هنرمندانِ صنایع دستی از نخبگان جامعه هستند
هنرمندانِ صنایع دستی از نخبگان جامعه هستند

 شهردار اصفهان با بیان اینکه صنایع دستیِ ما در طول زمان همواره پاسخ نیاز زمان را داده‌اند، گفت: حق صنایع دستی ادا نشده و کار جدی برای آن نکرده‌ایم،‌ درصورتی‌که اگر حمایت می‌شد این صنعت توان و گسترش بسیاری می‌یافت.

 

علی قاسم‌زاده، در ویژه‌برنامه روز جهانی صنایع دستی که عصر امروز شنبه (۲۰ خردادماه) در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، گفت: چند سال پیش در تأسیس و تدوین نظام‌نامه بنیاد نخبگان، تعریفی از نخبه مطرح شد که بر اساس آن، نخبه کسی است که قدرت خلق اثر داشته باشد. بر اساس این تعریف، هنرمندان صنایع دستی از نخبگان جامعه هستند و باید در تعریف نخبگان، آن ها را هم در نظر بگیریم.

۵ درصد جمعیت اصفهان به صنایع دستی اشتغال دارند

او به آخرین آمار اشتغال به صنایع دستی در اصفهان اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ هزار نفر معادل ۵ درصد جمعیت اصفهان به صنایع‌دستی اشتغال دارند و این در شرایطی است که حق صنایع دستی ادا نشده و کار جدی برای آن نکرده‌ایم،‌ یعنی اگر حمایت می‌شد این صنعت توان و گسترش بسیاری می‌یافت.

شهردار اصفهان با اشاره به از ماندگاری صنایع دستی بیان کرد: اولین دلیل این ماندگاری توجه به اقتضائات زمان بوده است، صنایع دستیِ ما در طول زمان همواره پاسخ نیاز زمان را داده‌اند. تاب‌آوری و مقاومت در شرایط و مشکلات مختلف و فرهنگ‌پذیری و گشاده‌رویی نیز از دیگر دلایل ماندگاری این صنعت بوده است.

او اضافه کرد: فیروزه‌کوبی متعلق به اصفهان نبود و از خراسان به اصفهان آمده‌، اما اینجا به اوج رسیده و بالنده شده و این ویژگی اصفهان است، تشکیل زنجیرۀ نسلی یکی دیگر از دلایل ماندگاری هنرهای سنتی است که پیر و جوان کنار هم در حال خلق اثر هستند و اساتید خساستی در آموزش فن و هنر خود به جوانان و شاگردان ندارند.

به گزارش زیرنویس،قاسم‌زاده خلاقیت و نوآوریِ پیوسته در فرم و ظاهر و رنگ و سبک را دیگر عامل ماندگاری هنرهای سنتی و صنایع‌دستی دانست و گفت: برای رشد و گسترش و توسعه این هنرها لازم است به این عوامل توجه کنیم که به‌صورت طبیعی در این هنرها وجود داشته است.

منبع:ایسنا