به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ نشست ارزیابی و شناسایی ساختمان پایدار در شهر اصفهان با حضور احمدرضا طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، شهرداری اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد. […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ نشست ارزیابی و شناسایی ساختمان پایدار در شهر اصفهان با حضور احمدرضا طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، شهرداری اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد.

احمدرضا طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در این نشست اظهار کرد: همه مشکلات زیست محیطی و انرژی در ساختمان سبز و پایدار حل می‌شود، می‌توان گفت در ساختمان پایدار مصرف انرژی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، تولید دی اکسید کربن ۲۳ تا ۳۹ درصد، مصرف آب تا ۴۰ درصد و تولید پسماند تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و همه این‌ها دلایل لزوم حرکت به سمت ساختمان پایدار است.

ساختمان پایدار در مسیر توسعه پایدار

طاهری اصلوی در خصوص نقش ساخت ساختمان پایدار در توسعه پایدار تصریح کرد: از لحاظ زیست محیطی یک ساختمان پایدار کیفیت هوا و آب ساختمان را بهبود می‌بخشد، همچنین از لحاظ اجتماعی یک ساختمان پایدار آلودگی صوتی کمتری دارد که ساختمان پایدار را از یک ساختمان عادی متمایز می‌کند. از لحاظ اقتصادی ساختمان پایدار کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری، ایجاد مشاغل سبز و افزایش جاذبه‌های بازاریابی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به نقش سیاسی مثبت ساختمان پایدار خاطر نشان کرد: اولین تأثیر سیاسی ساختمان پایدار کاهش وابستگی به منابع خارجی است، زیرا ما تا چند ماه دیگر با مشکل گاز روبه‌رو خواهیم شد که با ساخت ساختمان پایدار این وابستگی به منابع خارجی کمتر خواهد شد، زیرا مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین رقابت ملی با این طرح افزایش خواهد یافت.

نشست خبری 2طاهری اصل تأمین دسترسی برای افراد معلول، پیروی از تقسیم کار عادلانه، حمایت از خاک‌ها، حفاظت از ساختمان‌های تاریخی و تأمین مسکن ارزان قیمت را اهداف اجتماعی ساختمان پایدار دانست و افزود: ساختمان سبز حرکت جدیدی نیست و سالیان طولانی است که در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه مورد بررسی است. هدف اصلی این ساختمان‌ها آشتی انسان با خاک و زمین است که بتوان از این طریق روحیه اجتماعی بهتری ایجاد کرد.

بخش عمده‌ای از آلودگی شهری ناشی از ساختمان‌ها است

همچنین وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: از زمانی که یک انرژی تولید می‌شود و از راه‌های تبدیل انرژی صورت می‌گیرد یک بازده دارد که بررسی آن به عهده گروه‌های تحقیقاتی است، اما باید راه‌هایی که بتوانیم این بازدهی را افزایش دهیم و کمترین هدررفت انرژی را داشته باشیم، مورد بررسی قرار دهیم. موضوعی که ما در شهرسازی با آن روبه‌رو هستیم مصرف انرژی در ساختمان‌ها است، زیرا ۴۰ درصد انرژی شهری را ساختمان‌ها مصرف می‌کنند که بخش عمده‌ای از آلودگی شهری را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها چندین سال است که مطرح شده است و در این حوزه قوانین و مقرراتی در این حوزه تصویب و ابلاغ شده، اما به این‌امید که انرژی همواره وجود دارد در ساخت و ساز مورد توجه قرار نگرفته و با یک بحران در شهر روبه‌رو هستیم که به عنوان بحران اتلاف انرژی در ساختمان شناخته می‌شود.

مهدویانمعاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ معاونت شهرسازی و معماری اصفهان طی مطالعاتی ضوابط ساختمان پایدار را با همکاری دانشگاه هنر تدوین کرد که بتواند تمامی مقررات را در شهرسازی شهر اصفهان به صورت دستورالعمل اجرایی اعمال کند که بخش استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها به صورت الزام سال گذشته به تصویب رسید.

مهدویان تصریح کرد: در آخرین لایحه در خصوص ساختمان سازگار و پایدار که به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید، شرایط ساختمان پایدار به استناد موارد قانونی تصویب شد و بر اساس آن نظام ارزیابی ساختمان‌ها تدوین شد که ساختمان‌ها را در این حوزه به چهار رده تقسیم می‌کند، رده اول آن ساختمان‌های پایدار، سازگار و دوست‌دار محیط زیست هستند که برای هر دسته از این ساختمان‌ها بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال برای ساختمان رده یک ۵۰ درصد هزینه‌های پروانه ساخت از سمت شهرداری تخفیف خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: طی جلساتی که با سازمان نظام مهندسی داشتیم قرار بر این شد که این دستورالعمل هرچه زودتر اجرایی شود و ساختمان‌های موجود نیز مورد بررسی قرار بگیرد و ساختمان‌های برتر مورد تقدیر قرار بگیرد و ساختمان‌های جدید نیز شرایط دستورالعمل را مدنظر قرار دهند. این بررسی با همکاری دبیرخانه‌ای با حضور نمایندگانی از خدمات شهری شهرداری اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود.

شاهد اجرایی شدن دستورالعمل ساختمان پایدار نیستیم

محمد کاریهمچنین بهروز محمد کاری مدیر بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست اظهار کرد: در بحث ساختمان سبز فرهنگ‌سازی تأثیر بسیار بهتر و بیشتری نسبت به تصویب قوانین و اعمال جریمه دارد. در این بخش سازمان‌های دولتی پیشتاز هستند و اخیراً طرح پایلوتی در مشهد اجرا شده است که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است. همچنین در تهران چندین پروژه انبوه‌سازی ساختمان سبز اجرا شده که نتایج خوبی داشته است.

همچنین محمد بهاروند رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: پایداری که ما به دنبال آن هستیم یک پایداری سه‌گانه است که به دنبال یک توازن می‌گردد و تلاش می‌کند بین بخش‌های محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی توازن برقرار کند. در کشور ما ضوابطی وجود دارد که لازم است به روز شود، همچنین در اجرا این ضوابط اعمال نمی‌شود و در ساختمان‌ها شاهد اجرایی شدن آن نیستیم و ساختمان‌های مقررات ساختمان پایدار را رعایت می‌کنند.

وی افزود: دانشگاه بنا بر رسالتی که دارد در این حوزه گام‌هایی برداشته است، در حال حاضر نگاه دانشگاه به مباحث مهارتی است. شاید در نسل‌های اول و دوم دانشگاه مباحث با تمرکز بر آموزش و پژوهش پیش رفته، اما در حال حاضر نگاه دانشگاه به افزایش مهارت دانشجو است، به همین دلیل ما نگاه‌مان را از مباحث نظری تغییر دادیم و به سمت مباحث مهارتی پیش می‌رویم و شهرسازی و ساختمان‌سازی پایدار نیز در همین حوزه تعریف می‌شود.

نشست خبری 3نائب رئیس انجمن صنفی معماران اصفهان ادامه داد: همایشی ۱۵ و ۱۶ آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار می‌شود که‌امیدواریم با آن بتوانیم گامی مؤثر همراه با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برداریم. ‌امیدواریم شاهد این باشیم که در سال‌های آتی حداقل تعداد روز‌های تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس به دلیل آلودگی هوا را کاهش دهیم و از روند صعودی فعلی خارج شویم و به یک روند نزولی برسیم.

وی خاطر نشان کرد: تغییرات اقلیمی که بسیار سریع در حال اتفاق افتادن است، به سختی می‌توانیم مسیر برگشت آن را طی کنیم، شاهد طی ۱۰ سال اتفاقاتی می‌افتد که برای بازگرداندن آن تأثیر باید دو برابر وقت و انرژی صرف کنیم.

بهمن راعی/ اصفهان

منبع خبر: رکنـا