اکنون ما در این مطلب در کنارتان هستیم تا تمام نکات مربوط به DeFi و CeFi را بگوییم و درباره آن‌ها صحبت کنیم. دیفای چیست؟ برای اینکه تفاوت این دو را بدانید، ابتدا باید هر یک از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح دهیم. دیفای (Decentralized Finance) است به‌عنوان فایننس غیرمتمرکز شناخته می‌شود. با استفاده از این سرویس، امکان دریافت خدمات مالی غیرمتمرکز […]

 

اکنون ما در این مطلب در کنارتان هستیم تا تمام نکات مربوط به DeFi و CeFi را بگوییم و درباره آن‌ها صحبت کنیم.

دیفای چیست؟

برای اینکه تفاوت این دو را بدانید، ابتدا باید هر یک از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح دهیم. دیفای (Decentralized Finance) است به‌عنوان فایننس غیرمتمرکز شناخته می‌شود. با استفاده از این سرویس، امکان دریافت خدمات مالی غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین وجود دارد. درواقع دیفای تمام تلاش خود را می‌کند تا واسطه‌های سنتی مثل بانک‌ها را از بین ببرد. دیفای با تمرکز بر قرارداد‌های هوشمند به‌عنوان مجموعه‌ای از دی‌اَپ‌ها نیز به‌شمار می‌آید که اغلب پروژه‌هایش در زنجیره هوشمند بایننس و بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی ‌شده‌اند.

مزیت های دیفای چیست؟

در ادامه مهمترین مزیت‌های دیفای را توضیح می‌دهیم:

دسترسی تمام دنیا به خدمات مالی

متأسفانه دسترسی به امور مالی برای تمام مردم دنیا به‌طور یکسان امکان‌پذیر نیست؛ هرچند در کشور‌های پیشرفته مردم به‌راحتی می‌توانند به این امور دسترسی داشته باشند، اما در نقطه مقابل، مردم برخی کشورها از این خدمات محروم هستند. خوشبختانه این سرویس با ایجاد دسترسی یکسان این مشکل را برای تمام مردم دنیا از بین برده است. درواقع مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید، به‌هرحال با دیفای به سیستم امور مالی دسترسی خواهید داشت.

پایین آوردن هزینه تراکنش انتقال ها

وقتی می‌خواهید به‌واسطه سیستم‌های سنتی مثل بانک‌ها مبلغی را به کشوری دیگر انتقال دهید، باید هزینه‌های زیادی به‌عنوان هزینه تراکنش بپردازید؛ این هزینه‌ها گاهی به‌قدری زیاد هستند که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند عطایش را به لقایش ببخشند و به‌دنبال راهکاری دیگر باشند. Decentralized Finance واسطه‌ها را از بین می‌برد و دراین‌صورت دیگر نیازی نیست که هیچ هزینه‌ای بابت انجام تراکنش‌ها پرداخت کنید. بنابراین هر فردی در هر قشر جامعه که باشید، امکان انتقال وجه بدون پرداخت کارمزد برایتان به‌وجود خواهد آمد.

افزایش امنیت

یکی ازویژگی‌های خیلی خوب DeFi افزایش امنیت است؛ چون هیچ نهادی روی دارایی‌های کاربران تسلط ندارد و آن‌ها خودشان باید کنترل اموری مالی‌شان را در دست بگیرند. درواقع در این سیستم هر کسی مسئول حفظ دارایی‌های خود خواهد بود که همین امنیت دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.

سانسور نکردن معاملات

بسیاری از افرادی که نمی‌دانند دیفای چیست، شاید به روش‌های سنتی روی بیاورند؛ اما با دانستن اینکه در این روش هیچ سانسوری وجود ندارد، شاید ترغیب شوند که از دی فای استفاده کنند. هر چند در روش‌های سنتی شاید برخی نهاد‌ها ترجیح دهند که برخی معاملات را به مردم ارائه ندهند، اما در Decentralized Finance شما به‌راحتی با دسترسی به اینترنت امکان شرکت‌کردن در معامله‌های دلخواه‌تان را خواهید داشت. این موضوع بیشتر از هر عاملی به نفع مردم کشور‌هایی است که تحت سلطه رژیم‌های فاسد زندگی می‌کنند. درواقع آن‌ها امکان استفاده از Decentralized Finance را برای حفظ دارایی‌هایشان از دست این رژیم‌ها دارند.

دیفای

سیفای چیست؟

تاکنون در مورد اینکه دیفای چیست و چه مزیت‌هایی دارد، صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم درباره سیفای و نحوه کارایی آن صحبت کنیم. CeFi مخفف Centralized Finance به امور مالی متمرکز اشاره دارد. سیفای سعی دارد که دنیای ارز‌های دیجیتالی را به دنیای بانکداری سنتی متصل کند و ارتباطی بین آن‌ها به‌وجود بیاورد. CeFi به‌طور کامل در حوزه رمزارز‌ها فعالیت می‌کند، اما قوانین مربوط به آن شبیه سیستم اقتصادی سنتی هستند. البته این نکته را در نظر بگیرید که سیفای به‌هیچ‌عنوان شامل قوانین بسیار سختگیرانه سیستم‌های سنتی نیست؛ اما بااین‌حال نظارت بیشتر و قوانین پیچیده‌تری نسبت به دی فای دارد. یکی از کار‌هایی که کاربران باید حتماً در CeFi انجام دهند، احراز هویت است؛ درواقع KYC یکی از کارهای مهمی خواهد بود که کاربران باید حتماً در سی فای انجام دهند.

مزیت های سی فای چیست؟

در ادامه لیستی از مزیت‌های سی فای را می‌آوریم تا با کارایی و نحوه عملکرد این سیستم بیشتر آشنا شوید:

سادگی در استفاده

نحوه انجام معامله‌ها در سی فای بسیار راحت و ساده است و کاربران از طریق آن می‌توانند بدون هیچ مشکلی به دارایی‌هایشان دسترسی پیدا کنند.

امکانات متنوع

امکان استفاده از دارایی‌ها به روش‌های مختلف در سی فای توسط کاربران وجود دارد. درواقع Centralized Finance به‌کاربران این امکان را می‌دهد تا از قابلیت‌های مختلفی مثل استکینگ، وام‌دهی و … بهره‌مند شوند.

امنیت بالا

ازآنجاکه برخی نهاد‌های خاص روی Centralized Finance نظارت دارند، بنابراین انتظار می‌رود که امنیت بیشتری نسبت به سیستم‌های غیرمتمرکز برایمان به ‌ارمغان بیاورد.

دیفا

تفاوت سی فای و دیفای چیست؟

اکنون به بررسی این سؤال می‌پردازیم که تفاوت سی فای با دیفای چیست؟ این ۲ سیستم تفاوت‌های بارز و زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه سعی داریم درباره آن‌ها بیشتر توضیح دهیم:

کنترل وجوه

در دی فای این کاربران هستند که کنترل تمام دارایی‌هایشان را برعهده دارند، اما در سی فای کاربران به‌صورت حضانتی کنترل دارایی‌ها را برعهده صرافی‌ها می‌گذارند.

خدمات مشتری

در دی فای خدماتی برای مشتری‌ها وجود ندارد، اما بعضی از صرافی‌های بزرگ توسط سیستم سی فای به مشتری‌هایشان برخی خدمات را ارائه می‌دهند.

احراز هویت

در دی فای هیچ نیازی به احراز هویت وجود ندارد و شخصیت معامله‌گر‌ها کاملاً پنهان می‌ماند؛ اما در سی فای کاربران باید حتماً فرایند احراز هویت را انجام دهند تا هویت‌شان تأیید شود.

مجوز‌ها

در دی فای سیستم‌هایی بدون مجوز ارائه می‌شوند که دسترسی به خدمات را برای کاربران راحت‌تر می‌کنند؛ اما در سی فای حتماً باید برای تراکنش‌ها مجوز صادر شود.

کارمزد‌ها

برای انجام تراکنش در سیستم دی فای نیاز به پرداخت کارمزد زیاد نیست؛ اما در نقطه مقابل سی فای برای انجام تراکنش‌ها هزینه زیادی دریافت می‌کند.

رابط کاربری

در دی فای الگوریتم‌های پیچیده و سختی وجود دارند که شاید برای برخی کاربران غیرقابل‌فهم باشند؛ اما در سیستم سی فای رابط کاربری ساده‌ای می‌بینید که دسترسی به خدمات را برایتان راحت‌تر می‌کند.

امنیت و ریسک

در دی فای امنیت پایین و ریسک زیادی وجود دارد، اما در نقطه مقابل، سی فای کاری کرده است که امنیت بالا و ریسک نیز پایین بیاید.

جمع‌بندی

اکنون کاملاً می‌دانید که تفاوت سی فای با دیفای چیست؟ قبل‌ازاینکه بخواهید وارد دنیای معاملات شوید، باید به‌طور کامل درباره این سیستم‌ها و نحوه کارایی‌شان اطلاعاتی به‌دست بیاورید تا دقیقاً بدانید چطور و چه زمانی از کدام یک از سیستم‌ها استفاده کنید؛ دانستن این موضوع به شما در انجام بهتر معامله‌ها نیز کمک خواهد کرد.

 

منبع خبر: رکنـا