امنیت اطلاعات شخصی خود را با این ۵ حرکت ساده تضمین کنید
امنیت اطلاعات شخصی خود را با این ۵ حرکت ساده تضمین کنید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با رعایت چند گام ساده می‌توانیم خود را از تیررس حمله هکرها و نشت اطلاعات شخصی ایمن کنیم. گام نخست انتخاب گذرواژه مطمئن و استفاده از مدیر گذرواژه است. مدیر گذرواژه یک اپلیکیشن نرم‌افزاری است که به کاربر کمک می‌کند گذرواژه‌های خود را سازماندهی و ذخیره کند. بسیاری از تلفن‌های […]

- امنیت اطلاعات شخصی خود را با این ۵ حرکت ساده تضمین کنید

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با رعایت چند گام ساده می‌توانیم خود را از تیررس حمله هکرها و نشت اطلاعات شخصی ایمن کنیم.

گام نخست انتخاب گذرواژه مطمئن و استفاده از مدیر گذرواژه است.

مدیر گذرواژه یک اپلیکیشن نرم‌افزاری است که به کاربر کمک می‌کند گذرواژه‌های خود را سازماندهی و ذخیره کند.

بسیاری از تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و مرورگرهای وب خودشان دارای برنامه مدیر گذرواژه هستند.

اگر چه گذرواژه‌های ساده‌تر آسان‌تر در ذهن ما می‌مانند اما حدس زدن و هک کردن آن‌ها نیز راحت‌تر است. گذرواژه‌های ترکیبی و پیچیده متشکل از حروف و اعداد محفوظ‌تر هستند.

به‌علاوه، نباید از یک گذرواژه برای ورود به چند حساب کاربری استفاده کرد چون درصورتی‌که گذرواژه هک شود، تمامی حساب‌های کاربری در معرض دست‌درازی قرار می‌گیرند.

گام دیگر استفاده از احراز هویت چند عاملی است. حتی اگر گذرواژه ما آسیب‌پذیر شده باشد، می‌توانیم با فعال کردن احراز هویت چندعاملی که یک لایه امنیتی بیشتر محسوب می‌شود از گذرواژه خود محافظت کنیم. در این صورت برای log inکردن اطلاعات بیشتری مورد نیاز خواهد بود؛ ازجمله کد امنیتی که به تلفن یا ایمیل ما ارسال می‌شود.

اقدام دیگر تشخیص و گزارش فیشینگ است. فیشینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کلاهبردارهای اینترنتی به کاربرها ایمیل و پیام متنی یا صوتی می‌فرستند یا با آن‌ها تماس می‌گیرند تا فریبشان بدهند و اطلاعات شخصی آن‌ها مانند گذرواژه یا شماره کارت اعتباری را بگیرند.

ازجمله نشانه‌های فیشینگ این است که فرد سوءاستفاده‌جو لحنی تهدیدآمیز یا حالت اضطراری دارد یا درخواست اطلاعات حساس می‌کند. مشاهده آدرس ایمیل مشکوک، دریافت اطلاعاتی که تقاضایی برایشان نکرده‌ایم و خطاهای املایی و گرامری موارد دیگر هستند.

به‌طور معمول در ایمیل‌ها گزینه‌ای برای گزارش دادن junkو فیشینگ وجود دارد. به‌علاوه، می‌توانیم ایمیل‌های فیشینگ‌کننده را به کارکنان امنیتی محل کار یا ارسال کننده‌های بلاک بفرستیم.

راهکار دیگر به‌روزرسانی کردن نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مورد استفاده است؛ چون سازندگان اپلیکیشن‌ها مدام آن‌هارا اِشکال‌زدایی و تقویت می‌کنند و امنیت آن‌هارا بالا می‌برند.

بالأخره اقدام پنجم این است که آگاه باشیم اطلاعاتمان، به‌ویژه داده‌های مالی و حساس را در کجا به اشتراک می‌گذاریم. هرچه اطلاعات ما کمتر در صفحه‌ها و وب ‌سایت‌های مؤسسات و شرکت‌ها درج شود، احتمال هک شدن آن‌ها کمتر می‌شود. اگر لازم است اطلاعات شخصی را به ارگان یا مؤسسه‌ای بدهیم، باید ابتدا از اعتبار آن مطمئن شویم.

منبع: اطلاعات انلاین