در هر دو نیمه، حواشی کم و بیش میان بازیکنان تراکتور و برخی سکوها ادامه داشت و ملتهب بودن جو طرفداران، باعث شد که این بازی با چند صحنه جنجال برانگیز، به اتمام برسد. در نیمه اول، اوضاع حاکی از آن بود که برخی از هواداران استقلال، شروع به فحاشی کردند و چنین اقدام زشتی، […]

- کلوب| تماشاگرنماهایی که از بی‌فرهنگی دست نمی‌کشند!

در هر دو نیمه، حواشی کم و بیش میان بازیکنان تراکتور و برخی سکوها ادامه داشت و ملتهب بودن جو طرفداران، باعث شد که این بازی با چند صحنه جنجال برانگیز، به اتمام برسد.

در نیمه اول، اوضاع حاکی از آن بود که برخی از هواداران استقلال، شروع به فحاشی کردند و چنین اقدام زشتی، با نشان دادن علامت سکوت از سوی کاپیتان تی‌تی‌ها یعنی شجاع خلیل زاده نسبت به آن هواداران استقلال همراه شد. هیچ کس هم متوجه نشد چرا آن هواداران، چنین کار قبیحی را انجام دادند؛ هرچند که برای تماشاچیان فوتبال در ایران، این مسائل و معضلات، یک موضوع عادی به شمار می‌رود و جای هیچ گونه تعجب نیست. (در واقع، اگر بدون فحاشی و حواشی تمام شود، جای حیرت دارد!)

نیمه دوم، جنجال‌ها به اوج خود رسید و در صحنه ای، برخی از تماشاگران استقلال، با پرتاب بطری‌های آب، از آلوارو خیمینز برای زدن ضربه کرنر، استقبال کردند که منجر به خلق تصویری بد در این بازی مهم شد.

نکته قابل توجه و تامل این ماجرا، در اینجاست که استقلال در آن مقطع از بازی، با دو گل از حریف تبریزی خود پیش بود و دلیلی نداشت که هواداران مذکور آبی‌های پایتخت، یک حرکت ناپسند در این دیدار، از خود در ذهن‌ها به یادگار بگذارند! 

پس از آن، آن تماشاچی‌ها، بازیکنان وسط زمین را رها کرده و با لیزر، به سراغ سرمربی تراکتور، پاکو خمس رفتند.

در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی، خمس به درستی به این مسئله اشاره کرد که چنین اتفاقات و بساطی، باید هرچه زودتر از ورزشگاه‌ها، برچیده شود.

متأسفانه در ایران، همچنان حواشی‌هایی به این سبک و سیاق وجود دارد و گاهی مثل این دیدارهای حساس، جولان می‌دهد. از اثرات برخی لیدرهای تماشاگر نما و حاشیه ساز هم نباید غافل شد و شاید ریشه بی فرهنگی‌ها، با الگوبرداری و تقلید از این افراد صورت می‌گیرد! 

علاوه بر ارتقای زیر ساخت‌ها و توسعه امکانات، باید نگاهی به دغدغه‌های فرهنگی و محیط سالم و ایمن داشت؛ چرا که فوتبال، بر تمامی روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور، دخیل است و این موارد، از خواص فرامتنی فوتبال محسوب می‌شوند.

مسئولان هرچه زودتر در این قضیه دست به کار شوند، نتیجه بهتری رقم خواهد خورد و در دراز مدت، کمتر به فرهنگ سکونشینی در استادیوم، صدمه و آسیب وارد می‌شود.

برای دستیابی و رسیدن به یک فرهنگ والا در فوتبال، همگان باید موضوعات فرهنگی را فرا بگیرند! متاسفانه برخی سکوهای استادیوم‌های فوتبال، جایی است که فقدان فرهنگ، به وضوح خودنمایی می‌کند!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی