اردوگاه شتیلا؛ از خاطرات حزن انگیز تا مقاومتی استوار
اردوگاه شتیلا؛ از خاطرات حزن انگیز تا مقاومتی استوار

این روز‌ها با گذشت بیش از یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین، که صهیونیست‌ها را دچار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه‌ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است. در این روز‌ها بار دیگر شاهد هستیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین به ویژه اهالی غزه از […]

- اردوگاه شتیلا؛ از خاطرات حزن انگیز تا مقاومتی استوار

این روز‌ها با گذشت بیش از یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین، که صهیونیست‌ها را دچار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه‌ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است.

در این روز‌ها بار دیگر شاهد هستیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین به ویژه اهالی غزه از سوی جنایتکاران جنگی صهیونیست شدت گرفته است.

کشتار دسته جمعی غیرنظامیانی متشکل از آوارگان فلسطینی که هر اندازه هم ادامه داشته باشد، شکست امنیتی، اطلاعاتی و نظامی صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی را جبران نخواهد کرد.

اردوگاهی در جنوب بیروت

اردوگاه شتیلا در سال ۱۹۴۹ از سوی آنروا (آژانس وابسته به سازمان ملل متحد برای خدمت رسانی به آوارگان فلسطینی) در جنوب بیروت و یکی از مناطق محروم آن ساخته شد.

بیشتر ساکنان این اردوگاه در آن زمان از فلسطینیانی بودند که در سال ۱۹۴۸ (اشغال فلسطین) از سوی رژیم صهیونیستی از مناطق شمالی فلسطین هم مرز با لبنان، نظیر عمقا، مجد الکروم و الیاجور آوار شده بودند.

مساحت این اردوگاه از یک کیلومتر مربع فراتر نمی‌رود و در مجموع پذیرای بیش از ۱۲ هزار آواره فلسطینی که آن را به یکی پرتراکم‌ترین اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در لبنان تبدیل کرده است. در این اردوگاه در مجموع دو مدرسه و یک مرکز بیمارستانی وجود دارد.

خاطره حزن انگیز قتل عام

نام این اردوگاه با خاطره‌ای بسیار تلخ و حزن انگیز در روز شانزدهم سپتامبر سال ۱۹۸۲ گره خورده است. در آن زمان در جریان یورش ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه شتیلا و اردوگاه صبرا در نزدیکی آن دستکم ۷۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند، این در حالی است که برخی منابع شمار شهدای این قتل عام را تا ۳۵۰۰ نفر نیز اعلام کرده اند.

در آن زمان نظامیان صهیونیست تحت فرماندهی آریل شارون قرار داشتند که از سوی نیرو‌های خود فروخته کتائب (فالانژها) در لبنان به فرماندهی ایلی حبیقه نیز مورد حمایت قرار داشتند.

از آن زمان تاکنون قتل عام صبرا و شتیلا به عنوان یکی از خاطرات تلخ ملت فلسطین در تاریخ باقی مانده است، که یادآوری آن دل‌های آنان را به درد می‌آورد.

روحیه عالی اهالی اردوگاه

در ورودم به این اردوگاه با چهره‌های پرامید مردان، زنان و کودکان فلسطینی روبرو می‌شوم. گویی همه آن‌ها از عملیات طوفان الاقصی امیدی تازه برای بازگشت به فلسطین و آنچه خودشان حق العوده (حق بازگشت) می‌خوانند، گرفته اند.

جدای از جهت گیری‌های سیاسی که موضوع فلسطین را از مسیر اصلی حرکتی خود دور می‌سازد و از سوی رژیم صهیونیستی و کشور‌های غربی و بعضاً عربی در راستای تشدید اختلافات میان فلسطینیان دنبال می‌شود، ساکنان اردوگاه شتیلا بر این عقیده بودند که جنگ کنونی علیه غزه، نه علیه جنبش حماس بلکه علیه همه ملت فلسطین و کل مساله فلسطین است.

جوانان پویا و مقاومتی

در گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر درباره مساله فلسطین و تحولات غزه و کرانه باختری کار کرده ام، همواره از عبارت جوانان مقاومت فلسطین استفاده می‌کردم. در ورود به اردوگاه شتیلا یکی از همین جوانان پرشور و اشتیاق به نام «محمد» جهت راهنمایی، همراهی ام می‌کند. اما روحیه بالای وی از ابتدا تا انتهای حضورم در اردوگاه شتیلا مرا شگفت زده می‌سازد.

از طولانی شدن مسیر که همه آن را باید پیاده طی کنیم، لحظه‌ای خسته نشده و خم به ابرو نمی‌آورد. از او می‌خواهم کمی استراحت کنیم که به من می‌گوید: «استراحت لازم نیست بیا شاید بتوانیم برای مردم غزه و رساندن صدای آن‌ها به ایرانیان و جهانیان گامی مؤثر برداریم!»

شرایط عادی نیست!

بر روی دیوار‌های اردوگاه اعلامیه‌هایی از سوی گروه‌های فلسطینی نصب شده که طی آن از مردم خواسته شده که در روز پنج شنبه نهم نوامبر در تجمعی مقر اتحادیه اروپا در بیروت حضور پیدا کرده تا صدای اعتراض خود را در قبال ادامه نسل کشی آشکار مردم غزه به گوش جهانیان به ویژه آمریکا و اروپا برسانند.

در خط پایانی بیانیه نیز از سکوت و همراهی برخی حکام عرب با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد شده است و تجاوزات کنونی علیه غزه با عنوان «حمله جدید استعمارگران به منطقه خاورمیانه» توصیف شده است.

یاد و نام حاج قاسم اینجا هم موج می‌زند

درون اردوگاه شتیلا به گفتگو با فلسطینیان به ویژه رهبران گروه‌های فلسطینی مشغول می‌شوم. «ابومجدی» از اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به من می‌گوید که محور مقاومت از تهران تا قدس شریف زنده است و هرگز شکست نخواهد خورد.

وی با یادآوری مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید می‌کند: حاج قاسم هرگز کار بیهوده‌ای انجام نداد و مقاومت امروز ملت فلسطین در غزه مرهون خدمات اوست.

حالا نوبت فلسطین است

«کاظم حسن» دبیرکل گروه‌های عضو سازمان آزادیبخش فلسطین که خاطراتی بسیار دیرین و قدیمی از دهه‌های گذشته در ذهن خود دارد، به من می‌گوید: آن زمان که مبارزان فلسطینی به مبارزان ایرانی برای رویارویی با رژیم شاه آموزش نظامی می‌دادند را قطعاً شاید پدرت هم به یاد نداشته باشد!

وی در ادامه تاکید می‌کند که امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در آن زمان شعار امروز ایران و فردا فلسطین را مطرح ساخت و ما هنوز در انتظار تحقق این آرزو با کمک همه آزادگان جهان و انقلاب اسلامی ایران هستیم.

منبع: مهر

+