خبرمهم شبانه درباره پرداخت ۲ میلیون ۴۰۰هزار تومانی سود سهام عدالت برای این افراد
خبرمهم شبانه درباره پرداخت ۲ میلیون ۴۰۰هزار تومانی سود سهام عدالت برای این افراد

در حالی به اواخر سال نزدیک می شویم که ۵۰ میلیون نفر منتظر دریافت سود سهام عدالت خود هستند. پیش از این رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود که سود سهام عدالت امسال نیز همانند سال گذشته دو مرحله ای پرداخت خواهد شد و زمان واریز این سود همانند سال گذشته در فصل پایانی سال […]

در حالی به اواخر سال نزدیک می شویم که ۵۰ میلیون نفر منتظر دریافت سود سهام عدالت خود هستند. پیش از این رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود که سود سهام عدالت امسال نیز همانند سال گذشته دو مرحله ای پرداخت خواهد شد و زمان واریز این سود همانند سال گذشته در فصل پایانی سال ۱۴۰۲ است.

نگاهی به زمان پرداخت سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد سود مرحله نخست این سهام در روزهای پایانی آذرماه و سود مرحله دوم در اسفندماه واریز شد. بنابراین امسال نیز سهامداران عدالت باید در این دو ماه منتظر دریافت سود خود باشند.

اگر چشم خود را روی جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران عدالت ببندیم، یکی از سوالات بقیه مردم این است که آیا مشمول این سهام هستند و اگر هستند چگونه می توانند از این موضوع اطلاع یابند؟

چگونه مطمئن شویم سهام عدالت داریم؟

سامانه‌ای طراحی شده که سهام‌داران از طریق آن متوجه خواهند شد که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته یا کلا جزو بازماندگان هستند که هنوز برای آنها تصمیمی گرفته نشده است. مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.irاولین گامی است که سهامداران عدالت باید آن را طی کنند.

پس از ورود و وارد کردن کد ملی و کد امنیتی، اگر مشمول سهام عدالت نباشید یک صفحه نمایش داده می‌شود که درون یک باکس قرمز نوشته شده:«مراجعه کننده گرامی شماره ملی وارد شده در فهرست سهامداران ثبت نام شده سهام عدالت موجود نمی‌باشد، باتشکر لطفا از سامانه خارج شوید.» اما اگر مشمول سهام عدالت باشید به مرحله بعد منتقل خواهید شد. در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود ازجمله نام و نام ‌خانوادگی، نام پدر، سال تولد و شماره شناسنامه را از بین گزینه‌های نمایش داده شده انتخاب و روی ادامه کلیک کنید.

سهام عدالت

وقتی هویت شما تایید شد، باید گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام و مشاهده برگه سهام عدالت را انتخاب کنید. در مرحله آخر و در برگه سهام؛ ارزش اسمی سهام، وضعیت واریز سود، تعداد، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا امروز را مشاهده می ‌کنید. پس از استعلام سهام عدالت و مطمئن شدن از دارایی سهام عدالت، دو گزینه برای انتخاب دارید. اگر می‌خواهید خودتان به صورت مستقیم روی سهامتان کنترل داشته باشید، گزینه آزادسازی را انتخاب کنید، وگرنه روی گزینه کنترل غیر مستقیم کلیک کنید.

به دنبال سود خود نباشید

اگر سهام عدالت نداشته باشید که دیگر نیاز نیست دنبال سودتان باشید ولی اگر تازه متوجه شده ‌اید که سهام عدالت دارید اصلا نگران نباشید، چون سودتان نسوخته زیرا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده اگر فردی در دو سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام نکرده و سودی به حسابش واریز نشده، به محض ثبت نام و دریافت کد تایید سجامی، سود سهام عدالت به صورت یکجا به حسابش واریز خواهد شد. سود سال ۹۵ سهام عدالت که به ازای هر سهم یک میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان بود در سال ۹۶ به حساب مشمولان این سهام واریز شد.زیرنویس

سهامداران امسال چقدر سود می ‌گیرند؟

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس در مورد اینکه سود سهام عدالت کی واریز می شود، گفته: سهامداران عدالت تا پایان آذرماه سود سهامشان را دریافت می ‌کنند. این در حالی است که سال گذشته نیز سود سهام عدالت در مرحله نخست در همین زمان واریز شده بود؛ سال گذشته سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰دردو مرحله واریز شد، ۳۰ آذرماه و ۲۵ اسفندماه.

در مرحله اول سهامدارانی که سهام ۴۵۲ هزار تومانی داشتند، ۵۱۰ هزار تومان سود گرفتند. به حساب کسانی که سهام ۴۹۲ هزار تومانی داشتند ۵۵۵ هزار تومان واریز شد و کسانی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشتند مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود گرفتند. بعضی از افراد هم سهام یک میلیون تومانی دارند که به حساب آنها در مرحله اول مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز شد.

در مرحله دوم مبلغ سود کمی بیشتر بود. کسانی که سهام ۴۵۲ هزار تومانی داشتند، ۶۱۳ هزار تومان و سهامدارانی که مبلغ سهامشان ۴۹۲ هزار تومان بود، سود ۶۶۷ هزار تومانی دریافت کردند. به حساب کسانی که سهام ۵۳۲ هزار تومانی داشتند نیز مبلغ ۷۲۱ هزار تومان سود واریز شد.

همچنین افرادی که سهام یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود گرفتند. مبلغ نهایی سود سهام عدالت هنوز قطعی نشده، چندی پیش وزیر اقتصاد و دارایی درباره چگونگی و زمان واریز سود سهام عدالت گفته بود، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده.

اگر همزمان سودها پرداخت شود عدد آن بیشتر می‌ شود. اما اگر مثل سال گذشته سود برخی شرکت‌ها را با تاخیر واریز کنند پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد شد. با این اوصاف مبلغ آن هم مشخص نیست.

عشقی: سود سهام عدالت دومرحله ای واریز می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه زمان پرداخت سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ چه زمانی خواهد بود؟ گفت: با توجه به اینکه شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت به صورت تدریجی سودشان را پرداخت می کنند و همچنین زمان برگزاری همه شرکت ها در یک زمان واحد نبوده که بخواهند هم زمان سودها را واریز کنند، اختلاف چند ماهه ای بین برخی شرکت ها برای پرداخت سود وجود دارد.

مجید عشقی با اشاره به اینکه به این دلایل ناچاریم سود سهام عدالت ۱۴۰۲ را مثل سال گذشته دو مرحله ای پرداخت کنیم، گفت: زمان واریز سود سهام عدالت احتمالا همان تاریخ های سال گذشته خواهد بود.