ملی پوشان کشورمان برای جدال مقابل هنگ کنگ و ازبکستان در چهارچوب مرحله اول پیکارهای انتخابی جام جهانی مشخص شدند و با گزینش آنها به ابهامات زیادی هم پیرامون لیست تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا پاسخ داده شد. اگرچه باز هم می‌توان از این عبارات استفاده کرد که “درهای تیم ملی تا […]

- ۴ استقلالی جام ملت‌ها را از دست دادند/ پیام قلعه نویی به یک چهره مهم در غربت

ملی پوشان کشورمان برای جدال مقابل هنگ کنگ و ازبکستان در چهارچوب مرحله اول پیکارهای انتخابی جام جهانی مشخص شدند و با گزینش آنها به ابهامات زیادی هم پیرامون لیست تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا پاسخ داده شد. اگرچه باز هم می‌توان از این عبارات استفاده کرد که “درهای تیم ملی تا روز آخر به روی بازیکنان باز است” اما واقعیت امر این است که اصلاً نباید چنین تصوری داشته باشیم؛ چون امیر قلعه نویی و سایر مربیان حاضر در جام ملت‌ها تا الان بخش زیادی از ترکیب اصلی خودشان را انتخاب کرده‌اند و در فرصت باقیمانده روی چند نقطه باقیمانده یا استفاده بهتر از سرمایه‌های خود تمرکز می‌کنند و احتمال دعوت از بازیکنان جدید در روزهای پایانی آذر ماه نه اینکه وجود نداشته باشد اما خیلی کم است بنابراین بازیکنانی که الان در اردوی تیم ملی ایران نیستند، شانس زیادی جهت همراهی ما در جام ملت‌ها نخواهند داشت. این قاعده‌ای است که نه تنها در رابطه با ایران بلکه پیرامون سایر تیم‌های حاضر در جام ملت‌های ۲۰۲۳ هم صادق است.

خداحافظی ۴ استقلالی با قطر ۲۰۲۳

با توجه به فهرستی که امیر قلعه‌نویی اعلام کرد، ۴ بازیکن استقلال که اتفاقاً سابقه حضور در تیم ملی را یدک می‌کشند و برخی از آنها اصلاً توسط خود امیر دعوت شده بودند باید با این حقیقت تلخ کنار بیایند که قطر ۲۰۲۳ برای آنها به احتمال فراوان تمام شده است. آرمین سهرابیان مدافعی که همین چند ماه قبل در معیت تیم ملی و امیر قلعه نویی قهرمان جام کافا شد، بعید به نظر می‌رسد که در جام ملت‌ها حضور داشته باشد. قطعاً مصدومیت سنگینی که سهرابیان در تابستان به آن دچار شد در این مسئله موثر بوده است. از طرف دیگر، محمدحسین مرادمند نیز که این روزها دوره مصدومیت خود را سپری می‌کند، به احتمال زیاد حداقل در مقطع کنونی باید با تیم ملی خداحافظی موقت داشته باشد. به این نفرات باید سعید مهری را هم اضافه کرد بازیکنی که امیربه سبک نمایش او علاقه داشت و در تورنمنت کافا نیز از وجودش استفاده کرد ولی همان چند هفته آغاز فصل که او به خاطر عدم توافق با استقلال به میدان نرفت موجب شد تا جایگاهش را از دست بدهد. اگر مهری از همان هفته اول با استقلال بازی می‌کرد، این شانس را داشت تا شاید به عنوان یکی از بازیکنان ذخیره به جام ملت‌ها برود. به نفرات مذکور باید مهدی مهدی‌پور را هم اضافه کنیم. بازیکنی که پاییز سال گذشته تا آخرین روزها قبل از جام جهانی در اردو حضور داشت ولی فرصت حضور در قطر ۲۰۲۲ را پیدا نکرد. مهدی پور در این فصل افت کرده بود اما طی چند هفته گذشته نمایش بهتری را از او شاهد بودیم. نمایشی که البته زمینه برای ملی پوش شدنش را فراهم نکرد.

انتخاب اول

با توجه به فرصت باقیمانده تا آغاز جام ملت‌های آسیا و نمایشی که این روزها از سنگربانان مدعی حضور در تیم ملی می‌بینیم، به راحتی و با صراحت می‌توان گفت علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول ما در قطر خواهد بود و سرمربی استقلالی تیم ملی حراست از قفس توری تیمش را در جام ملت‌ها به مرد شماره یک پرسپولیس خواهد سپرد مگر اینکه اتفاقات عجیب و غریبی طی روزهای باقیمانده تا آغاز قطر ۲۰۲۳ رقم بخورد.

پیغام به یک استقلالی در غربت

هرچند اعضای کادرفنی تیم ملی این خبر را در روزهای گذشته تایید نمی‌کردند و البته بدیهی هم بود که چنین کاری نکنند ولی حالا دیگر عملاً مشخص شده که مهدی قایدی جایی در پازل تاکتیکی امیر قلعه نویی برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ ندارد و اگر می‌خواهد به تیم ملی برسد یا باید تیم باشگاهی خود را عوض کند یا اینکه مانند دوره حضورش در استقلال دوباره اوج بگیرد. 

منبع: خبـر ورزشی