوالی بازی نکند بازار شایعه داغ و هر کس هرچه به ذهنش برسد می‌گوید. از اختلاف با سایر بازیکنان تا دعوا با مربی و از واکنش نسبت به ندادن پول تا اختلافات در زندگی شخصی! بازیکن به شکل طبیعی ممکن است مصدوم یا ناآماده باشد، یا اصلاً بازیکن در همان کیفیت قبلی است اما رقیبش شرایط بهتری دارد و مربی به شکل طبیعی به  رقیب او بازی می‌دهد. این سوای نام حریفان و شرایط مسابقه است که مربیان را وادار می‌کند تغییراتی در انتخاب خود بدهند.

حالا به مسئله ارسلان مطهری نگاه کنید؛ بازیکنی که مثل سایر اعضای تیم ملی امید در بازگشت از فاجعه هانگژو به شکل کاملاً طبیعی روحیه و آمادگی خود را از دست داد. ضعف نتایج و تدارک تیم امید در بازی‌های آسیایی همه بازیکنان را خراب کرد می‌بینید که هیچ کدام دیگر از بازیکنان آن تیم هنوز به شرایط قبل از سفر برنگشتند. ارسلان مطهری هم یکی مثل بقیه! او در حال ریکاوری است تا دوباره به شرایط روحی و جسمی ایده آل برگردد. درست در همین هفته‌ها آرمان رمضانی عالی کار کرده و هر بازی گل می‌زند. خب شما جای نکونام، چطور باید قید بازیکن آماده‌ را زده و به مطهری بازی دهید؟

اصلاً مگر فقط مطهری است؟ استقلال بیست و چند بازیکن دارد و در هر مسابقه تنها ۱۱ نفر در ترکیب و ۵ نفر تعویض می‌شوند. شرایط هر بازی با بازی قبل و بعد متفاوت است و تنها یک لیگ، ماراتونی ۱۰ ماهه است که جواد نکونام باید با استراحت دادن به بازیکنان مختلف آنها را برای طول فصل آماده نگه دارد. حالا سایر بازیها و تورنمنت ها هیچ!

حال از این زاویه نگاه کنید به شایعاتی که می‌شنوید و ببینید که چقدر با دنیای واقعی فاصله دارند…

منبع: خبـر ورزشی