در فوتبال ایران دوجور استعفا داریم. مدل اول که اکثریت قریب به اتفاق استعفاها را شامل می‌شود «صوری» است. مربیان یا مدیران فوتبال ما از استعفا به عنوان کارتی برای فشار آوردن به بالا دستی‌ها جهت گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کنند. در مواردی حتی برای فراراز فشارهای وارده از سوی هواداران یا رسانه‌ها و در […]

- انواع استعفا در فوتبال ایران؛ سرمربی استقلالی رفتنی شد؟!

در فوتبال ایران دوجور استعفا داریم. مدل اول که اکثریت قریب به اتفاق استعفاها را شامل می‌شود «صوری» است. مربیان یا مدیران فوتبال ما از استعفا به عنوان کارتی برای فشار آوردن به بالا دستی‌ها جهت گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کنند. در مواردی حتی برای فراراز فشارهای وارده از سوی هواداران یا رسانه‌ها و در هر حالت این فرار به جلو کاملاً نمایشی است و هم خود آن فرد می‌داند و هم بالادستی‌ها یا فوتبالی‌ها که قرار نیست اتفاقی در عمل بیفتد! اما مدل دوم که تعدادش بسیار معدود و محدود است، استعفای واقعی به معنی عام کلمه و رفتن که در همه فوتبال دنیا افراد وقتی به بن‌بست در یک تیم برسند نام اعتبار و کارنامه گذشته خود را به خاطر پول به خطر نمی‌اندازند و می روند.

نام‌های بزرگ همین طوری بزرگ نشده‌اند و خود بیشتر از شرایط و موقعیت در نگه داشتن برند خود می ‌کوشند. به همین دلیل وقتی جایی ببینند شرایط مهیا نیست و امکان موفقیت وجود ندارد، آینده را به خطر نمی‌اندازند تا به هر قیمتی بمانند. این مدل استعفا در فوتبال ما نایاب است چرا که همه ترجیح می‌دهند به هرقیمتی سرسفره فوتبال بمانند. چه به خاطر رقم قراردادها که خیلی بالاتر از حد واقعی است و چه به خاطر علاقه به فوتبال که نمی‌توانند در خانه بنشینند و مهمتر از آن، حلقه بسته فوتبال ماست که تنها دایره محدودی می ‌توانند در آن فعالیت کنند. اگر هر مدیر یا مربی با هر کارنامه و موفقیت یک سال به هر دلیلی بیرون از این دایره بماند، دیگر بازگشتش کار سختی است و به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند توپ ناکامی را به زمین دیگران بیندازند و خود بمانند. خوشبختانه در این فوتبال بهانه زیاد است و می‌توانید از زمین و زمان مقصر و دشمن پیدا کنید!

مهدی رحمتی بعد از شکست تیمش در خانه مقابل ذوب آهن استعفا داد. قبل از آن در رختکن خداحافظی کرده بود و وحید محمدزاده این خبر را رسانه‌ای کرد. البته که رسانه‌ها جدی نگرفتند چرا که این قبیل خداحافظی‌ها در رختکن دقیقاً مشابه همان استعفاهای ظاهریست و همان کارکرد را دارد! حالا رحمتی استعفا داده و باز ما نمی‌دانیم که این استعفا صرفاً در رسانه‌هاست یا به صورت کتبی هم ارائه شده؟ قبلاً کم ندیدیم مربیانی که در فضای مجازی یا در مصاحبه اعلام استعفا می‌کنند و در همین فصل آخرین نمونه عبدالله ویسی بود که هفته قبل بار دیگر تهدید به استعفا کرد. استعفا باید روی کاغذ بیاید تا به صورت رسمی به فسخ قرارداد کمک کند و ما نمی‌دانیم رحمتی رسماً نامه استعفا داده یا خیر و البته که پذیرش این استعفا توسط صادق درودگر به عنوان مدیرعامل و رضا حدادیان به عنوان مالک هم شرط بسیار مهمی است که وعده دادند چهارشنبه اعلام موضع می کنند. اما اگر فرض بگیریم که رحمتی استعفا داده و این استعفا توسط مدیران نساجی پذیرفته شود، آن وقت مهدی رحمتی دومین مربی لیگ بیست و سوم است که صندلی خود را از دست می‌دهد. جالب اینکه نفر اول هم یک استقلالی نامدار بود که با خود رحمتی در سال همکاری در استقلال به مشکل خورد!

در پایان دهه هفته دهم لیگ برتر و ثلث اول این فصل که هنوزسپاهان ۸ بازی کرده و استقلال و پرسپولیس ۹ بازی، نمی‌توانیم بگوییم یک سوم مسیر طی شده و دو قربانی روی نیمکت‌ها برای این میزان گذشت زمان از فصل زیاد است. در پایان هفته چهارم علیرضا منصوریان از فولاد اخراج شد و پس از یک بازی مربی موقت (گلادیسون) ایگناسیو مارتینز اسپانیایی نخستین تغییر روی نیمکت‌ های لیگ برتر بود و حالا اگر رحمتی برود، اولین استعفا و نفر دوم خواهد بود. منصوریان در لیگ شانزدهم برخوردی رسانه‌ای با کاپیتان تیمش یعنی مهدی رحمتی داشت. فصل معروف استقلال که هنوز در خاطره فوتبال دوستان باقی است و حالا این دو کاپیتان سابق آبی‌ها نخستین خروجی‌های لیگ بیست و سوم شده‌اند.

منبع: خبـر ورزشی