دکتر احد بنار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: قرار بود تمامی مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی در این دوره به مراکز مشاوره و سلامت روان تغییر کنند و این تغییرات اساسی، ساختاری و محتوایی در سال تحصیلی جاری ایجاد شده است. وی با اشاره به تغییرات غربالگری سلامت جسمی و سلامت روان دانشجویان علوم […]

دکتر احد بنار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: قرار بود تمامی مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی در این دوره به مراکز مشاوره و سلامت روان تغییر کنند و این تغییرات اساسی، ساختاری و محتوایی در سال تحصیلی جاری ایجاد شده است.

وی با اشاره به تغییرات غربالگری سلامت جسمی و سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: پیش از این به دلیل کم بودن ظرفیت مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی تمام دانشجویان جدید الورود غربالگری نمی‌شدند و تنها گروهی به عنوان نمونه غربالگری می‌شدند و پس از آن دیتا و داده‌های ناشی از آن تحلیل می‌شد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: برای سال تحصیلی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شد، مقرر شد همه دانشجویان جدیدالورود غربالگری شوند و مورد پایش اولیه قرار گیرند. از همین رو تمام دانشجویان ملزم هستند که فرم غربالگری سلامت و روان دانشجویان علوم پزشکی را تکمیل کنند.

وی یادآور شد: ضمن اینکه محتوای فرم‌های غربالگری سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی را نیز به روز کرده ایم و مباحث روانشناسی و نگاه به سبک زندگی اسلامی ایرانی در این پرسشنامه مدنظر قرار گرفته است.

بنار گفت: پروسه غربالگری سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی کشور از سال تحصیلی شروع شده و تا پایان آبان ماه جمع بندی می‌شوند و بر اساس آمار ۲۰ هزار دانشجوی ورودی جدید بر اساس فرم‌های جدید غربالگری می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر تغییرات غربالگری سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی کشور یادآور شد: در یک تغییر دیگر از امسال غربالگری سلامت روان برای دانشجویان علوم پزشکی بین الملل نیز اضافه شد و با توجه به اینکه این دانشجویان نیز در محیط‌های دانشگاهی کشور ما تردد دارند لازم بود آنها نیز پایش شوند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: از همین رو فرم غربالگری سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی به دو زبان انگلیسی و عربی هم برای دانشجویان بین الملل بارگذاری شد تا در نهایت یک غربالگری از کل دانشجویان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور پس از پایش این دانشجویان و تحلیل یافته‌ها، برنامه ریزی برای ارائه خدمات مشاوره و سلامت روان انجام می‌گیرد.

منبع: مـهر