چرا این شرکت‌های مشهور پول خود را از بورس بیرون کشیدند؟
چرا این شرکت‌های مشهور پول خود را از بورس بیرون کشیدند؟

انرژی پرس نوشت: دومین روز معاملاتی بورس در هفته جاری نیز همچون روز گذشته با ساز مخالف شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به پایان رسید. طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بار دیگر با افت ۸۴۸ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد مواجه شد و در سطح دو میلیون ۵۳ هزار واحدی قرار گرفت اما شاخص […]

- چرا این شرکت‌های مشهور پول خود را از بورس بیرون کشیدند؟

انرژی پرس نوشت: دومین روز معاملاتی بورس در هفته جاری نیز همچون روز گذشته با ساز مخالف شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به پایان رسید. طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بار دیگر با افت ۸۴۸ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد مواجه شد و در سطح دو میلیون ۵۳ هزار واحدی قرار گرفت اما شاخص هم‌وزن به لطف رشد نمادهای کوچک و متوسط بازار، رشد ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرد.

این در حالیست که بخش عمده نمادهای سه گروه پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی، امروز هم به روند نزولی خود ادامه دادند و سبب ادامه افت شاخص‌های این صنایع شدند.

دیگر نکته مهم اما تکراری بازار امروز نیز ارزش معاملات خرد پایین بود. طوری که امروز تنها هفت میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران رد و بدل شد و به این ترتیب ارزش معاملات خرد رقم سه هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان را ثبت کرد.

در این شرایط، بسیاری از کارشناسان بورسی معتقدند که روند ارزش معاملات، از مهم‌ترین مواردی است که سهامداران باید برای تصمیم‌گیری‌های خود در نظر بگیرند؛ چرا که تا زمانی که ارزش معاملات به سطوح قابل قبولی نرسد، ثبات و صعود بازار دور از انتظار است.

پتروشیمی‌ها در مدار نزولی

بازار امروز در حالی به پایان رسید که همچنان بخش عمده نمادهای پتروشیمی بورس، به روند نزولی خود ادامه دادند. طوری که فقط ۶ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۳ نماد پتروشیمی نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به سه نماد پتروشیمی کازرون (کازرو)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بود که این نمادها به ترتیب ۰.۷۳ درصد، ۰.۵۲ درصد و ۰.۳۱ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۲۵ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۰.۹۷ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۷۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را رقم زدند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهام شرکت پتروشیمی بوعلی بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پتروشیمی بازار امروز را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که حقیقی‌های نماد بوعلی بیش از چهار میلیارد تومان پول از معاملات این نماد بیرون کشیدند.

شپنا باز هم بیشترین خروج پول حقیقی را رقم زد

وضعیت بورس امروز در گروه فرآورده‌های نفتی نیز چنگی به دل نمی‌زد و تنها چهار نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت)، نفت پاسارگاد (شپاس)، نفت سپاهان (شسپا) و پالایش نفت شیراز (شراز) با رشد به ترتیب، ۰.۵۸ درصد، ۰.۵ درصد، ۰.۱۱ درصد و ۰.۰۷ درصدی سبزپوش شدند.

خروج پول حقیقی از نمادهای پرچمدار پالایشی در بازار امروز نیز ادامه یافت و سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۳ میلیارد تومان، باز هم بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داد. حقیقی‌های پالایش نفت تهران نیز با خارج کردن ۳.۶ میلیارد تومان پول، شتران را در رده دوم این رتبه‌بندی قرار دادند و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با خروج پول ۱.۶ میلیارد تومانی در رده بعد قرار گرفت.

منبع: اطلاعات انلاین